Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Falsklarm SAAB 9-5 -99

  1. #1

    Falsklarm SAAB 9-5 -99

    Hej.

    Min 9-5 larmar helt plötsligt när den står parkerad i garaget. Detta kan hända flera ggr per dag. Det går att öppna bilen, starta bilen, köra iväg och den fortsätter bara att tjuta. Efter en stund slutar det tjuta. har även använt funktionen "Door only".

    Är det någon som känner igen detta fenomen?
    Vad kan man göra?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Min gör likadant. Jag har felmeddelandet "Service stöldlarm" när jag startar.

    Enligt andra här på forumet har det hjälpt att byta batteri i sirenen (alt. köpa en ny). Kan ju även vara någon sensor till larmet som är fel på.

    Dock tror jag mer på sirenen för att enda sättet jag kan få av larmet är att koppla bort minuspolen på batteriet.

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  3. #3
    tror du att man kan koppla bort kontakten från sirenen utan problem? då slutar det förmodligen tjuta. Jag kan ju köra med bilen trots att larmet löst ut.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    38
    Samma sak händer med min också; larmet går utan anledning och går ej att stänga av. Fick panik till slut och körde en runda, då la det av efter en kort stund. Tog med reservfjärren (med någorlunda färskt batteri i), parkerade och låste sedan med den för att se om det hjälpte. Hittills verkar det funka fint, så antagligen indikerar "service stöldlarm" och själva larmandet enbart att batteriet i fjärren behöver bytas. Det är den enda rimliga slutsatsen för min del iaf - lycka till, hoppas det hjälper er också för man blir rätt snabbt impopulär bland grannarna annars...
    9-5 aero sc -04

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av naps
    så antagligen indikerar "service stöldlarm" och själva larmandet enbart att batteriet i fjärren behöver bytas.
    Definitivt inte då det står "BYT BATTERI I FJÄRRKONTROLL" isåfall!

    Står det service stöldlarm i sid är det något galet med larmet, det kan som redan sagts mycket väl vara batterierna i sirénen som är dåliga!

    Batterierna går att beställa från tex Elfa. http://www.elfa.se/se/index1.html Dom heter CR17335SE-FT1. Det går åt 2 st & kostar med frakt 341kr

    Så här byter man dom! http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=200000

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    38
    ok, tack för snabbt svar satt precis och forskade vidare på forumet om larmproblem med 9-5, batterierna i sirénen verkar mycket riktigt ofta ställa till med problem.
    Det underliga är att larmet nu är tyst, och att felkoden -än så länge åtminstone- är borta
    9-5 aero sc -04

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Min har också visat service stöldlarm en gång för nån vecka sen, men min larmade aldrig! Beställde batteri direkt, men än sålänge har det inte visats igen så jag lagar inget som är helt, återkommer det så byter jag batteri & hoppas på att det var det! Så länge det fungerar ska man ju vara glad

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    38
    Ja verkligen... fast egentligen är det ju helt sjukt att man uppskattar något bara för att det inte är trasigt. Men det är väl iofs det som är (var?) Toyotas melodi. Jaja nu är det som sagt tyst men det får allt tjuta ett par gånger till innan jag ger mig på ett batteribyte i sirenen.
    9-5 aero sc -04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •