Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Går det att leva med hög oljeförbrukning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80

    Går det att leva med hög oljeförbrukning?

    Som ämnet antyder så har jag hög oljeförbrukning. Bilen, en 9-5 2.0t -03 törstar i sig en halvliter på 200 mil.

    På verkstaden menar dom att bilen tar ingen skada av att dra olja, utan håller man bara koll på nivåerna och fyller på i tid så är det ingen fara. Känns inte som en motorrenovering på är aktuell om man kan slippa.

    Vad säger den samlade expertisen här på forumet?
    Saab 9-5 2.0t -03

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Tråkigt men det går att leva med.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    fast sen beror det väl på vart det tar vägen..........om det läcker ut är ju en sak men om oljan förbränns så brukar inte katalysatorn gilla det och den kan ju på sikt ta skada. Sen brukar ju avgasvärdena skena iväg om det vid tillfället förbränns mycket olja.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Jag skulle tro att oljan förbränns för vi hittar inget läckage nånstans. Menar du att det blir problem vid besiktningen?
    Saab 9-5 2.0t -03

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av kuling
    Jag skulle tro att oljan förbränns för vi hittar inget läckage nånstans. Menar du att det blir problem vid besiktningen?
    det kan bli på tid och längd, katalysatorn tar som sagt skada av för mycket olja.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Om det luktar olja om avgaserna när bilen är varm, är det tecken på turboläckage eller taskiga kolv/oljeringar?

    Ryker ingenting vid kallstart, däremot försvinner det ca 1 liter olja på 3-500 mil beroende på körning.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Om det luktar olja om avgaserna när bilen är varm, är det tecken på turboläckage eller taskiga kolv/oljeringar?

    Ryker ingenting vid kallstart, däremot försvinner det ca 1 liter olja på 3-500 mil beroende på körning.
    Min varker ryker eller luktar. Jag bytte turbon för två månader sedan!
    Saab 9-5 2.0t -03

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av kuling
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Om det luktar olja om avgaserna när bilen är varm, är det tecken på turboläckage eller taskiga kolv/oljeringar?

    Ryker ingenting vid kallstart, däremot försvinner det ca 1 liter olja på 3-500 mil beroende på körning.
    Min varker ryker eller luktar. Jag bytte turbon för två månader sedan!
    Då är det nog kolv/oljeringarna i ditt fall. Du kan ju prova med att hälla en burk rostlösare i varje cylinder och låta det stå över natten, och sedan byta olja och filter. I vissa fall löser det upp koks och oljeförbrukningen minskar.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Det lutar nog att försöka göra sig av med bilen. Den har kostat mig tillräckligt redan!
    Saab 9-5 2.0t -03

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Hehe, enligt den här sidan så är ju min motor både välmående och normal...

    http://www.rvs.se/diagnostik/page124.html
    Saab 9-5 2.0t -03

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Ursäkta, men har kommer en fråga till...

    Jag bytte ju turbon för 200 mil sedan. Kan det vara så att den drar lite extra olja innan den blivit inkörd...?
    Saab 9-5 2.0t -03

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    nej den ska inte dra nåt extra för det, är vevhusventen uppdaterad och fungerande?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Uppdaterad blev den April -06, men om den fungerar vet jag inte...
    Saab 9-5 2.0t -03

  14. #14
    Om kolvringarna är dåliga så passerar det ju lite olja uppåt som förbränns, men dessutom passerar det mer bensin och vatten neråt i andra lägen. Så dåliga ringar betyder att mer sludge skapas. Alltså, förhöjd risk att något rasar framöver

    Om turbon redan rasat nyligen så är risken stor att motorn är något "åderförkalkad".
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    Turbon rasade aldrig... Bilen drog olja och verkstaden såg att turbon började bli kass, därför bytte vi ut den. Ville inte vara med om nåt haveri. Inbillar mig att när nåt rasar så drar det gärna med sig något mer...
    Saab 9-5 2.0t -03

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Hisings-Backa
    Inlägg
    8

    Oljeslurp

    Hej har själv en 95 2,3t 00 som dricker 1liter olja på ca 90-100mil inte roligt.Men saab i trollhättan kommer att åtgärda detta genom att byta kolvringarna trots att min garanti gått ut .Jag behöver endast betala 4000 spänn när det kostar ca 12000.Så nu har dom bytt allt imotorn.Sånu hoppas jag att bilen kommer att gå fel fritt. Johan

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80
    12000:- låter inte farligt det heller faktiskt... Jag har hört över 30000:-...
    Saab 9-5 2.0t -03

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Vafan min bil har också börjat dra olja, Versktaden gjorde ett komptest och inget onormalt hittades, men han hittade en dålig packbox vid Vevaxeln var nu den sitter?! Han sa att jag måste ha tittat fel för jag har för mig att jag kollade oljan 1 vecka innan och sedan 1 vecka senare var det lååångt under Minimum, han fyllde på till Max får 4 dagar sedan, Nu har det sjunkt nästan till Min igen och jag har bara kört 35 mil med den?

    Är det normalt på en äldre 9000 Aero -94a bil att den kan sjunka från Max till nästa Min på bara 35 mil?

    Hoppas det är ok att jag snyltar in mig lite på din tråd Kuling

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Oljeslurp

    Citat Ursprungligen postat av Johan.E
    Hej har själv en 95 2,3t 00 som dricker 1liter olja på ca 90-100mil inte roligt.Men saab i trollhättan kommer att åtgärda detta genom att byta kolvringarna trots att min garanti gått ut .Jag behöver endast betala 4000 spänn när det kostar ca 12000.Så nu har dom bytt allt imotorn.Sånu hoppas jag att bilen kommer att gå fel fritt. Johan
    Byt till andra kolvar när du ändå håller på så slipper du mer problem.
    Har nog haft tur ingen av mina motorer har tagit någon olja alls mellan service, visserligen så har jag gjort service med 1000 mils intervall och nu byter jag olja själv med ca 500 mil intervall ,kanske är därför jag klarat mig .
    hoppas det löser sig.

    Kristian

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Citat Ursprungligen postat av Joo
    Vafan min bil har också börjat dra olja, Versktaden gjorde ett komptest och inget onormalt hittades, men han hittade en dålig packbox vid Vevaxeln var nu den sitter?! Han sa att jag måste ha tittat fel för jag har för mig att jag kollade oljan 1 vecka innan och sedan 1 vecka senare var det lååångt under Minimum, han fyllde på till Max får 4 dagar sedan, Nu har det sjunkt nästan till Min igen och jag har bara kört 35 mil med den?

    Är det normalt på en äldre 9000 Aero -94a bil att den kan sjunka från Max till nästa Min på bara 35 mil?

    Hoppas det är ok att jag snyltar in mig lite på din tråd Kuling
    Det är inte nonrmalt att 9000 motorn drar så mycket olja...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning 9-5 06
    Av mr.Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 02:41
  2. Hög oljeförbrukning?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 16:56
  3. Oljeförbrukning!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:26
  4. oljeförbrukning ss
    Av Clas.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 17:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •