Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Strypning i R slangen funkar utan felkod.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409

    Strypning i R slangen funkar utan felkod.

    Hej,

    Lite info bara har sett att frågan inför besiktning med trimmad bil varit uppe tidigare så tänkte jag dela med mig ett tips.

    Har nu satt i en strypning i R slangen till magnetventilen för att sänka mitt laddtryck till 0,7 Bar inför besiktning funkade klockrent och ger inte felkod.
    Strypningen har ett hål på 1 mm, men det är bara att testa sig fram tills önskat laddtryck.

    Blir samma som att koppla ihop W och C slangen fast nu syns inget + att det är gjort på 1 minut.
    Detta är en T7 bil där man INTE kan dra säkringen till magnetventilen då dett ger felkod ,så nu kan man köra in lagligt till SBP.

    Mvh Kristian

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Ingen som var tacksam för tipset

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Jag är tacksam , ska på besiktning om 14dgr med min 9-5

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Jag är tacksam , ska på besiktning om 14dgr med min 9-5
    Lycka till på besiktningen ,skall in 12 Feb.

    Mvh Kristian

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    hm ursäkta om jag verkar dum men är inte så insatt får man inte besiktiga med trimmad bil? vad är det dom inte tillåter?
    9000 Aero -96

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    591
    hur ser strypningen ut som du gjorde? vad tillverkade du den av?
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    skara
    Inlägg
    24
    håller med...hur ser strypningen ut?

    Tack för ett bra tips
    saab 9-3 sc 1,9TTid maptun sT1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    hur ser strypningen ut som du gjorde? vad tillverkade du den av?
    Gjorde en strypning av en 4mm rundstav och borrade ett hål på 1 mm rakt igenom och tryckte in den i R slangen.
    Material vad som helst t.e.x av hårt trä, plast, mässing osv.
    Gjorde min av något stenhårt träslag vet inte vilket.
    Tillverknings tid 1,5 min ,, montering 15 sekunder.
    Fy f*n va gött att det funkade så enkelt.
    Lycka till!

    Kristian

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    hm ursäkta om jag verkar dum men är inte så insatt får man inte besiktiga med trimmad bil? vad är det dom inte tillåter?
    Nej.

    Min bil tex är helbilsgodkänd så jag får inte byta något.

    Så länge SBP inte märker nån skillnad är det lugnt,men när bilen laddar det dubbla mot original så går det om man har tur, annars blir det dyrt att återställa bilen till original.

    Ha de

    Kristian

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    har du inte nån bild som kan visa?
    amatör som man är, så är man lite osäker...

    mvh tomas
    KÖR: Saab 9-3 Viggen Nordic Extreme ÅKER Opel Astra -06
    http://www.garaget.org/?car=6862

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av ViggenSthlm
    har du inte nån bild som kan visa?
    amatör som man är, så är man lite osäker...

    mvh tomas
    Nej jag har ingen bild ta en 4 mm i omkrets tjock stav och 5 mm - 10 mm lång av valfritt material och borra ett 1 mm hål rakt igenom på längden. Dra loss R slangen på magnetventilen och tvinga in strypningen i slangen.
    Sätt tillbaka slangen.
    Prova hur det blir, om för mycket ladd gör hålet i strypningen mindre.
    R slangen är den slangen som sitter överst om du har en T7:a

    Tror inte jag kan förklara bättre .

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

    Mvh Kristian

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    hm ursäkta om jag verkar dum men är inte så insatt får man inte besiktiga med trimmad bil? vad är det dom inte tillåter?
    Alla bilar tillverkade från och med 1976 har avgascertifierade motorer, ändrar du något (chip t.ex) gäller inte certifieringen och teoretiskt sett skulle inte motorn klara besiktningen.
    Men det finns ju alltid en gråzon, ett chip t.ex passerar nästan alltid igenom, det syns ju inte, bara märks på effekten. Så stryper du ner den till besiktningen är allt superlugnt.

    Däremot saker som syns, grovt avgasrör, racekat, extraktorgrenrör och storturbo... ja då börjar man tumma på marginalen vad besiktningsgubbarna kan se mellan fingrarna med.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    en instruktion på en strypning:

    till speedparts laddtrycksmätare medföljer t-kors vilket har en mässingsstrypning i ena hålet. hålet i mässingsstrypningen är inte större än kanske 0,3-0,5 mm eller liknande men släpper trots allt igenom rätt bra. min saab laddar 1bar i vanliga fall och nu fick jag ner den till 0,5bar.

    1. jag tog korset och kapade av det så att delen med mässingsstrypningen blir en egen del.




    2. plugga igen hålet i den andra delen där du kapade korset med lim eller vad du nu tycker funkar bra. jag smälte lite hårdplast och satte i hålet.

    3. tag av r-slangen som går från MV ner till t-korset som sitter innan insugsröret. kapa den 1/3. r-slangen är tillräckligt lång för att kunna kapa för att sedan efter bes kunna ta bort "adaptern". alternativt att du köper en bit slang av samma sort ifall du tycker att det blir tajt utan adaptern sen.

    4. för sedan in strypningen i den korta slangen så pass så du får in skarven. men för inte in den för långt för då passar det inte på korset innan insugsröret.



    5. sätt ihop och montera tillbaka med adaptern neråt.


    MVH

    /jimmie
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av psilopsilo
    en instruktion på en strypning:

    till speedparts laddtrycksmätare medföljer t-kors vilket har en mässingsstrypning i ena hålet. hålet i mässingsstrypningen är inte större än kanske 0,3-0,5 mm eller liknande men släpper trots allt igenom rätt bra. min saab laddar 1bar i vanliga fall och nu fick jag ner den till 0,5bar.

    1. jag tog korset och kapade av det så att delen med mässingsstrypningen blir en egen del.




    2. plugga igen hålet i den andra delen där du kapade korset med lim eller vad du nu tycker funkar bra. jag smälte lite hårdplast och satte i hålet.

    3. tag av r-slangen som går från MV ner till t-korset som sitter innan insugsröret. kapa den 1/3. r-slangen är tillräckligt lång för att kunna kapa för att sedan efter bes kunna ta bort "adaptern". alternativt att du köper en bit slang av samma sort ifall du tycker att det blir tajt utan adaptern sen.

    4. för sedan in strypningen i den korta slangen så pass så du får in skarven. men för inte in den för långt för då passar det inte på korset innan insugsröret.



    5. sätt ihop och montera tillbaka med adaptern neråt.


    MVH

    /jimmie

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    riktigt fulbygge men enkelt o sätta dit o ta bort
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Fungerar bra det där. Efter besiktingen kan man ju byta om på "r" och "w" slanger och se vad som händer då ....inte gör det..

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Borde man inte kunna sätta en magnetventil om man vill kunna begränsa laddet på vintern (läs förslag på montering nedan) eller av annan anledning inte vill att den ska gå för fullt.


    Från R på orginal MV till en ny magnetventil där man kan välja vilket av två utgående hål man vill skicka ut luften i. I den ena utgående sätter man en strypning, i den andra är det fritt flöde. Efter det sätter man ett t-kors och går på orginalslangen igen. Styrningen till ny MV dras givetvis in i kupen o göms på lämpligt ställe.
    Kanske räcker att sätta en MV som man kan slå av o på luften med till den slangen som det ska vara fritt flöde i?!


    Vad tror ni om det?? Kanske syns på besiktningen men tanken var inte att det skulle användas just när man besiktigar.

    Gärna lite kommentarer på detta...

    Någon som vet vart det finns 12v magnetventiler som uppfyller syftet vore jag tacksam.

    MVH Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    591
    och vill du inte kapa sönder dit t-rör som följde med ttm så kan du ju köpa en plastskarv på biltema.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    185
    Riktigt bra tips att strypa R

    Hade för höga HC värden, så besiktningskillen drog 2 varv med fullgas runt området för att få upp motortempen. Laddtrycksmätaren visade på stadiga +0.5 så jag kunde lungt sitta bredvid och titta på, då jag kvällen innan fixat ett litet trärör i R. Hade det legat på +1.2 så finns ju risken att åka på motoråterställning. Ska man hårddra det så är det rätt mycket som måste bytas då, skönt att minska den risken.

    Lite svårt att få ut träbiten sen bara. Så nästa år så får jag göra en bättre strypning enligt ovan. Årets gick i sönder vid urtagandet.

    Vad händer om man stryper R helt?
    Blir det inte bara grundladd då?
    Räcker bra till SBP.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Vad händer om man stryper R helt?
    Blir det inte bara grundladd då?
    Räcker bra till SBP.
    Jag misstänker att det finns risk att CE tänder sig. Kanske någon annan som kan bekräfta om min teori stämmer eller ej?

    MVH

Liknande ämnen

  1. CE utan felkod Saab 9000 2.0t
    Av Echonator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-15, 18:47
  2. CE-lampa utan felkod
    Av Mangon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 12:19
  3. Farligt att köra lite utan den lilla VV-slangen från insug.?
    Av Garmfighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •