Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: min första saab!

  1. #1

    min första saab!

    Hej!
    har köpt mig en saab 9000 cse 2,3 94:a detta är min första saab. Har bara kört volvo och audi innan. och skruvat med dessa. Jobbar som truckmekaniker. Nu till mina frågor (alla bilar låter ju olika) och varje gång jag köper en bil så servar jag dem och byter kamremen. nu e det ju kedja på saaben. Så jag undrar hur många mil går dessa kedjor i genomsnitt?? Min bil har rullat 18000 garanterade mil. Hör inget konstigt lyssnat med ”doktor lurar” och hör inga konstigheter. ( inbillar mig att jag hör något i bland när bilen stått i ca5 dagar) och jag sökt på kamkedja på forumet men hittar väldigt varierade svar allt från 15000mil till 35000mil och någon kanske har råkat ut för det vid 15000mil men jag vill som sagt veta vad de flesta ligger på. Menar normalt sett så ska ju en kedja hålla längre än 15000mil tycker jag ialf.

    Men när bilen stått still i ja 5-6dagar.(använder bara bilen på helgerna åker firmabil) Så hörs lite ventilknack i 2-4sekunder men det är väl normalt??

    Sen hörs ett ganska högt väsande ljud. Jag tycker att det kommer från luftburken!! låter i ca 1min sen hörs en knäpp och så blir det tyst. Sitter det något där som kan låta??

    Sen hörs ett Mycketsvagt vinandeljud när man rullar sakta framåt. Spelar ingen roll om jag har växel i eller inte, inte heller om jag har igång motorn. eller om jag kopplar eller ej. vad kan detta vara?? ska byta växellåda olja på fredag. lådan skall enligt tidigare ägare vara renoverad men man vet ju aldrig är det problem med växellådorna på sugisarna oxå??

    Bytte oljetråg i för en vecka sen ( och allt sågbra ut där) vill att allt ska vara så bra som det går. Så man kan lita på bilen därför ställer jag dessa frågor! och även för att jag som sagt vet inte hur en saab 9000 ska låta normalt.

  2. #2
    Tjena!

    Kanske inte kan hjälpa dig med allt men jag hade iallafall en 9000 innan och den hade gått 36000 mil å ingen fara var det med nån kedja där inte! visserligen vet jag ju inte om den hade bytts innan!

    men ett ventilknack nån sekund efter start beror väl på att det tar just nån sekund för motorn att bygga upp oljetrycket.

    Det där med väsandet hade jag med men då var det urtrampningslagret!
    men det behöver det ju inte vara på din!!
    Även acc kompressorn väser la en del när den går igång!

    Mvh //Anders

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454
    Hej!

    Grattis tilL saaben

    Kolla drivrem och löprullar (angående väsandet.) Hör du ljudet när bilen inte rullar också förresten? Typ om du sätter dig med dörren öppen och gasar upp i 3000 varv eller så?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: min första saab!

    Angående kedjans kondition bör du kolla kedjesträckaren. Är den för långt ute så behöver du byta kedja. Sök på kedjesträckare så hittar du bilder och beskrivningar på hur du går till väga.

    Lycka till
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    41
    Det är inte så att det där väsandet är från luftpumpen.
    Den sitter väll ganska nära luftburken och är i gång 1 min eller 2 när du startar bilen (kan inte svara på om det bara är när den är kall eller oxå när den är varm)....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Är oljan bytt regelbundet behöver du inte bekymra dig för kedjan. Den håller längre än karossen
    Signatur...

  7. #7
    Ja förmodligen så håller ju kedjan längre än vad själva bilen håller!

    Men det kan ju slitas som vilken annan kedja som helst!

    Gör man en t ex renovering utav topp så kan man ju kosta på ny kedja sträckare osv! särskilt vid samband att man trimmar den.

    Mvh /Anders

  8. #8
    Hej tack för alla svar. har nu kolla spännaren och den var ute 12-13mm så jag oroar mig inte längre kör tills det börjar låta.
    Verkar som om jag får byta topplockspackning snart ändå läcker lite olja där! (väntar tills det blir värre) och då byter jag kedja oxå!!

Liknande ämnen

  1. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  2. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32
  3. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •