Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Defekt koppling, OG900 T16 -86

  1. #1

    Defekt koppling, OG900 T16 -86

    Hej alla!
    Jag heter Kristoffer och jag har just köpt en SAAB 900 T 16v från 86.
    Den är svart och pritty säxy om jag får säga det själv.
    Köpte den här i veckan av en kille för 7500 kr.
    Det är min andra SAAB här i livet, min första fick jag av farsan när jag var 12.
    Man kan dock säga att jag är en riktig grönis vad gäller SAAB men även halvmedioker när det gäller bilar generellt. Har kört Cheva och USA-Ford sen jag tog körkortet. Men har som sagt bytt till en svensk muscle-car nu då.
    Felet med min SAAB är kopplingen Om man ska frikoppla så måste man trycka den helt i botten och det är på ftt-håret att man ens får i växlarna då! En mek som jag snackade med sa att det garanterat är lamellen som är slut.
    Fråga: är det jättesvårt att renovera kopplingen själv?
    Lamell, tryckplatta och urtr.lager går på ca 2000:-
    Bör jag lämna in den till en verkstad?
    Hoppas kunna svara på frågor själv en vacker dag, men jag måste ju börja någonstans, eller hur?
    Tacksam för svar, jag lovar!


    Edit: Justerade rubriken något. Moderator/LM

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334
    Välkommen tillbaka till Saab!

    Angående kopplingen så börja med att kolla kopplingspedalen. Det är vanligt att ett hål som en sprint går igenom på kopplingspedalen blir oval. Detta gör att pedalen tar långt ned eftersom det blir ett glapp. Om du lägger dig ned och kollar på länkaget inuti kupén vid pedalen så ser du om detta är felet.

    Lycka till med bilen!
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 501
    Det kan också vara så att huvudcylindern är lite halvkass så du inte får upp det tryck du behöver,passa på att renovera den om du skall göra nåt annat,är mycket enkelt och kostar knappt en hundring.

    Till kopplingsbytet bör du ha en ring man sätter i solfjädern för att släppa trycket på slavcylindern,passa på att renovera den också kostar inte mycket.

    Haynes kan berätta väldigt tydligt också.

    /Magnus
    Akta skinnet!

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Du kan garanterat slå en rauk i huvudet på den mekanikern. En utsliten lamell visar sig genom att den tar alldeles för högt UPP. Inte långt ner...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 479
    Börja först med det absolut lättaste och lufta kopplingen!
    Kan vara en så enkel sak som gör att det inte tar riktigt..

    Och Nej, det är absolut inte svårt att byta koppling på en og900!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  6. #6
    Okej, tackar pojkar!
    Jag har nu en Haynes bok faktiskt. Ska prova lufta först.
    Tog bort inspektionslocket till kopplingen och kikade, men kunde inget se pga alla slangar som satt i vägen.
    Fråga: Måste man ha en luftningsdunk för att lufta? Verkar mycket omständigt med tryckluft och allt. Eller kan man lufta som på en servo: typ öppna-trampa-stänga. Hur gör ni?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Du kan garanterat slå en rauk i huvudet på den mekanikern. En utsliten lamell visar sig genom att den tar alldeles för högt UPP. Inte långt ner...
    Eller hur! Precis vad jag tänkte!
    Långt ner torde tyda på tryckförlust innan lamellen?
    Långt upp torde tyda på sliten lamell?
    Luft/vätska i oljan är det första jag ska leta efter.
    Ska byta broms/kopplingsolja.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Det kan också vara så att huvudcylindern är lite halvkass så du inte får upp det tryck du behöver,passa på att renovera den om du skall göra nåt annat,är mycket enkelt och kostar knappt en hundring.

    Till kopplingsbytet bör du ha en ring man sätter i solfjädern för att släppa trycket på slavcylindern,passa på att renovera den också kostar inte mycket.

    Haynes kan berätta väldigt tydligt också.

    /Magnus
    Precis vad som står i Haynesboken.
    Fråga Om man använder ett bromsrör: vilken dimention funkar?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Välkommen tillbaka till Saab!

    Angående kopplingen så börja med att kolla kopplingspedalen. Det är vanligt att ett hål som en sprint går igenom på kopplingspedalen blir oval. Detta gör att pedalen tar långt ned eftersom det blir ett glapp. Om du lägger dig ned och kollar på länkaget inuti kupén vid pedalen så ser du om detta är felet.

    Lycka till med bilen!
    Jag ska kolla detta med.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 501
    Det går att pumpa tryck,lufta,pumpa tryck ,lufta osv...

    bromsrör går med "vanliga" bromsrör,en gång plattade jag till det med en hammare för att få dit det klokt,det var innan det fanns billiga kopplingsringar att köpa.

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Välkommen tillbaka till Saab!

    Angående kopplingen så börja med att kolla kopplingspedalen. Det är vanligt att ett hål som en sprint går igenom på kopplingspedalen blir oval. Detta gör att pedalen tar långt ned eftersom det blir ett glapp. Om du lägger dig ned och kollar på länkaget inuti kupén vid pedalen så ser du om detta är felet.

    Lycka till med bilen!
    Ja detta är definitivt iallafall en del av problemet. Det utvidgade hålet genom pedalen skapar ett spel på ca 5 cm. Vart får man tag på en kopplingspedal??!! Jag har kollat runt på webben. Vad heter den där sidan med uteslutande SAAB delar?

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    www.speedparts.se / Produkter / Reservdelar / Koppling och växellådsdetaljer / Packningar, länkage, slang / Scrolla ner till ca. halva sidan och du skall finna det du söker...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    www.speedparts.se / Produkter / Reservdelar / Koppling och växellådsdetaljer / Packningar, länkage, slang / Scrolla ner till ca. halva sidan och du skall finna det du söker...
    Tackar Mågis!
    Frågan är ju nu om denna passa på min?
    -86 t8 enl. papper men en t16 egentligen.
    Frågan är ÄVEN om det är original ( t8 ) koppling eller om den bytts ut i samband med motorbyte? Vad är troligt? Vad tror du Mågis?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    byta kopplingen på en OG900 är ungefär lika lätt som att byta till sommardäcken på en NG900....
    man gör det lätt under timmen..

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av termos
    byta kopplingen på en OG900 är ungefär lika lätt som att byta till sommardäcken på en NG900....
    man gör det lätt under timmen..

    //T
    Syftar du på pedalen eller själva kopplingen? Klart, pedalen tar väl 10 minuter som synes men...

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av kungavgotland
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    www.speedparts.se / Produkter / Reservdelar / Koppling och växellådsdetaljer / Packningar, länkage, slang / Scrolla ner till ca. halva sidan och du skall finna det du söker...
    Tackar Mågis!
    Frågan är ju nu om denna passa på min?
    -86 t8 enl. papper men en t16 egentligen.
    Frågan är ÄVEN om det är original ( t8 ) koppling eller om den bytts ut i samband med motorbyte? Vad är troligt? Vad tror du Mågis?
    Passar SAAB 900 tom.årsmod. 1993. Dvs precis varenda jäkel...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  17. #17
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av kungavgotland
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":1yvxm71y
    www.speedparts.se / Produkter / Reservdelar / Koppling och växellådsdetaljer / Packningar, länkage, slang / Scrolla ner till ca. halva sidan och du skall finna det du söker...
    Tackar Mågis!
    Frågan är ju nu om denna passa på min?
    -86 t8 enl. papper men en t16 egentligen.
    Frågan är ÄVEN om det är original ( t8 ) koppling eller om den bytts ut i samband med motorbyte? Vad är troligt? Vad tror du Mågis?
    Passar SAAB 900 tom.årsmod. 1993. Dvs precis varenda jäkel...[/quote:1yvxm71y]
    Ok, gott!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    Citat Ursprungligen postat av kungavgotland
    Citat Ursprungligen postat av termos
    byta kopplingen på en OG900 är ungefär lika lätt som att byta till sommardäcken på en NG900....
    man gör det lätt under timmen..

    //T
    Syftar du på pedalen eller själva kopplingen? Klart, pedalen tar väl 10 minuter som synes men...
    menar själva kopplingsbytet..

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av kungavgotland
    Citat Ursprungligen postat av termos
    byta kopplingen på en OG900 är ungefär lika lätt som att byta till sommardäcken på en NG900....
    man gör det lätt under timmen..

    //T
    Syftar du på pedalen eller själva kopplingen? Klart, pedalen tar väl 10 minuter som synes men...
    menar själva kopplingsbytet..

    //T
    Okej, det är så pass enkelt...
    Ska prova byta pedalen först och se vad det ger. Sedan blir det väl kopplingen då. Tackar för hjälpen, samtliga!!

  20. #20
    Köpte en ny pelle från speedparts 450 spänn inkl.frakt. Bytte. kopplingen funkar perfekt, som ny. jippie!

Liknande ämnen

  1. Inkörning av koppling og900 S?
    Av herrsiba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 08:10
  2. Skillnad koppling og900 -82 vs -87?
    Av LaserStefan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 17:10
  3. og900 koppling
    Av Nocturnus Dream i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 20:55
  4. Koppling (og900)
    Av Davidt8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •