Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tändfördelare 9000 årsm -85 till -87 ....nån som har koll?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Tändfördelare 9000 årsm -85 till -87 ....nån som har koll?

    Tänkte leka lite med min gamla 9000 -89 (i16) innan den pensioneras.
    På leklistan finns en punkt som heter "bygga om tändsystemet". Dvs skippa EZK och sätta på en gammal fördelare med hallgivare, därefter vrida till tändningen till angenäm styrka och smak. Syftet var väl förbrukningsoptimering i första hand, läste nånstans att EZK inte lägger ut mer än 22° förtändning som mest - och det är FÖR lågt för dagens bränslepriser...

    Hittar jag bara rätt fördelare, och lite elkablage, så verkar det vara en baggis att lösa. Men så var det det där med att hitta rätt fördelare...

    Den som verkar ha suttit på i16 på de tidigare årsmodellerna har Bosch-nummer 0237 506 009 - men den saknar ju vakuumdosa
    På turbomodellerna finns en variant som heter 0237 507 006 - och den har vakuum/tryck-dosa. Denna borde ju gå att använda, men varför har inte i16 vakuumdosa? Den måste väl ändå haft en lastberoende tändförställning....?

    Ni som kan tändfördelare på era fem fingrar, eller har byggt om själva - sprid er kunskap!

    //Mr MEP

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Inga svar på dina frågor men en länk som kanske kan komma till nytta?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... %F6rdelare
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    160

    Re: Tändfördelare 9000 årsm -85 till -87 ....nån som har kol

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Tänkte leka lite med min gamla 9000 -89 innan den pensioneras.
    På leklistan finns en punkt som heter "bygga om tändsystemet". Dvs skippa EZK och sätta på en gammal fördelare med hallgivare, därefter vrida till tändningen till angenäm styrka och smak. Syftet var väl förbrukningsoptimering i första hand, läste nånstans att EZK inte lägger ut mer än 22° förtändning som mest - och det är FÖR lågt för dagens bränslepriser...

    Hittar jag bara rätt fördelare, och lite elkablage, så verkar det vara en baggis att lösa. Men så var det det där med att hitta rätt fördelare...

    Den som verkar ha suttit på i16 på de tidigare årsmodellerna har Bosch-nummer 0237 506 009 - men den saknar ju vakuumdosa
    På turbomodellerna finns en variant som heter 0237 507 006 - och den har vakuum/tryck-dosa. Denna borde ju gå att använda, men varför har inte i16 vakuumdosa? Den måste väl ändå haft en lastberoende tändförställning....?

    Ni som kan tändfördelare på era fem fingrar, eller har byggt om själva - sprid er kunskap!

    //Mr MEP
    Kan inget om det där men den här: http://tinyurl.com/2j3zav har dosa och vettigt pris i mina ögon.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Tackar för länkarna!

    Verkar som det är en turbofördelare jag skall ha - är ändå lite förbryllad över hur systemet funkade på i16?

    Skitsamma, letar rätt på en turbofördelare. Jo, 120kr ÄR rätt pris...!!

    //Mr MEP

Liknande ämnen

  1. koll av magnetventil till 9000 aero 1995
    Av montecarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-19, 23:55
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 14:49
  3. tändfördelare ng
    Av kalle-ivar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •