Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9-5 diesel 3.0 tid startar inte hur felsöka?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12

    9-5 diesel 3.0 tid startar inte hur felsöka?

    Tjena.

    Jag har nyligen införskaffat en 3.0 Tid från 02 (15.000 mil). Nu startar den inte!! Säljaren är en kuf - kommer ingen vart där, -får se om priset som först kändes bra verkligen var det...

    *Problem: Vid varm väderlek startade motorn trögs - fick köra startmotorn typ 20-30 sek trots ca: 5-8 grader ute. Allt eftersom kylan kom gick det ännu trögare. slutligen startar den inte alls (dock bara nån minus.) Mätte spänning och batteriet var nere på 10,8.
    *Åtgärder hittils - har satt i helt nytt batteri och tuggat på med motorn upp till 40-50 sek ett antal gånger. Nytankad (var nästan helt tom när jag köpte bilen- kört mindre än 5 mil nytankad)
    Enligt service bok byttes bränslefilter för 400 mil sen - börjar tveka om det kan stämma
    *Symtom:Startmotorn går, men motorn "tänder" inte ens, ingen rök eller dropp från avgasrör. Övrig el i bilen funkar (bortsett från torkarsäkring som var trasig vid köp), olja OK, lite lågt med kylarvätska (1 cm under sträcket). Bilen gick bra när den var varm, dock kom draget lite senare än väntat ca: 2000 varv.

    Bilen står ute hos en polare (vill inte riskera att den fastnar på en "städgata") och jag skall dit i helgen och felsöka.
    Frågor:
    Var sitter bränslefilter på 3.0 TID, så jag kan kolla om det är nytt -ev. byta?
    Finns det en avluftningsslang på tanken som jag kan trycka in luft i, och var sitter den - hur kommer jag åt den?
    Var sitter bränslepumpen, så jag kan testa om den matar bränsle (eller finns det två på denna modell??)
    Kan detta även vara el / Jord-fel?
    Skall kollaom det finns läckage vid returslangar under kåpan.
    Jag har ingen aning om glödstift är bytta!!
    Den har el värmare - har dock ingen sladd - skall testa koppla in det i helgen - kan det hjälpa även om bränslet är trögt???
    Andra förslag innan jag ringer bärgningshjälp!!??
    (Jag är helt ny diesel och saab ägare -hoppas mitt första intryck kan ändras
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Du hade en del frågor där.

    För mig låter det som om du har problem med att pumpen suger in luft i bränslesystemet, och det brukar oftast bero på dåliga packningar i pumpen.

    Skruva loss sug och returslangarna vid filtret, stoppa i en tryckluftpistol i returen och press i lite luft till tanken så du matar fram bränsle till filtret. När du väl fått fram soppa, skruvar du tillbaka slangarna och ev. filter och tar hjälp av någon som försöker starta bilen medans en av er tittar efter eventuella luftbubblor i den transparanta slangen mellan filter och pump. Om det kommer bubblor i slangen tar den tjuvluft någonstans. Om det matas bränsle men utan luftbubblor och ändå inte startar får man titta på annat. Dåliga glödstift, igensatta spridare?
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Tack för tipset - skall bara se om jag kommer åt bränslefiltret - vet du var det sitter på denna bil - framför höger bakhjul?
    //Axel
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Vet faktiskt inte exakt var det sitter på SAAB:arna, men den ser vanligtvis ut som ett oljefilter och brukar sitta hyffsat nära pumpen i motorutrymmet.
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Vet hur det ser ut men mitt motorum är översvämmat av en fet traktor motor. från isuzu.. tror att de satt filtret nån annan stans.
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Om du har möjlighet så hjälper en Tech 2 dig på traven, mät bränsletrycket när du kör på startmotorn, du bör se minst 150 bar i vart fall.

    Har du inte möjlighet att få låna en T2 så chansa på att säkerställa att bränsleförsörjningen är OK. Troligtvis är felet i dessa regioner. Mer eller mindre lustigt...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    tjena
    Jag har ingen tech 2 i bakfickan precis.
    Jag pratade med killen som gjorde förra servicen (BRM-bilverkstad, Hninge), och han sa att det även kunde vara vevaxelgivaren (sitter tydligen vid "svänghjulet"??. Om den lagt av, så kommer det aldrig att sprutas in något bränsle. Man tycker ju att detta borde gett utslag på instrumentpanelen, men det visste han inte..

    Skall hursom hälst kolla pumpen och filter i helgen!
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Bogserade bilen till Saab på Gärdet.

    efter två dagar hör de av sig och säger att det är... just det - Bränsle pumpen.
    I denna bil sitter tydligen nån jäkla integrerad historia som kostar 35.000 kr
    dessutom tillkommer arbetet på 15.000.
    Man undrar ju hur saab tänkte när de sätter i en pump som bara håller 15.000 mil!
    Nån på forumet sa att man kan koppla in en extra pump framför bränsle pumpen - bara så länge den har ett tryck på 160 bar!
    är det nån som vet vem som kan göra en sån manöver i stockholms regionen?
    //Axel
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163
    Tycker det låter extremt dyrt. Ring runt till andra firmor och hör vad det skall kosta att byta pump i din bil...

    /Johan

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    Mjo, pumpen kostar nästan 33000kr. Finns dock snubbar som renoverar insprutningspumpar för en spottstyver. Lär väl finnas gott om sådana i Stockholm.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Nu har jag hittat en bytes pump som jag kan få skickade från UK De tar £ 870 +£ 53 i frakt (billigt om man gämför med Saab...)
    Jag är ju fortfarande skeptisk till Saabs analys. Jag snackade med killen som ställt diagnos, och han sa att det var första gången han tittade under huven på en sådan bil!!! man blir mörkrädd!
    Jag har bestämt mig för att bärga bilen till en bättre diesel verkstad - kanske Torvalla Bil i Haninge, som jobbar med isuzu bilar kan hjälpa till.
    Nån som annars vet en bra Diesel verkstad i stockholm (bilen står på Saab på Gärdet nu.??
    MVH
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av bolstoj
    Nu har jag hittat en bytes pump som jag kan få skickade från UK De tar £ 870 +£ 53 i frakt (billigt om man gämför med Saab...)
    Jag är ju fortfarande skeptisk till Saabs analys. Jag snackade med killen som ställt diagnos, och han sa att det var första gången han tittade under huven på en sådan bil!!! man blir mörkrädd!
    Jag har bestämt mig för att bärga bilen till en bättre diesel verkstad - kanske Torvalla Bil i Haninge, som jobbar med isuzu bilar kan hjälpa till.
    Nån som annars vet en bra Diesel verkstad i stockholm (bilen står på Saab på Gärdet nu.??
    MVH
    El och Diesel i Högdalen ska vara kompetenta vad jag hört.

    Ligger vid Bilprovningen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    De är kompetenta, och jag snackade med Micke där, men de har tydligen inte verktygen för att jobba med just denna bil
    Andara förslag?
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Nu är det kanske för långt bort för dig, men om du inte hittar någon lösning så kan jag starkt rekomendera: http://www.maltemanson.com/
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    tack för tipset.
    jag pratade faktiskt med Malte Månsson i Fredags.
    Belv tipsad om dem efter at ha snackat med "Gummi björn". De verkar mycket kompetenta, så jag skall fixa en bärgare som kan ta bilen till uppsala för en billig penning!
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Var hos Svenska bil och hämtade ut bilen för att flytta den till billigare verkstad.
    De ville ha 3400 ( 2500 för felsökning + 900 för laddning och testning av batteri!!) - de fick 2500!
    Följande felkoder rapporterades:
    -P1275 enl. WIS - återkom ej efter radering. (Resistans korrigering insprutningskrets 5. Kortslutning till B+ / Avbrott)

    -Bränsletryck vid startmotor vevning 0 Mpa ( borde vara 32 Mpa)

    Deras slutsats: Defekt insprutningspump eller styrdon ( mindre troligt att det är styrdon då styrdonet kommunicerar och inga felkoder kvarstår)

    Insprutningspump: 10-5952916: kr 35189!!
    Styrdon: 10-5166996: kr 8271!

    NÅN SOM HAR KOMMENTARER PÅ DETTA?
    MVH
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Nu är bilen bärgad till en annan verkstad (Klara Taxi och Verkstad på Kungsholmen i Stockholm)
    Efter lite arbete fick de igång bilen och lyckades dessutom konstatera att det inte var bränslepumpen utan startmotorn som var trasig!!

    Jag har ju beställt en bränslepump från England som är på ingång, och jag är jäkligt sugen på att be SAAB stå för returfrakten på denna.

    man kan ju bara säga att det var jäkla tur att jag inte gjorde som svenska bil i Lilljans skogen sa och köpte ny pump och laga bilen hos dem...

    Nu får jag bara hoppas att bilen rullar efter att de är färdiga med den!
    //
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Ropa inte hej ännu....
    (även om vi alla hoppas på det bästa)
    Startmotorn måste ha varit jävligt slö om den verkligen är grundorsaken till ditt problem.
    Även en ganska lam starter ger ett hyffsat bränsletryck.
    (gissar på att "lite arbete" betyder eter....)

    Givetvis skall du kräva verkstaden på ersättning om det visar sig att de haft fel, du har betalt för en felsökning som uppenbarligen(?) inte är korrekt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    tjena.
    OK
    Pratade med killen som fick igång bilen och nu är det inga som hälst problem att starta den! med eller utan eter!
    de har bytt bränslefilter och kört genom systemet med medel som rengör bränslepumpen!
    Jag skall hämta den imorgon, så då får vi se om den startat lika bra!!!
    Skall bli intressant att höra vad svenska bil har att säga om det hela!
    MVH
    Disel, bensin, etanol - börja cykla om du är snål!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 474
    Har du köpt bilen hos handlare och i så fall för hur länge sedan? Du har ju vissa garantier och säljaren har vissa åtaganden. Fel som inträffar inom 6 månader skall enligt ARN vara ett ursprungligt fel och då skall säljaren antingen laga felet kostnadsfritt eller så har du rätt att reklammera köpet.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. SAAB 93 2.2 diesel -04 startar inte
    Av jonas.soderberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 19:05
  2. 9-3 SC diesel -07 startar inte.
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •