Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Nybliven oroad Saab ägare 95 sc 2.3t

  1. #1

    Nybliven oroad Saab ägare 95 sc 2.3t

    Hej,

    Varning för långt första inlägg. Hoppas ni har överseende, orkar läsa det och besvara mina frågor.

    Är sedan ett par dagar än så länge stolt ägare av en Saab 95 2.3t kombi 03a(uttagen 02) som gått 4700mil

    Tidigare ägare har gjort ett extra oljebyte, vid service 1 då bilen hade gått ca 1000mil. Totalt har service utförts 4ggr, senast aug 07 vid 4400mil.

    Eftersom jag oroar mig för oilsludge/motorhaveri/kolvar problemen som många påpekar vänder jag mig nu till er som kan detta och hoppas att ni kan ge mig några svar, förhoppningsvis lugnande.

    Jag ringde idag Saab, enligt dom är inte vevhusvent bytt men sa att detta endast görs om oljan börjar gå åt extra snabbt eller om det luktar bränt från avgaserna vid start. Jag ska vara försiktig med bilen, inte köra korta sträckor etc. Enligt Saab drabbar det bara 10% av desssa bilar om man tar hand om den. Är jag en av dom, är ni en av dom?

    Låter inte detta j*vligt korkat. Inte har jag köpt en 2.3t för att inte kunna gasa på då och då och jag kör i 90% av fallen kortare än 2mil varje gång.
    Som att köpa en t.ex. dyr bastu men endast kunna använda den en gång per månad och inte varmare än rumstempererat.

    Jag har inga färdigheter när det gäller motorer så att byta ut vissa delar för att säkerställa att inget haveri kommer är någet en verkstad måste göra.

    Frågan eller frågorna till er är:
    1. Kan jag/verkstad göra något för att säkerställa att det inte blir problem framöver. Är det endast byte av vevhusvent eller annat som kolvar etc som behövs?

    2. Kostar detta väldigt mycket? Saab står endast för kostnad om fel skulle inträffa men kommer ej göra något åt turbon. Vad kostar t.ex. en ny turbo?

    3. Förutom att den vid eventuellt fel kommer börja dricka extra olja eller spruta vit illaluktande rök, finns det något annat som indikerar på att något är fel som jag kan upptäcka?

    4. Minimerar eller eliminerar ny vevhusvent oilsludge felet? Vr 6 som jag läst om verkar inte göra någon större nytta.

    5. Är detta stora oilsludge problem upplåst. Händer det för eller senare eler har man en chans att klara sig?

    6. Alltid auktorisiread Saab verkstad eller verkstad som kan alla bilar. Bryr sig Saab om detta vid eventuellt framtida fel?

    7. Andra vanliga fel man kan minimera genom att tänka sig för?

    Ni anar inte hur tacksam jag skulle vara om ni besvarar dessa frågor. Enligt Saab måste felen uppstå inom 2år annars gäller får jag betala allt själv(exkl turbon som dom inte vill ha något att göra med)

    Mvh
    Oroad nybliven Saab ägare

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Nybliven oroad Saab ägare 95 sc 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    1. Kan jag/verkstad göra något för att säkerställa att det inte blir problem framöver. Är det endast byte av vevhusvent eller annat som kolvar etc som behövs?

    Om bilen bara gått 4700 mil så hade jag inte varit så orolig, det du kan göra är att byta olja var 1000:e mil! 2000 mil eller var 12:e månad vilket som infaller först är ju det normala!

    2. Kostar detta väldigt mycket? Saab står endast för kostnad om fel skulle inträffa men kommer ej göra något åt turbon. Vad kostar t.ex. en ny turbo?

    En utbytesturbo kostar c:a 5000kr skulle jag tro, plus kanske 3000kr för bytet, eventuellt lite mer på en aukt saabverkstad!

    3. Förutom att den vid eventuellt fel kommer börja dricka extra olja eller spruta vit illaluktande rök, finns det något annat som indikerar på att något är fel som jag kan upptäcka?

    Går ju att ta bort oljesumpen & se hur det ser ut, eller lyfta på ventilkåpan för att få en indikation på hur det ser ut. Men du ska nog inte vara för orolig. Håll koll på oljan, vänj dig vid att kolla den ofta så ser du direkt om det händer nåt!

    4. Minimerar eller eliminerar ny vevhusvent oilsludge felet? Vr 6 som jag läst om verkar inte göra någon större nytta.

    Det skadar inte att se över skicket på slangarna i vevhusventilationen, dom ska inte vara svampiga. Jag har bytt min eftersom att mina var ganska sunkiga, bytte till den senaste versionen, det sägs ju att den ska ventilera bättre, men jag hade inget problem med oljetörst innan heller!

    5. Är detta stora oilsludge problem upplåst. Händer det för eller senare eler har man en chans att klara sig?

    Byt olja oftare än rekommenderat & kör bara på en bra helsyntetisk olja så kan du njuta länge av pärlan!

    6. Alltid auktorisiread Saab verkstad eller verkstad som kan alla bilar. Bryr sig Saab om detta vid eventuellt framtida fel?

    Servar du bara på en auktoriserad bilverkstad som följer saab´s serviceprotokoll så behöver det inte vara en saabverkstad för att garantin ska gälla!

    7. Andra vanliga fel man kan minimera genom att tänka sig för?

    Mäta upp hur långt ut kamkedjesträckaren är. Max är 15mm innan saab rekommenderar ett byte av kedjetransmissionen. Men om din gått så lite borde det inte vara nån fara än!

    Ni anar inte hur tacksam jag skulle vara om ni besvarar dessa frågor. Enligt Saab måste felen uppstå inom 2år annars gäller får jag betala allt själv(exkl turbon som dom inte vill ha något att göra med)

    Mvh
    Oroad nybliven Saab ägare
    Lycka till med bilen

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Lämna in den på Saab och be dom uppgradera vevhusventen, det gjorde jag i förebyggande syfte.
    Tror jag fick betala 1600:- för uppgraderingen plus nån backventil som också byttes.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4

    Re: Nybliven oroad Saab ägare 95 sc 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Lycka till med bilen
    Tack för snabbt svar. Nu är jag mycket lugnare.
    Helsyntetisk olja ska inhandlas och matas till bilen.
    Ska även vid nästa service be dom ta en titt på allt det andra du tipsade om, som jag sa har jag tummen mitt i handen när det gäller motorer.

    Att mäta upp kedjan(hitta den för mig) låter svårt men det kanske finns bilder/manual att hitta om detta.

    Glad att jag vet var oljestickan sitter

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Nybliven oroad Saab ägare 95 sc 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    Att mäta upp kedjan(hitta den för mig) låter svårt men det kanske finns bilder/manual att hitta om detta.

    Glad att jag vet var oljestickan sitter
    Alla kan ju inte tycka om att skruva!

    Här är en bra förklaring på hur du gör! http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 89#1417689 Men du ska inte behöva kolla det än! Den är ju knappt inkörd

    Har för mig saab tar c:a 800kr för att kolla det!

  6. #6
    Tack för all info.

    Tror jag övervakar oljan och om ca 1000mil vid service ber jag verkstaden kolla dessa saker samt eventuellt byta vevhusventen.

    Förövrigt mycket synd med ett sånt här fel på en sån här bil. Man kan väl alltid drömma om att dom kommer med en lösning som fixar dessa potentiellt stora felen. Den dagen dessa fel dyker upp på min bil är garantitiden garanterat över och jag får stå för allt själv.

  7. #7
    Kom just på...

    Är det ok att fylla på med någon(vilken som helst) helsyntetisk olja när jag tankar i ca 1000mil till då jag tänkte lämna in den för service?
    Vad händer om någon fyllt på med icke synstetisk olja och jag häller i helsyntet?

    Såg att extra oljebyte gjorts vid ett tillfälle 1800mil vilket var 2900mil sedan. Dom byter väl oljan vid service(300mil sedan)? Eller ska man inte lita på att dom gör det?

    Har precis gjort mig av med en Volvo V70 där jag på senaste servicen fick reda på att jag betalat för vissa extra saker som aldrig gjorts. Den var då bara några mil från att säcka ihop totalt. Hoppas nu att samma, kan man kalla det slarv, kanske medveten slarv inte involverar de servicar min Saab fått.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Hej!

    Jag tycker att du kan byta oljan för att vara på den säkra sidan. Är inte så fasligt dyrt. Vet du dessutom att du kör kortare sträckor och med kall bil så skulle jag:
    1. Alltid använda motorvärmare.
    2. Varannan dag köra en annan, längre väg till jobbet och se till att motor och olja verkligen kom upp i ordentlig temperatur.
    3. Ytterligare förkorta bytesintervallen till var 500:e mil.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Lämna in den på Saab och be dom uppgradera vevhusventen, det gjorde jag i förebyggande syfte.
    Tror jag fick betala 1600:- för uppgraderingen plus nån backventil som också byttes.

    Varför vänta tills det är för sent?

  10. #10
    Annars är vevhusventilation inte svår att byta själv. Fast har man inte tiden så är det inge fel på att låta någon annan göra det. Ville bara säga lycka till med bilen borde inte vara några problem förän 10k mil till.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Nybliven oroad Saab ägare 95 sc 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    Jag ringde idag Saab, enligt dom är inte vevhusvent bytt men sa att detta endast görs om oljan börjar gå åt extra snabbt eller om det luktar bränt från avgaserna vid start.
    Det Saab menar är säkert att dessa kriterier behöver uppfyllas för att dom ska stå för kostnaden. Givetvis kan du köpa uppgraderingen själv. Inte sällan är det subventionerade priser dessutom...
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Har du såpass ny bil så har du väl helförsäkrat....dvs maskinskada...

    Där tar du turbon i första hand om den skulle haverera...

    Men följ bara service instuktionerna, och serva var 12'e månad eller max 2000mil så blir det bra samt ett extra oljebyte imellan...

    Då har du garanti till 2011 om serviceboken är korrekt ifylld..

    Och oftast är det dom missköta bilarna som har stora problem...
    Samt de som har kört med olja med sämre kvalitet....

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Och oftast är det dom missköta bilarna som har stora problem...
    Samt de som har kört med olja med sämre kvalitet....
    ...men även en del bilar som sköts precis enligt serviceboken...t.ex. min.
    Fredrik J

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    Kom just på...

    Är det ok att fylla på med någon(vilken som helst) helsyntetisk olja när jag tankar i ca 1000mil till då jag tänkte lämna in den för service?
    Vad händer om någon fyllt på med icke synstetisk olja och jag häller i helsyntet?
    Du ska ha en godkänd olja (GM-LL-A-025). Risken att någon hällt i delsyntetisk olja, eller mineralolja är nog väldigt lite, men om så är fallet så skadar det inte att fylla på med syntetolja.

    Såg att extra oljebyte gjorts vid ett tillfälle 1800mil vilket var 2900mil sedan. Dom byter väl oljan vid service(300mil sedan)? Eller ska man inte lita på att dom gör det?
    De ska absolut byta oljan på en service. Jag tror inte verkstäderna normalt fuskar med det, framförallt inte på dessa bilar. Däremot finns ju alltid en risk att de "byter" bromsbelägg, bromsok etc och tar betlat för det, utan att jobbet utförs, så det gäller att välja/hitta en verkstad man litar på.

  15. #15
    Super. Tack för all info.

    Ringde till en aukt Saab verkstad idag.
    De såg inte att jag skulle ha något behov av att lämna in bilen redan nu, bara om den skulle bli törstig efter olja.

    Kollade även oljan och jag tror säljaren fyllt på lite väl mycket då det var lite över max strecket. Något som enligt Saab kan resultera i att den blir oljetörstig.

    Verkstaden sa även att de fel som det pratas om så mycket knappt skulle inträffat/inträffa om bara folk servade och kollade oljan.

    Nu känner jag mig lugnare.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000
    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    Verkstaden sa även att de fel som det pratas om så mycket knappt skulle inträffat/inträffa om bara folk servade och kollade oljan.
    Jojo.
    Visserligen är nog risken att det skulle hända nu på en -03 relativt liten eftersom verkstäderna vet vad dom ska titta efter vid service, kladdiga slangar och dyl men för en två-tre år sedan drabbades även bilar som blivit väl servade och som inte gått speciellt korta sträckor...

    Hur som helst kan du förmodligen vara lugn med din -03 och glädja dig över att du kommit över en så prisvärd bil som 9-5 är...
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    Nu känner jag mig lugnare.
    Sluta oroa dig nu & njut av bilen istället

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av lajnusen
    Super. Tack för all info.

    Ringde till en aukt Saab verkstad idag.
    De såg inte att jag skulle ha något behov av att lämna in bilen redan nu, bara om den skulle bli törstig efter olja.

    Kollade även oljan och jag tror säljaren fyllt på lite väl mycket då det var lite över max strecket. Något som enligt Saab kan resultera i att den blir oljetörstig.

    Verkstaden sa även att de fel som det pratas om så mycket knappt skulle inträffat/inträffa om bara folk servade och kollade oljan.

    Nu känner jag mig lugnare.
    Jag skulle ändå ha uppgraderat vevhusventilationen till senaste versionen. Om DrBoost här på forumet rekommenderar det så lyssnar jag på honom istället för en "dum" mekaniker på en verkstad. Vevhusventilationen skall ju funka bra så att man inte får oilsludge, varför vänta med att fixa det tills när man redan har blivit drabbad vilket din verkstad verkar tycka att man skall göra?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Läs detta:
    http://www.saabpros.com/saab/nines/a.../nines_284.pdf

    Uppgradera till VV version 6. Oavsett.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    I Stockholm kostar det ca 2500kr att få vevhusvent uppdaterad hos Svenska Bil.

    Svenska Bil (som är världens största Saab-handlare) kör nu med Castrols 0W-30 helsyntet.

    Om man anar oråd kan man be en aktoriserad Saabverkstad gå igenom motorn efter oljeläckage, rassel och delar man bör uppdatera.

    Om bilen är fullservad med alla servicear inom ramarna för tid/km (+3mån/250mil) och yngre än 8år (gränsen för förlängd motorgaranti) så kan man få kamkedjan+vevhusvent utbytta på Saabs bekostnad. Kravet är dock att den är fullservad annars blir det avslag och istället ett försäkringsärende.

    Har motorn gått en tid med dålig vevvent o låg oljenivå är kan även turbo & topplockspackning vara dåliga. Det kan sluta med en utbytesmotor men det är sällan det är så illa. Drabbar misskötta bilar med ägare som aldrig kollar oljan mellan servicar eller bryr sig om varningssignaler...

    Tänkvärt för oroliga Saabägare är att välja Saab Försäkring då milgränsen för motorskada där är 15000mil! Det innebär att även om du råkat köpa en felaktigt servad bil (dvs avslag från Saab) kan få ut det på försäkringen (inom rimliga gränser, även bolagen kan säga ifrån om servicen är för misskött).
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

Liknande ämnen

  1. nybliven ägare av SAAB 9-3
    Av danz i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 11:01
  2. Nybliven Saab ägare.
    Av Alex89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 12:50
  3. Nybliven saab ägare
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 08:55
  4. Nybliven Saab-ägare
    Av zerem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 07:36
  5. Nybliven Saab ägare
    Av Robin85 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •