Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Etanol i steg3 bil...

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Etanol i steg3 bil...

    Hallå.

    ja polaren har lyckats igen, han fråga mig om jag visste vad som kunde va fel när hans bil gick väldigt illa och inte vill ladda.

    tillslut kröp de fram att han tankar 60% E85 och resten Bf95 i hans steg3 chippade bil.

    Har försökt förklara för honom att de dels inte är lämpligt att blaska i massa etanol i bilen utan varken program eller hårdvara, änn mindre med en bil som är optimerad för Bf98.

    vad kan hända med bilen, förutom att den går skit men de verkar inte bekomma honom....

    Bilen laddar istortsätt inget, 0,1-0,2 bar upp till sådär 4000 rpm då börjar den gå upp till 0,5 för att inte kommer längre då polaren inte har någon MV i bilen....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    Re: Etanol i steg3 bil...

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hallå.

    ja polaren har lyckats igen, han fråga mig om jag visste vad som kunde va fel när hans bil gick väldigt illa och inte vill ladda.

    tillslut kröp de fram att han tankar 60% E85 och resten Bf95 i hans steg3 chippade bil.

    Har försökt förklara för honom att de dels inte är lämpligt att blaska i massa etanol i bilen utan varken program eller hårdvara, änn mindre med en bil som är optimerad för Bf98.

    vad kan hända med bilen, förutom att den går skit men de verkar inte bekomma honom....

    Bilen laddar istortsätt inget, 0,1-0,2 bar upp till sådär 4000 rpm då börjar den gå upp till 0,5 för att inte kommer längre då polaren inte har någon MV i bilen....
    vet inte riktigt vad som är fel på hans mazda.. kanske kan testa på garaget.org el nått..

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Etanol i steg3 bil...

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vad kan hända med bilen, förutom att den går skit men de verkar inte bekomma honom....

    Bilen laddar istortsätt inget, 0,1-0,2 bar upp till sådär 4000 rpm då börjar den gå upp till 0,5 för att inte kommer längre då polaren inte har någon MV i bilen....
    Det kan inte vara någon kärvande WG som inte orkar stänga riktigt då? Det borde vara tillräckligt med gasväxling i motorn för att kunna snurra upp aggregatet till lite laddtryck på lägre varv än 4000.

    Men annars kan du lägga i en originalbox och bygg tillbaka avgassystemet om han ändå tänkte köra utan MV. Om han pyntar för nya grejor kan du vara snäll och slänga hans gamla skitgrejor på Blocket så tjänar du en hacka också...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    en ng900 är det... egentligen så har ju modellen som TACT frågar efter ingen större betydelse.... att den är en saab framgår ju av att tråden ligger där den gör..

    Bilen går riktigt på 95 oktan så de är "inget annat"

    Jo jag har sagt till honom angående mvn men han tyckte den är dyr...

    men vad kan hända med bilen, till synes mår den ju inget bra av E85, men de reflekterade inte polaren över att de va de som orsakade det...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    men vad kan hända med bilen, till synes mår den ju inget bra av E85,
    Antingen brända ventiler eller bränd katalysator.

    Sesså, rädda restvärdet nu.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    JO, det har en skaplig bettydelse vilken bil det är.
    Men, jag fattar inte, går bilen bra om han tankar BF95, men kass om han kör på sin häxblandning? I ovrigt håller jag med JK N
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    nu har han efter mycket om och men tankat i bensin och bilen går som den "ska", förutom MVn då.

    den hade han inte råd att köpa på ett par månader sa han...

    När han slabbar med etanol så laddar inte bilen och när han tankar bensin så går den normalt, men han envisas ju med att de inte har med etanolen att göra utan sitter och frågar mig vad de kan bero på för övriga grejer...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nu har han efter mycket om och men tankat i bensin och bilen går som den "ska", förutom MVn då.

    den hade han inte råd att köpa på ett par månader sa han...

    När han slabbar med etanol så laddar inte bilen och när han tankar bensin så går den normalt, men han envisas ju med att de inte har med etanolen att göra utan sitter och frågar mig vad de kan bero på för övriga grejer...
    Om snubben vägrar lyssna på dina visdomsord låt honom då köra sönder bilen så han får lära sig den hårda vägen.

    Det man inte har i huvudet får man ha i sina mekar-händer, eller hur var det nu...

    MVH Mig Själv
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Herrejösses........... Hoppas den killen inte blir statsminister.

  10. #10
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Herrejösses........... Hoppas den killen inte blir statsminister.
    Sicken kommentar

    Mycket intressant att se att många tror det bara är att pytsa i lite E85 och sedan kan man leka Schumacher när som helst

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Herrejösses........... Hoppas den killen inte blir statsminister.
    Sicken kommentar

    Mycket intressant att se att många tror det bara är att pytsa i lite E85 och sedan kan man leka Schumacher när som helst

    Mvh Michael
    jo, de är ju sådär kul att försöka bena ut var felen ligger, jag är långt ifrån expert men man läser ju en hel del här och "skaffar" sig en uppfattning lite om hur saker och ting funkar om man inte kan det, sen då att försöka hjälpa till..

    antar att de är värre att tanka etanol i en bil som är optimerad för just 98 oktan än i en orgbil då orgbilen är mappad efter att klara lite fram och tillbaka när de gäller soppan.

    Sen så har jag aldrig förstått de där med att "tjäna" på att blanda i etanol, hur många ören blir det egentligen, de är ju iaf lätträknade när man ser till omständigheterna med en bil som drar mer och går sämre, så länge man inte optimerat bilen för det, har man mappat bilen för etanol så blir de ju så klart annat men inte i vanliga fall....

    men de va väl inte mer än att vänta, de är inte första bilen han kör etanol i och alla har gått mer eller mindre dåligt, ingen har iaf gått bättre än med bensin...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Du skall oftast ha mer tur än skicklighet när du fulkonverterar. Jag känner killar som lyckats, både med gamla 9000 och gamla Vectran. De har fin fina avgasvärden och de uppger att de tjänar några kronor. Dock är det ett helvete att kallstarta, men uppfinniga lösningar hjälper till
    Sen vet jag givetvis folk som misslyckats kapitalt med. Och du kommer aldrig ifrån att det är 30% mindre energiinnehåll i Etanol.. Du kan kompensera med mer effekt om du ändrar kompet/laddar mer. Men att fulkonvertera lyckligt, ja då skall du veta vad du gör åtminstone.

Liknande ämnen

  1. steg3
    Av Aero-Sundorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 20:43
  2. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  3. Steg3 box
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 20:10
  4. 900/9-3 Steg3 VS. 9-5 Aero Steg3 ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 18:43
  5. Steg3-box med org. kat?
    Av Swed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •