Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lagt upp trimmtips på min site

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    36
    Medlem#
    13167

    Lagt upp trimmtips på min site

    Suttit och lekt lite med BruksSaaben idag dvs lite bonntrimmning så tänkte det var kul att skriva lite om det som gjordes, så nu ligger det under fliken bruksbilen (SAAB 900 2.0T -97) på www.motormaniac.se . litet småkul projekt nu när det slutat blåsa i Skåne

    OBS trimmtipsen på sidan är bara en kul pryl att man får extra hästar på en sugmotor är hmm ibland sant ibland inte pga ifall motorelektroniken kompenserar för det ökade luftflödet. *skratt* naturligtvis får man inte förkasta ego effekten med klistermärken (med någon kul logga) ökat insugsbrööööl, finns vissa som hävdar att deras 1.2l Toyota med 3.5" jätteavgas och öppet filter fått minst 25 hkr och 150 egokrafter av trimmningen , men vad tror jag om det ,,, njaaaaaaaa
    Janne
    SAAB 9-5 BioPower 2007 Jubileums Edition Brukspulkan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    väldigt rolig läsning

    Såg att du skrev om att sätta dit ett öppet luft filter för skönare ljud och kanske få 1 hk mer :P

    Men min polare sa att hans bil gick sämre med öppet luftfilter fast han har ingen turbo iofs i sin 206 gti, men är det skitsnack då att bilen kan gå sämre istället?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Citat Ursprungligen postat av Joo

    Men min polare sa att hans bil gick sämre med öppet luftfilter fast han har ingen turbo iofs i sin 206 gti, men är det skitsnack då att bilen kan gå sämre istället?
    Min Citroen C4 1.6 bensinare gick märkbart sämre med öppet filter än med orginal luftburk.

    Mvh
    Erick

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    36
    Medlem#
    13167
    På en sugmotor så är väl vinsten plus minus noll ungefär, på en turbo kan det ge en liten effekt.
    Att den kan gå sämre på en sugis , jo då det är säkert möjligt helst beroende på om insprutningen kompenserar för det ökade luftintaget eller inte.

    Är det förgasar motor så går det automagiskt sämre då du också måste kompensera med munstycken och liknande (jobbat med det en hel del på mc sidan förut)

    Så eftersom jag motorbluddrar hade din polare fixat öppet filter och ev lite större avgassystem så hade det ev kunnat bli nån pålle mer...
    SAAB 9-5 BioPower 2007 Jubileums Edition Brukspulkan

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Joo
    väldigt rolig läsning

    Såg att du skrev om att sätta dit ett öppet luft filter för skönare ljud och kanske få 1 hk mer :P

    Men min polare sa att hans bil gick sämre med öppet luftfilter fast han har ingen turbo iofs i sin 206 gti, men är det skitsnack då att bilen kan gå sämre istället?
    Beror på var filtret placeras och om de är så lämpligt att ha öppet filter till den bilen.

    En T7 motorn är inte de lämpligaste att ha öppet för oljan i filtret kan göra så LMM går sönder.
    T5 motorn är inte känslig för de och då spelar de ingen roll men placeringen är alltid viktigt.

    På alla bilar måste den placeras där den kan suga i sig så kall luft som möjligt och då är motorrummet inget ställe man ska montera de även om de är avskärmad.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    36
    Medlem#
    13167
    Tack Fredrik Bra skrivet

    Bugar och Bockar

    Glömde att man bör vara försiktig med oljesprutade filter och kärror med lmm, då det kan finnas risk att man steker wolframtråden i dessa och får en bil som går allt annat än just bra

    Bra imponansvärde med ljud bör ju denhär avgastipp:en ge om det nu är ljud man är ute efter..
    SAAB 9-5 BioPower 2007 Jubileums Edition Brukspulkan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    36
    Medlem#
    13167
    Så nu så det inte bara ska vara en massa skrivande och lite verkstad så är det som jag skrivit om på MotorManiac blivit åtgärdat, dvs plockat bort alla restriktioner för den sköna komprimerade luften, plus att det har blitt en beställning av luftfiltret trots att medlemsnummret inte kommit än, näpp det blev inget insatsfilter utan det blir ett ColdAir istället plus luftledning från fronten in under avskärmningen.

    Tänkte försöka bli klar med alla moddningar av SAAB:en innan Street Car Fest i Helsingborg, har Mazdan som också ska vara där så varför inte visa upp dom två små röda? (både Mazdan och Saab:en går i den kulören)



    Trevlig Kväll på Er alla
    SAAB 9-5 BioPower 2007 Jubileums Edition Brukspulkan

Liknande ämnen

  1. Lågt laddtryck?
    Av tesoro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 22:55
  2. grymt snygg saab presentations/site
    Av foffen i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 11:56
  3. Site for secondhand cars in Sweden
    Av MXL i forum International SAAB related talk
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •