Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tempmätare 900 ng -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Tempmätare 900 ng -97

    Som rubriken lyder :

    min tempmätare rör sig väldigt lite. då snackar vi millimeter. dock vid väldigt lång tomgångskörning kan den gå upp till ca 20 00. men när minsta rörelse av bilen börja ske så sjunker den snabbt ner igen.

    Tagna återgärder.
    bytt thermostat, provtryckt, plockat ner hela mätarhuset och rengjort med elektronikspray osv! dock var det inte skitit eller ärgit.

    allt annat verkar fungera och såvitt jag förstått så är det inte tempgivaren då fläkten går igång ?

    Väldigt tacksam för svar!
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Minns inte om det är samma på NG900 -97 som på 9000 -97men där tempgivaren till mätaren den på kortsidan blocket medan den till motorstyret som också kickar igång kylfläkten är den som sitter under insuget.
    Således ger en defekt tempgivare till mätaren inget annan felsymptom (om jag nu minns rätt).
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180
    kan ju vara ngt. alltså prova å byta tempgivaren på kortsidan iaf, dock pratade mekanikern om att eftersom fläkt osv gick igång så skulle tempgivaren vara korrekt `?

    ngn som kan bekräfta kanske ?
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Hm, jag korrigerer nog mig själv då jag luskat lite mer angående NG900 -97:

    "Motortemperaturgivaren informerar ICE om kylvätsketemperaturen. Denna information skickas sedan vidare till temperaturmätaren i huvudinstrumentet....."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180
    ok, ja , det var den informationen jag fått med.. frågan är då vad det kan vara !?
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180
    är jag den första med detta fel här på forumet ?
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    150
    Har också problem med tempmätaren, men min har nolläget mitt på mätaren och går uppåt så den står straxt under röda markeringen på skalan vid normal temperatur... Tech2 visade normal motortemp iaf, så det är bara mätaren som är bäng...

    Saab-verkstan ville byta hela instrumentet, men det känns onödigt dyrt...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Kanske du bara behöver kalibrera mätaren?
    Kolla med tech vad du har för temp först,då kan dom samtidigt kalibrera mätaren.
    /M
    Akta skinnet!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180
    så det går att kalibrera mätaren med tech 2 ??
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Du kan ju även läsa ut värdet ur ICE med ISAT, då borde det även gå med tech-2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Tempmätare 900 ng -97

    Lyfter

    Jag har än idag inte löst detta problem.
    För att försöka förklara mer, mätaren inne i bilen visar inget utslag förrens bilen blir VÄLDIGT varm, då går den upp.. men inte till normal temperatur, utan då vill bilen koka.

    Hur e det egentligen med givarna på -97 modellen? 1 eller 2 och vilken styr vilken, och vad blir effekterna utav en trasig..

    Finns det ngn som kan hjälpa mig
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Tempmätare 900 ng -97

    Citat Ursprungligen postat av AlexAlingsås
    mätaren inne i bilen visar inget utslag förrens bilen blir VÄLDIGT varm, då går den upp.. men inte till normal temperatur, utan då vill bilen koka.
    Det där låter ju liksom inte riktigt rätt....

    1. Givare. Funkar inte givaren kanske fläkten inte går som den ska. Att fläkten går igång ö.h.t kan antagligen lika gärna ha med ACC;n att göra. Riktigt hur givarna funkar vet jag inte.. Men nån borde ju ha koll.

    2. Vattenpump.

    3. Termostat. Fast du provbytt så ska ju bilen inte koka. Testa byta igen?

    4. Toppackning.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Tempmätare 900 ng -97

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av AlexAlingsås
    mätaren inne i bilen visar inget utslag förrens bilen blir VÄLDIGT varm, då går den upp.. men inte till normal temperatur, utan då vill bilen koka.
    Det där låter ju liksom inte riktigt rätt....

    1. Givare. Funkar inte givaren kanske fläkten inte går som den ska. Att fläkten går igång ö.h.t kan antagligen lika gärna ha med ACC;n att göra. Riktigt hur givarna funkar vet jag inte.. Men nån borde ju ha koll.

    2. Vattenpump.

    3. Termostat. Fast du provbytt så ska ju bilen inte koka. Testa byta igen?

    4. Toppackning.
    1. ja det är ngt lurigt där.

    2. nästan 100 på att den funkar som den skall.

    3. bytt 3 gånger, kan inte ha sådan otur?

    4. bilen är provtryckt osv. skall väll inte kunna vara den ?
    =(
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Tempmätare 900 ng -97

    Med en trasig kylvätskegivare, den på kortsidan av toppen, gick min kylfläkt hela tiden. Bilen är en ng900 2.3i -94. Tech2 visade -40grader...

    Bytte givaren och problemet var borta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Död tempmätare 9-5 -01
    Av Falcon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 11:28
  2. ute tempmätare og-3
    Av ShaddeN i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 04:07
  3. Tempmätare
    Av Martini i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 10:16
  4. Fel på tempmätare och ACC
    Av Zacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •