Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilken spänning från generatorn?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34

    Vilken spänning från generatorn?

    Har haft lite "problems" med bilen i helgen. Igår när jag körde iväg så ville inte stereon och acc:n gå igång, men efter ett par 100m så slog dom igång. Senare på dagen skulle jag iväg igen, då fungerade stereon och acc:n på en gång, men det plingade i SID:en att ABS och ESP var ur funktion.

    Så idag tog jag med mig multimetern till bilen. Mätte upp 12,01V över batteriet innan jag startade motorn. Med motor igång 14,70V, och med motor igång efter 5min biltur till ICA 14,81V.

    Tycker att det låter lite högt? Eller är det normalt?
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    14,7 Volt ska generatorn ge vid full belastning. Alltså med heljus, elbakruta, sätesvärmare, värmefläkt etc. igång. Lämnar den mindre är det fel på laddregulator/generator etc.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    14,7 Volt ska generatorn ge vid full belastning. Alltså med heljus, elbakruta, sätesvärmare, värmefläkt etc. igång. Lämnar den mindre är det fel på laddregulator/generator etc.
    Ok, då verkar det vara "hyffsat" normalt då (hade inte helljus på). Vad kan problemet vara då? För lite ström från generatorn? Hur mäter man upp den på ett enkelt sätt?
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    Ligger batterispänningen på 12,01v med tändningen av så är det slut!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272
    Lånar tråden lite och undrar varför spänningen på färddatorn visar väldigt lågt även med motorn igång. Visar 13-14 volt först när man börjar rulla. Varför? Inga start eller elektriska problem.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ligger batterispänningen på 12,01v med tändningen av så är det slut!

    M.V.H.
    Menar du att batteriet är slut? Trodde att den skulle ligga på ca 12V..?
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Lånar tråden lite och undrar varför spänningen på färddatorn visar väldigt lågt även med motorn igång. Visar 13-14 volt först när man börjar rulla. Varför? Inga start eller elektriska problem.
    Den visar startspänningen tills du börjat rulla.

    Citat Ursprungligen postat av jonitz
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ligger batterispänningen på 12,01v med tändningen av så är det slut!

    M.V.H.
    Menar du att batteriet är slut? Trodde att den skulle ligga på ca 12V..?
    Mellan 12,6-12,8 på ett fulladdat batteri utan belastning.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    hur ser din körning ut?
    mycket korta stäckor osv?

    kan ju kanske va värt att testa med en batteriladdare och se hur de funkar efter det, kan ju tänkas va att batteriet inte hinner laddas upp om de är korta stäckor..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Lånar tråden lite och undrar varför spänningen på färddatorn visar väldigt lågt även med motorn igång. Visar 13-14 volt först när man börjar rulla. Varför? Inga start eller elektriska problem.
    Istället för att rulla med bilen kan du också zappa runt ett varv på infoknappen,då får du annan spänning när du kommer till "volt" igen. Läser man instruktionsboken står det att batteriets spänning under start visas tills man får hastighetsimpuls,då visas aktuell spänning igen eller att man gör som jag beskrev.

    På den första frågan kan också savras att om man har ett kasst batteri får man låg >"startspänning" och hög "laddspänning",ni förstår väl hur jag menar.

    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hur ser din körning ut?
    mycket korta stäckor osv?

    kan ju kanske va värt att testa med en batteriladdare och se hur de funkar efter det, kan ju tänkas va att batteriet inte hinner laddas upp om de är korta stäckor..
    Hmm tja, senaste månaden har jag inte kört så mycket alls. Sträckorna jag kör är som kortast ett par kilometer, och som längst ett par mil. Dom flesta under milen kanske.

    Men när bilen väl är igång, borde inte generatorn förse bilen med tillräcklig ström, oavsett om batteriet är dåligt? Eller hur fungerar det?
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34
    Funderar på om det kan vara så att jag har läckström från batteriet. Eftersom jag senaste månaden knappt kört bilen så kanske det skulle kunna vara orsaken? Nån som vet hur många mA som är acceptabelt?

    Hursomhelst så är ju batteriet från 2003, och det kanske är dags att byta den ändå. Ungefär hur lång livslängd brukar man räkna på ett bilbatteri vid "normal" användning?
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

Liknande ämnen

  1. Vilken spänning till styrboxen T5 och T7?
    Av torake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 11:08
  2. Vin från generatorn vid laddning av mp3-uppspelare
    Av gammsaaben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 12:07
  3. Spänning från hallgivare og 900?
    Av Kung pg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •