Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ang. luft/vatten/värme till mkt trimmad 9000cse - frågor!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134

    Ang. luft/vatten/värme till mkt trimmad 9000cse - frågor!

    Bilen är nu en 9000 cse 2.3t -98 med maptun steg 6 & lite till (extrör, "500hk bensinkit") dvs ca 400hk. Tänker troligen sätta i 7xx spridare o låta Nordic mappa om den men detta kvarstår (har dock just fått höra en del negativt ang. Nordic så det kanske blir Maptun igen av olika skäl):

    Någon som kan styrka en effektökning eller snabbare spol-up efter montering av 3" tryckrör mellan IC o insug?

    Hittar ingen som säljer 3" mellan turbo o IC, är det ingen mening att byta den lilla biten?

    Rent teoretiskt, när man ska välja storlek på inloppsrör från filter till turbo, får man anta att det effektivaste blir ett 4" rör med reducering till 3" för att passa på turbon (GTBB30) istället för att ha 3" hela vägen från filtret?

    När uppkommer värmeproblem under körning på 9000, dvs ungefärlig trimgrad då man lär förbättra vattenkylsystemet? Vad ändrar man i så fall i första hand? Ang. oljekylning kanske det också bör ses över eller är det onödligt arbete?.

    Min motor blir runt 80 grader (ngt mindre) vid normal körning enl. TECH2... Får man anta att det sitter en termostat som öppnar tidigare (en del skriver att det sitter termostat med annan öppningstemp i deras motor) eller är den dålig o bör bytas? Värmeutvecklingen är ju större än tidigare så det kan ju vara bra med tidigare öppning - om man gasar runt men ska man köra lugnt är det ju inte så bra med 75-80 graders kylvatten?

    Maptun, Ultra motor & klåpare har byggt denna o nu ska jag rensa bort alla buggar från tidigare ägare! Hoppas ni tycker det kan va kul att följa utvecklingen o hjälpa till med svar & åsikter till mina funderingar.
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Hade hoppats på några svar idag! Är det ingen som har nåt att bidra med?
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Tryckröret skulle jag inte bry mig om.

    Byta termostat är det första jag skulle gjort.

    Vilka "buggar" pratar du om?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Skulle inte tro att de är nått problem med kylningen då man inte hör nån som har några problem.
    Enda är väl att om de blir extraktor grenrör att de blir andra kyl fläktar till kylaren.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Problemen under färd är koncentrerade till att den rycker mkt kraftigt till ibland vid full gas? Sitter ny soppapump och MV i den... Annars är det en del teknsika småsaker som i det stora hela inte spelar så stor roll.

    Det har droppat in en del PM från båda parter... Nordic har addat mig på MSN och skickat en snabb förklaring till varför folk pratar skit om dom osv. Så i nuläget kan jag nog inte säga varken bu eller bä. Dock måste man väl hålla med om att ifall det är så pass illa som det låter med Nordic så blir det svårt att motivera varför man ska låta dem mappa om bilen? Är det ok att posta det PM jag talar om så kan allmänheten säga sitt?
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Sthlm
    Problemen under färd är koncentrerade till att den rycker mkt kraftigt till ibland vid full gas? Sitter ny soppapump och MV i den... Annars är det en del teknsika småsaker som i det stora hela inte spelar så stor roll.

    Det har droppat in en del PM från båda parter... Nordic har addat mig på MSN och skickat en snabb förklaring till varför folk pratar skit om dom osv. Så i nuläget kan jag nog inte säga varken bu eller bä. Dock måste man väl hålla med om att ifall det är så pass illa som det låter med Nordic så blir det svårt att motivera varför man ska låta dem mappa om bilen? Är det ok att posta det PM jag talar om så kan allmänheten säga sitt?
    Skulle inte tro att det är ok att posta det pm:et,hör med Nordic och moderatorer först.

    Ang.bilen så....
    Kylning ses inte som ett problem på 9000,ska du ha 500 hk som utnyttjas länge åt gången så kan en större kylare vara att föredra,har dock aldrig sett nån bolt-on.
    Misständning som i ditt kan bero på så otroligt många saker,speciellt på en trimmad bil där man ändrat på så mycket mer... klen bränsleledning,spänningsfall vid pump,stift,kasset osv osv...


    Inloppsröret till ditt agg. behöver inte vara större vad turbons inlopp är,däremot ska man inte ha för litet filter,tänker inte då på anslutningsstorleken utan på hela filterarean.

    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Körde i vatten, nu blåser AC´n endast varm luft!?!
    Av MaDmAz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 22:58
  2. Några frågor om 9000Cse 2,3T -1996
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 18:03
  3. Många frågor om 9000 CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •