Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: min första saab!

  1. #1

    min första saab!

    Hej!
    har köpt mig en saab 9000 cse 2,3 94:a detta är min första saab. Har bara kört volvo och audi innan. och skruvat med dessa. Jobbar som truckmekaniker. Nu till mina frågor (alla bilar låter ju olika) och varje gång jag köper en bil så servar jag dem och byter kamremen. nu e det ju kedja på saaben. Så jag undrar hur många mil går dessa kedjor i genomsnitt?? Min bil har rullat 18000 garanterade mil. Hör inget konstigt lyssnat med ”doktor lurar” och hör inga konstigheter. ( inbillar mig att jag hör något i bland när bilen stått i ca5 dagar) och jag sökt på kamkedja på forumet men hittar väldigt varierade svar allt från 15000mil till 35000mil och någon kanske har råkat ut för det vid 15000mil men jag vill som sagt veta vad de flesta ligger på. Menar normalt sett så ska ju en kedja hålla längre än 15000mil tycker jag ialf.

    Men när bilen stått still i ja 5-6dagar.(använder bara bilen på helgerna åker firmabil) Så hörs lite ventilknack i 2-4sekunder men det är väl normalt??

    Sen hörs ett ganska högt väsande ljud. Jag tycker att det kommer från luftburken!! låter i ca 1min sen hörs en knäpp och så blir det tyst. Sitter det något där som kan låta??

    Sen hörs ett Mycketsvagt vinandeljud när man rullar sakta framåt. Spelar ingen roll om jag har växel i eller inte, inte heller om jag har igång motorn. eller om jag kopplar eller ej. vad kan detta vara?? ska byta växellåda olja på fredag. lådan skall enligt tidigare ägare vara renoverad men man vet ju aldrig är det problem med växellådorna på sugisarna oxå??

    Bytte oljetråg i för en vecka sen ( och allt sågbra ut där) vill att allt ska vara så bra som det går. Så man kan lita på bilen därför ställer jag dessa frågor! och även för att jag som sagt vet inte hur en saab 9000 ska låta normalt.

  2. #2
    Tjena!