Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Normalt att det blåser ur öppen original AV vid tomgång?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    Normalt att det blåser ur öppen original AV vid tomgång?

    Hej alla glada!


    Har kikat runt lite i detta forum sen jag köpte min 900ng T for några veckor sedan..verkar som det finns en hel del matnyttig info att ta till sig här, och hoppas även kunna bidra med något själv.


    Vad jag just nu undrar över emellertid är följande:

    Jag tog precis bort slangen mellan original bosch AVn och pluggade luftfilterboxändan av hålet med en tät plugg. AVn lät jag självklart vara öppen.

    Tog bilen på en inspirerad tur och den går precis som den skall, nyser lite försiktigt vid gassläpp (detta som jag va ute efter givetvis).

    Det enda som jag undrar lite över och som verkar strida lite mot vad jag läst andra skriva här är att när bilen står på tomgång så blåser det ur AVn. Man har ju hört att den kan suga in lite skit där, och att ett filter kan vara bra att ha där osv..men i mitt fall så blåser den ut någorlunda märkbart där vid tomgång.

    Är detta normalt eller kan det tänkas att dumpen är kass? Kan tänka mig att i och med det faktum att det råder vakum i insuget när motorn går på tomgång och låga varv så blir den mekaniska effekten att dumpen står öppen lite granna (skall väl öppnas av vakum bakom gasspjället/visst övertryck före gasspjället).

    Vad tror ni om detta? Har ni hört något liknande?

    Tacksam för assistans.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    ...

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...highlight=dump


    Hittade tråden ovan som mer eller mindre svarade på min fråga.



    Borde letat lite mer innan jag postade en ny tråd (även om jag faktiskt letade i 20min).

    Åsikter är fortfarande välkommna, även om de inte är lika aktuella längre.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Ja det är normalt att det blåser ur orginal AV på tomgång. Prova att dra i gasvajern så känner du att den sluter tätt direkt.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Sitter det öppen dump original på ng900t?
    Av nooorman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 02:55
  2. Normalt undertryck @ tomgång B235x ?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 00:53
  3. öppen dump på 9000 2,3t -92=dålig tomgång?
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •