Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp min 9-5:a blå/vitryker

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    78

    Hjälp min 9-5:a blå/vitryker

    Tja
    Har problem med min 9-5:a 99:a, Var ut och startade den innan jag skulle till jobbet härom dagen och när jag kom ut så rykte det som bara den, jag kunde inte avgöra om det var vit eller blårök. Stängde av den på en gång och kollade olja, det pyste från oljestickan, och då såg jag att det var majonäs på oljestickan.
    Vad kan vara fel? Har topplockspackningen gått? Eller kan det vara vevhusventilation"fenomenet"?

    Mvh
    Magnus
    9-3 1.9 TiD SS Vector 150hk
    http://www.garaget.org/?car=85459

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    "Majonnäs" kan uppkomma av att man kör korta sträckor med bilen så att den aldrig blir riktigt varm. Kör en ordentlig tur med den så att den blir genomvarm. Med tanke på temperaturer och luftfuktighet så här års så är vitrök inget ovanligt. Är det dock blårök kan ju turbo eller VV vara dålig. Alla med T7 som inte har den senaste versionen på VV bör införskaffa detta. En del pill för att få dit den men inte stora kostnaden.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 974
    En bil som blåryker ska du inte köra med. Turbon "förbrukar" olja vilket kan drenera motorn på olja...
    Fredrik J

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    "Majonnäs" kan uppkomma av att man kör korta sträckor med bilen så att den aldrig blir riktigt varm. Kör en ordentlig tur med den så att den blir genomvarm. Med tanke på temperaturer och luftfuktighet så här års så är vitrök inget ovanligt. Är det dock blårök kan ju turbo eller VV vara dålig. Alla med T7 som inte har den senaste versionen på VV bör införskaffa detta. En del pill för att få dit den men inte stora kostnaden.
    Jag kör 8 mil om dagen med denna bil så jag tror inte det kommer pga av korta sträckor, jag har varit och köpt olja, ska byta den först innan jag törs köra med den.
    9-3 1.9 TiD SS Vector 150hk
    http://www.garaget.org/?car=85459

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 421
    Medlem#
    9481
    kolla oljenivån och varmkör riktigt och se vad som händer.

    Kan mycket väl bero på kondens.

    jag hade ett liknade problem att min ng900 rök som SATAN när de började bli varm, de va ett helt blått moln bakom när man körde och luktade gammal spillolja nått som fasen.

    kunde inte se att den drog någon olja eller vatten, körde den riktig 20-mila varmkörning tillslut slutade det ju ryka, saknades INGEN OLJA av någon sort, inget vatten eller dyl, körde in bilen och låste in den och problemet försvann... med andra ord var det rent sabbotage, någon som hällt i avgasystemet på nått vis när den stog ute, för den började inte ryka förräns den va varm och har de blåröket som fasen i 10-15 mil så borde det inte varit mycket olja kvar, vilket det var precis som innan...

    Lite OT men de va "lösningen" på att min blårök.

    Man tänker gärna det värsta först, jag var ju nära att börja riva motorn innan jag varmkörde och LÅSTE IN bilen...

    varmkör riktigt men ha koll på oljenivån så du inte kör med för låg nivå.
    och se om de försvinner.

    man känner på lukten på avgaserna om det är olja eller inte, min bil luktade som fan.

    men kan mycket väl va fukt som orsakar röken, med detta vädret vi har just nu (ett par + och regnigt) så blir det gärna extra mycket, kör man då mycket korta sträckor så är de ju lätt att de börjar ryka vitt.

    Som sagt, varmkör men håll koll på nivåerna.

    Nu hann du visst skriva medans jag skrev mitt inlägg att du kör mycket, då kan det ju va värre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    78
    Har lämnat in den nu, dom tror att det är stopp i vevhusventilationen, jag bytte olja innan och det såg ut som vanlig sliten olja, ingen skrogga eller skiktningar, dom konstaterade även att det var blå/svart rök och inte vit som jag trodde, var väl för att det är fuktigt ute.
    Luktade även lite bränt av avgaserna vilket dom sa var fenomenet på vevhusventilationen???? Är det så??

    mvh
    Steelis
    9-3 1.9 TiD SS Vector 150hk
    http://www.garaget.org/?car=85459

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Steelis
    Luktade även lite bränt av avgaserna vilket dom sa var fenomenet på vevhusventilationen???? Är det så??

    mvh
    Steelis
    Jo. Om det luktar bränt vid start från avgasröret så ska det enligt vad Saab sagt till mig vara vevhusvent och/eller kolvarna. Låter som det som jag är orolig över, oilsludge. Kolla om det fortfarande är något Saab tar på sig att bekosta.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    Citat Ursprungligen postat av Steelis
    Luktade även lite bränt av avgaserna vilket dom sa var fenomenet på vevhusventilationen???? Är det så??

    mvh
    Steelis
    Jo. Om det luktar bränt vid start från avgasröret så ska det enligt vad Saab sagt till mig vara vevhusvent och/eller kolvarna. Låter som det som jag är orolig över, oilsludge. Kolla om det fortfarande är något Saab tar på sig att bekosta.
    Motorgarantin har gått ut. den är uttagen -98, jag bytte DI i höstas då den inte heller gick på garanti.
    9-3 1.9 TiD SS Vector 150hk
    http://www.garaget.org/?car=85459

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    78
    Ingen rök efter uppgradering av vevhusventilationen
    9-3 1.9 TiD SS Vector 150hk
    http://www.garaget.org/?car=85459

Liknande ämnen

  1. Turbon som tjuter och vitryker
    Av RoDe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 10:14
  2. Saab 9-5 SC -00 Vitryker.. (Kompfrågor..)
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 23:01
  3. ng 900 turbo vitryker ?!?!
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •