Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Lite olika elfel 9000 cse -96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Lite olika elfel 9000 cse -96

    Hej,
    jag köpte en 9000 2,3T cse häromdagen. Är skitnöjd med bilen förutom några småprylar som stör mig.

    Bilen är utrustad med elstolar med minne. Förarstolen fungerar utan problem men passagerarstolen går bara att ändra när passagerardörren är öppen. Något glapp någonstans kanske?!

    Nästa grej är varningsblinkersen som inte fungerar. Den vanliga blinkersen fungerar.

    Sen funkar inte elhissarna i bakdörrarna, eller ja.. dom funkar om man använder knapparna som sitter ifram men använder man knapparna i bak händer inget (nej dom är inte avstängda med knappen i fram

    Och slutligen så luktar det lite bensin när man har varit ute och kört, både i kupén och utanför bilen.. fel forum kanske men när jag ändå skriver ett inlägg här så kan jag lika gärna ta med detta problem. Det luktar mest när tanken är full.

    Turbotrycksmätaren rör inte på sig heller.. den står still på hälften konstant. (fixat)

    Tack på förhand!
    9000 Aero -96

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Lite olika elfel 9000 cse -96

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Och slutligen så luktar det lite bensin när man har varit ute och kört, både i kupén och utanför bilen.. fel forum kanske men när jag ändå skriver ett inlägg här så kan jag lika gärna ta med detta problem.
    Välkommen!

    I vilken ände på bilen luktar det bensin? Bak vid tanken eller framme vid motorrummet? Om det luktar vid tanken så börja med att kolla upp slangklämmorna till påfyllningsröret till tanken. Kolla in i det bakre hjulhuset på tanklocks-sidan så ser du röret. Kolla slangklämmorna där, inte helt ovanligt att de rostar sönder.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Lite olika elfel 9000 cse -96

    I vilken ände på bilen luktar det bensin? Bak vid tanken eller framme vid motorrummet? Om det luktar vid tanken så börja med att kolla upp slangklämmorna till påfyllningsröret till tanken. Kolla in i det bakre hjulhuset på tanklocks-sidan så ser du röret. Kolla slangklämmorna där, inte helt ovanligt att de rostar sönder.
    Tack för ditt svar! Det är lite svårt att känna exakt var men jag tror att lukten är starkast kring framdörrarna någonstans.. om det säger dig något?
    9000 Aero -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250

    Re: Lite olika elfel 9000 cse -96

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Hej,
    Bilen är utrustad med elstolar med minne. Förarstolen fungerar utan problem men passagerarstolen vill bara fungera ibland.. just nu går det inte att ändra några inställningar med knapparna men igår gick det fint. Något glapp någonstans kanske?!
    Denna fråga är jag också intresserad av då det är exakt likadant på min 9000 Aero, passagerarstolen fungerar till och från, men när den inte fungerar och man vill ställa om stolen så får man öppna dörren på passagerar sidan så fungerar den!! då kan det ju inte vara glapp någonstans om den funkar med öppen dörr??!?! och relät kan ju inte vara sönder om den fungerar normalt ibland?!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Lite olika elfel 9000 cse -96

    Citat Ursprungligen postat av Joo
    Denna fråga är jag också intresserad av då det är exakt likadant på min 9000 Aero, passagerarstolen fungerar till och från, men när den inte fungerar och man vill ställa om stolen så får man öppna dörren på passagerar sidan så fungerar den!! då kan det ju inte vara glapp någonstans om den funkar med öppen dörr??!?! och relät kan ju inte vara sönder om den fungerar normalt ibland?!
    Testade nu och det funkar om passagerardörren är öppen.. mycket märkligt. Någon annan som har råkat ut för samma sak?

    Fixade för övrigt turbotrycksmätaren efter att ha läst hur TD04 hade gjort i denna tråd. Bytte ut vacuumslangarna så nu funkar mätaren hur bra som helst och det känns som att bilen är lite rappare också.
    9000 Aero -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    lyfter lite..
    9000 Aero -96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    lyfter lite..
    Det ska vara så med elstolarna, det är en säkerhetsgrej. Har för mig att det står i instr. boken, inga barn (el vuxna) ska kunna klämma sig vid manövrering av stolarna. Dörr öppen = mer utrymme = OK

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Det med varningsblinkersen kanske kan bero på blinkrelät, på min 9k -95 utan airbag på passagerarsidan så satt det innanför handsfacket.
    Jag fick ge 100kr på en lokal skrot för ett sådan relä men det går kanske att hitta billigare med.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    lyfter lite..
    Det ska vara så med elstolarna, det är en säkerhetsgrej. Har för mig att det står i instr. boken, inga barn (el vuxna) ska kunna klämma sig vid manövrering av stolarna. Dörr öppen = mer utrymme = OK

    /Anders B.
    Men den ska ju funka med både tändningen på och dörr öppen annars funkar den inte.. så har ja för mej att det är och så är d då iaf på min bil även fast min pass stol inte heller alltid funkar utan bara ibland..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Varningsblinkersen brukar kalka ihop, nytt relä så ska de funka, min e likadan men har inte orkat bry mig, jag lödade om jlusreläet och kanske kan man göra så med varningsblinkersen med.

    Om det luktar sås i bilen kan du ta o kolla till bränslepumpen, sitter en oring under locket som ska hamna rätt, kanske någon har bytt pumpen o kladdat till det hela.

    Det är altså ganksa vanligt det där fenomenet med elstol o öppna dörren, kompis har likadant har inte orkat bry mig om det dock.

    Ang elhissarna bak, ta loss panelerna för manövreringen bak o kolla så kablarna e i annars kanske dom är sönder...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    126
    på min så var det backventilen till soppapumpen som gett upp.....

    varningsblinker...testa att aktivera den sedan blinka som vanlit höger eller vänster ...då funkar min varningssignal
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    126
    på min så var det backventilen till soppapumpen som gett upp.....

    varningsblinker...testa att aktivera den sedan blinka som vanligt höger eller vänster ...då funkar min varningssignal
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av stefanos

    varningsblinker...testa att aktivera den sedan blinka som vanligt höger eller vänster ...då funkar min varningssignal
    samma på min, de ee reläet som bekat ihop på något vis
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av stefanos

    varningsblinker...testa att aktivera den sedan blinka som vanligt höger eller vänster ...då funkar min varningssignal
    samma på min, de ee reläet som bekat ihop på något vis
    Det är dåliga lödningar i reläet som spricker med tiden. Det är busenkelt att löda om, sen funkar det klockrent.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av stefanos

    varningsblinker...testa att aktivera den sedan blinka som vanligt höger eller vänster ...då funkar min varningssignal
    samma på min, de ee reläet som bekat ihop på något vis
    Det är dåliga lödningar i reläet som spricker med tiden. Det är busenkelt att löda om, sen funkar det klockrent.

    //Niklas
    ahaaa!! kan man löda de skitet med??

    de ska jag föra så fort jag vet vilket det e..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Blinkersreläet sitter innanför handskfacket, jag har för mig att det är orange.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

Liknande ämnen

  1. Lite olika problem 95 aero ´02
    Av Smutter i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 08:39
  2. olika elfel i bilen
    Av ghost_boy83 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 20:51
  3. Lite elfel 9000 cse -97 AKUT!!!!!
    Av marko s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 02:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •