Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Defekt löphjul t drivrem 9000 -94(HJÄLP JÄTTE BRÅDIS! :()

  1. #1

    Defekt löphjul t drivrem 9000 -94(HJÄLP JÄTTE BRÅDIS! :()

    Bilen gäller en SAAB 9000 CS -94

    Nu är det så att min servo slutat fungera, Genaratorn har slutat ladda, Vattenpumpen har slutat pumpa.
    Jag kollade lite hastigt under huven och såg att fläktremen hoppat av pga att ett av alla miljoner olika hjul som driver runt remmen gått sönder. Frågan är bara vilket hjul är det som gått sönder ? Vad heter det ? Vad kostar det ? Man kan se klart och tydligt vart hjulet ska sitta, Det är bara en axel som sticker ut från motorn. Vad beträffar hjulet så är det bara fnöske kvar av det så det går inte att se vad det är för hjul.

    Skulle behöva hjälp mega fort då jag använder bilen i jobbet.

    Tack på förhand grabbar.




    Edit: Justerade rubriken till det tydligare. Moderator /LM
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Kolla in den här länken.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=165691
    Där står det om allt, hur du byter etc.

    Sen är det bara gå in till saab med en av bilderna o peka vilket hjul du vill ha.

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Ska sitta ett plasthjul liknande det som syns till höger i bild, finns på mekonomen för drygt 300 spänn tror jag.
    Har faktiskt ett sådant hjul liggande, dock med lite repor efter att remmen hoppat av. Du får det gratis om du vill ha det, men med tanke på vad ett nytt kostar så skulle jag köpt ett helt nytt.
    Ett tips: kolla det andra hjulet oxå, är det glappt i lagret eller ser slitet ut så bytt det oxå när du ändå håller på. Remmen måste med all säkerhet oxå bytas, har hjulet lossnat medans remmen snurrat är den säkerligen skadad.

    Har själv förbrukat 4 uppsättningar remmar och hjul på drygt 500 mil, visade sig att det var fästet till spännaren som spruckit, vilket gjorde att remmen small av hela tiden.
    Sista bytet så byttes båda hjulen, den hydraliska spännaren samt fästet till denna, så nu hoppas jag att det inte ska krångla igen. Men har som sagt några hjul över om du vill ha dom. :)

    På speedparts har du tydliga bilder som visar vad du behöver och var allt ska sitta:
    http://speedparts.se/shop/prod/res_moto ... 4-98.shtml
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Tack som f*n grabbar. Ringde till mekonomen och hörde med dom och allt fanns tack och lov. Nu ska man bara få ihop allt igen hehe men det kan inte vara så svårt när man ser på bilderna hur allt ska sitta.

    Tack för omtanken rcy. Verkligen uppskattat. Men det är väl lika bra att köpa en ny, och eftersom de fanns på lager så är ju saken biff
    Tråkigt att remmen ska vara 3 kilometer lång bara och att om den säger upp sig så säger allt annat upp sig också. :/ köra utan AC pump och servo går väl an, Men utan vattenpump och generator blir det tufft :P

    Stort tack igen
    MVH
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med oljud kamkedjor/drivrem
    Av longjohnsilver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 00:07
  2. HJÄLP!!! min 9000 går jätte illa!!!
    Av FredrikAkesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 14:20
  3. Saab 9000 97 2,0 t Bränsletanksband brådis
    Av bigswede i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 15:11
  4. Jätte el problem med 9000 cs turbo. NU ÄR DET LÖST TOTALT::
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •