Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köpare från England, har för mig att det kunde va nåt lurt

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758

    Köpare från England, har för mig att det kunde va nåt lurt

    Ska sälja en bil och har fått svar från bl.a. England. Jag fick just för mig att det varit problem med köpare därifrån, är det någon som känner till eller minns detta?

    Hittade detta själv, bra tips till alla:
    2005-06-23

    Vi vill varna alla våra användare för de intresseanmälningar och förfrågningar från Australien, Italien och Storbritannien (och eventuellt andra länder) som ni kan få efter att ha annonserat hos oss (eller på något annat annonstorg).

    Förfrågningarna kommer nästan uteslutande från bedragare som vill få er att betala tillbaka eller utbetala pengar till köparen eller ett fraktbolag som skall transportera er bil till köparen.

    Enligt bedragarens förslag skall ni få pengar överförda till ert bankkonto (eller en check skickad till er) och därefter betala för frakt eller återbetala ett överskjutande belopp till köparen.

    Det som därefter händer är att överföringen som gjorts till ert konto dras tillbaka (detta går att göra vid internationella pengaöverföringar) eller så uppdagas det att checken ni fått är falsk och pengarna ni har fått utbetalda från denna återkrävs av banken.

    Det kan finnas fler varianter på detta bedrägeri som inte vi känner till, var därför MYCKET FÖRSIKTIGA gentemot alla utländska köpare och affärer som "verkar vara för bra för att vara sanna".



    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Det är väldigt vanligt idag tyvärr.

    Skall man köpa något så "stort" som en bil så är det rätt naturligt att köparen vill se objektet först. En enkel regel att gå efter är således; pengar i handen, öga mot öga.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203
    Om du säljer den till någon utomlands.. Va EXTRA noga med att du får kontater då. För du har så rätt så med att det varit en hel del scams med utlänska köpare och checkar.
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    tricket är ju att de skickar en check, banken sätter in pengarna, sedan efter ett para dagar (när du lämnat ifrån dig bilen) upptäcker banken att checken saknar täckning och drar tillbaka dina pengar....

    Där står du utan pengar och utan bil.

    Om det nu inte är så att du har en extremt ovanlig bil skall du nog dra öronen åt dig.

    Cash is king, alla postväxlar/checker och annat junk är inget att lita på om man vill vara helt säker...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. The typical iPhone-köpare?
    Av Travis i forum Tidsfördriv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 19:56
  2. Har jeg blitt lurt av en i sverige?
    Av Rambraut i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 22:47
  3. Verkstaden kunde inte uppdatera styrbox, trimmets fel?
    Av Johankp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 01:45
  4. Kunde inte växla ner....GOD JUL
    Av Skånesaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 12:36
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •