Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Går det att leva med hög oljeförbrukning?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Citat Ursprungligen postat av Joo
    Vafan min bil har också börjat dra olja, Versktaden gjorde ett komptest och inget onormalt hittades, men han hittade en dålig packbox vid Vevaxeln var nu den sitter?! Han sa att jag måste ha tittat fel för jag har för mig att jag kollade oljan 1 vecka innan och sedan 1 vecka senare var det lååångt under Minimum, han fyllde på till Max får 4 dagar sedan, Nu har det sjunkt nästan till Min igen och jag har bara kört 35 mil med den?

    Är det normalt på en äldre 9000 Aero -94a bil att den kan sjunka från Max till nästa Min på bara 35 mil?

    Hoppas det är ok att jag snyltar in mig lite på din tråd Kuling
    Det är inte nonrmalt att 9000 motorn drar så mycket olja...


    Nåt är riktigt fel. Se till att byta packboxen omgående. Det borde droppa olja under motorn med den förbrukningen. Ryker avgaserna mycket?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Tjejens 9-5 2.3T dricker cirka 1 liter / månad.
    Blir till att kolla oljenivån minst 1 gång i månaden för henne framöver.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Dum fråga kanske, men...

    Ska man kolla oljan när motorn är varm eller kall? När är oljenivån högst/lägst på stickan?
    Saab 9-5 2.0t -03

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Egentligen "shit the same" Skiljer inte direkt mycket, låt motorn stå en minut innan du kollar stickan bara.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Även om det inte skiljer så mycket, men brukar oljenivån vara "högre" med varm motor än med kall?

    Har märkt att kollar jag oljan med varm motor, ett par minuter efter avstängning så visar sticken en viss nivå. Väntar jag ytterligare några minuter så har nivån stigit. När är rätt tid att mäta? När nivån stabiliserats, eller inom intervallet 2-5 minuter som står i instruktionsboken (9-5 2.0t).

    Jag kollade oljan igår kväll. Då var nivån ca 30%. Bilen hade då gått ca 5km en en timma tidigare. Det jag egentligen undrar över är om den mätningen "stämmer", eller om jag först skall ut och åka en mil och sedan stå med stoppuret för att få en korrekt avläsning. Det är sambon som normalt nyttjar bilen, och att få henne att ta sig tid att kolla oljan när motorn är varm... nä, det finns inte...
    Saab 9-5 2.0t -03

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av kuling
    När är rätt tid att mäta? När nivån stabiliserats, eller inom intervallet 2-5 minuter som står i instruktionsboken (9-5 2.0t).

    Tycker du har svarat på din fråga ganska bra själv! Men sen ska man kanske ta med i beräkningen att det är inte raketvetenskap trots allt...Det skiljer ju inte flera liter på stickan beroende på hur du mäter...Själv gör jag som så att jag kollar oljan varje gång jag tankar (vilket oxå brukar resultera i att jag har nått driftstemperatur i motorn) stänga av motorn, tanka bilen full, kolla oljan och gå in och betala. Då har man i mitt tycke gjort en "korrekt" avläsning samt att det tar inte mkt längre tid än om du inte skulle kollat oljan...

    /M

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av kuling
    När är rätt tid att mäta? När nivån stabiliserats, eller inom intervallet 2-5 minuter som står i instruktionsboken (9-5 2.0t).

    Tycker du har svarat på din fråga ganska bra själv! Men sen ska man kanske ta med i beräkningen att det är inte raketvetenskap trots allt...Det skiljer ju inte flera liter på stickan beroende på hur du mäter...Själv gör jag som så att jag kollar oljan varje gång jag tankar (vilket oxå brukar resultera i att jag har nått driftstemperatur i motorn) stänga av motorn, tanka bilen full, kolla oljan och gå in och betala. Då har man i mitt tycke gjort en "korrekt" avläsning samt att det tar inte mkt längre tid än om du inte skulle kollat oljan...

    /M
    Visst har du rätt angående intruktionsboken...

    Det jag lurar på är att det om skiljer ca 5mm oljenivå om jag kollar efter 5 min eller efter 1 timma.
    Vilken är då den "riktiga" nivån. Fyller jag på oljan upp till vad som är stickans max efter 5 minuters stopp, så innebär ju det att oljenivån ligger över max "knoppen" när den fått vila lite ytterligare.

    Känns som ett rörigt inlägg, men du förstår säkert.
    Saab 9-5 2.0t -03

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av kuling
    Känns som ett rörigt inlägg, men du förstår säkert.
    Nej jag förstår.

    Om jag väntar fem minuter så kan oljenivån ligga på nedre knoppen, alltså minnivå. Efter en halvtimme har oljenivån krupit upp till mellan min och max. Så är det inte på min 9000 så jag tror att oljefällan kan rymma en halv liter olja? Vad händer när den blir full?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Ska testa en grej...

    Normalt är det sambon som kör bilen. Kallstart - 5km till jobbet, Kallstart - 5 km hem igen. Inte den bästa körstilen för en bil som drar olja antar jag. Motorn blir väl egentligen aldrig riktigt varm i 90% av resorna.

    Nu ändrar vi på det:

    Jag tar bilen till jobbet istället. Motorvärmare - 30km till jobbet, motorvärmare - 30km hem igen.

    Vad tror ni om det. Kan oljeförbrukningen minska med ändrad körstil, eller är det för sent?
    Saab 9-5 2.0t -03

  10. #30
    Testa att byta till en 5W/40-olja. Jag har gjort det och bilen drar nästan ingen olja längre.
    9-5 2,3t -01

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Henkan01
    Testa att byta till en 5W/40-olja. Jag har gjort det och bilen drar nästan ingen olja längre.
    Jag har gjort samma sak i min 9000 90:a. Den drog tidigare ca 1 liter (10/30) på 200 mil, nu är jag nere på kanske ett par deciliter på samma sträcka - tjockare olja=mindre läckage! Sen det där med att mäta oljenivå med stickan vid olika temperaturer och så gör jag som "Magnus Aero" - åk o tanka, kolla olja, betala... är man konsekvent i mätningarna så blir resultatet mest pålitligt, eller hur?!? Att det sedan är lite mer på stickan om bilen får stå spelar nog mindre roll...

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Henkan01
    Testa att byta till en 5W/40-olja. Jag har gjort det och bilen drar nästan ingen olja längre.
    Vad drog den innan?

    Som ni förstår av mina inlägg så fattar jag inget...

    Vad skiljer 0W/40 mot 5W/40 olja? Är båda rekommenderade av Saab? Får man lägre oljeförbrukning, men också sämre smörjning? Nackdelar/Fördelar?
    Saab 9-5 2.0t -03

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Oljan har högre viskositet när det är kallt ute... Jag är skeptiskt till att bilen slutar dra olja bara för att oljan är lite mer trögflytande precis vid start. 98% av tiden är oljan ändå i arbetstemp i en bil som går "normal" körcykel...

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av kuling
    Citat Ursprungligen postat av Henkan01
    Testa att byta till en 5W/40-olja. Jag har gjort det och bilen drar nästan ingen olja längre.
    Vad drog den innan?

    Som ni förstår av mina inlägg så fattar jag inget...

    Vad skiljer 0W/40 mot 5W/40 olja? Är båda rekommenderade av Saab? Får man lägre oljeförbrukning, men också sämre smörjning? Nackdelar/Fördelar?

    Tidigare drog den ca 1 liter/200 mil och det blev ordentligt med blårök när man startade. Jag byter olja två extra gånger mellan servicarna eftersom jag kör bilen på E85 så jag tycker inte det spelar någon roll att jag väljer en något tjockare olja.
    9-5 2,3t -01

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning 9-5 06
    Av mr.Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 02:41
  2. Hög oljeförbrukning?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 16:56
  3. Oljeförbrukning!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:26
  4. oljeförbrukning ss
    Av Clas.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 17:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •