Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Felvisande yttertermometer

  1. #1

    Felvisande yttertermometer

    På vår 9-5 2.3t 2002, så visar yttertermometern på 14 grader plus när det är 0 grader utomhus. är det 5 grader ute visar den på 19 grader osv.

    Kan det vara så enkelt som givaren? Var sitter denna och är det enkelt att byta/kontrollera själv och är det någon som har prisuppgift på reservdel alternativt vad det kostar på verkstad?

    Vilken inverkan har denna på ECC rent praktiskt? Blir det långsamare varmt i bilen, går den fel i insprutningen mm?
    9-5 2,3t SC -02

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    vad jag då vet så ska den inte ha någon koppling till ECC eller insprutningen. bara färddatorn
    Subaru Legacy

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Som davva säger tror jag knappast att den har någonting annat i uppgift än att just visa temp i färddatorn. Den bör sitta någonstans på/bakom frontspoilern. En svart liten grunka med kablar till.

    Ner på alla fyra och kolla bakom plastgallren under/bredvid nummerplåten

    Antingen har den pajjat eller lossnat så den reagerar på värmen från motorn/kylpaket etc.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Jag läste precis i instruktionsboken att ECCn styrdes av diverse givare (fem tror jag det var) och en av dem var yttertempmätaren, men frågan är ju HUR stor inverkan den har.

    Har precis bytt från en 2001a till 2002a och -01an tyckte jag blåste på mer med värmen när motorn började bli varm och -02an är rätt kall innuti, jag fryser väldigt sällan och i förra bilen hade jag tempen på ca 18 nu på vintern och nu kör jag med 24 grader.

    Undrar om motorstyrningen går på detta också?

    Bengt
    9-5 2,3t SC -02

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    nej motorstyrningen ska inte ha nå med det att göra
    Subaru Legacy

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Förtydligande då:

    Givaren ser ut så här





    och sitter här




    (Bakom gallret alltså).


    Jag tror att givaren har artickelnummer 46 16 173 och kostar ca 73.50 på Saab. Dessa uppgifter kan dock vara felaktiga.

    Gå in på Saab och be om en givare för yttertemp till en -02 så löser det sig nog ska du se. Vill du inte meka själv så kan ju alltid de göra det på en handvändning.

    Givaren bör inte vara allt för avancerad att byta... Så, ut och meka nu..

    Tror annars återigen som davva. Kan inte tänka mig att den har ett smack att göra med motorstyrningen.
    Har ju naturligtvis haft fel förut, men jag kan inte förstå vad den skulle ha för funktion i så fall.

    Varför undrar du det? går bilen dåligt eller?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Förtydligande då:



    Varför undrar du det? går bilen dåligt eller?
    Nä man är bara orolig för allt med motorer på Saab nuförtiden, den förra som var en -01a och blev skrotad av en tysk i 90 km/h inne i en liten by, hade definitivt "oil sludge" och den vi har nu uppäckte jag saknar ifylld service nr 1 (kan finnas som anteckning på verkstaden eller på firman som ägde bilen. Vill ju inte råka ut för motoras igen även om jag bytte olja var 1000 mil på förra, och vi hade ändå alla vevhusuppgraderingarna så bara la den motorn av, tur i oturen med tysken då.
    Man går och räknar dagarna till att det skall böra ryka, både vid kallstart och i plånboken.
    9-5 2,3t SC -02

  8. #8
    Overall på i morgon-batteri i ficklampan.

    Man tackar å bugar
    9-5 2,3t SC -02

  9. #9
    Det var bara min allmänna frustration över vevhusventilationen som kom in ibilden och hade inget med något att göra.

    Nu går jag och lägger mig.

    Skall se om jag kan få in en Sonyericsson bluetooth handsfree i bilen i morgon, har en sonyericksson och en Nokia hands free sats över då vi bytte telefoner, vad gör man av med allt......? Skall leta efter givaren då.
    9-5 2,3t SC -02

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Det var bara min allmänna frustration över vevhusventilationen som kom in ibilden och hade inget med något att göra.

    Nu går jag och lägger mig.

    Skall se om jag kan få in en Sonyericsson bluetooth handsfree i bilen i morgon, har en sonyericksson och en Nokia hands free sats över då vi bytte telefoner, vad gör man av med allt......? Skall leta efter givaren då.
    hehe. Förstår dig.




    tog föresten bort mitt inlägg eftersom du hann svara medan jag skrev inlägget och sen hann du svara på inlägget som jag sen tog bort... ehh jaja. Det blev lite osammanhängande tråd nu kanske... sorry

    Nåja. Lycka till i alla fall. Det löser sig nog.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Jag kollade mrd Saab precis oc yttertempgivaren HAR inverkan på hur ECCn reglerar värmen i kupén.

    Det är -2 ute och jag får ha ECCn på minst 26 grader för att få de ljummet innuti då den försöker kompensera för en uppmätt yttertemp på 14 grder plus. Har jg den på Hi så blir det full värme och bastulikt.

    Bengt
    9-5 2,3t SC -02

  12. #12
    Det var yttertempmätaren som var kass, 120:- kostade en givare och den sitter centrerad precis under registreringsskylten fram.
    Ser ut som det var en upphängning till plastgallret i fronten men det var givaren.

    Nu är det varmare även inne i bilen.

    Bengt
    9-5 2,3t SC -02

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Det var yttertempmätaren som var kass, 120:- kostade en givare och den sitter centrerad precis under registreringsskylten fram.
    Ser ut som det var en upphängning till plastgallret i fronten men det var givaren.

    Nu är det varmare även inne i bilen.

    Bengt
    Härligt att höra!!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Yttertermometer visar 40 grader fel. 9-3 2005
    Av Calle.L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 01:34
  2. Felvisande bränsleförbrukning
    Av JSN i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 17:48
  3. Felvisande hastighetsmätare
    Av Airflow i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 02:35
  4. Yttertermometer 9000
    Av xbasta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •