Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: innanmäte/block b234i vs b205

  1. #1

    innanmäte/block b234i vs b205

    Hej har sökt och letat i forumet men utan att bli helt säker så tänkte kolla med er. Jag har en saab 9-5 2,0t -98 vilket jag fått fram borde vara en b205 där veven är skadad, har möjlighet att få ta en motor med fräsch underdel från en 9-3 2,3i -98 av en kompis borde väl vara b234i motorn.

    Frågan är då kan jag använda blocket med innehåll rakt av till min 9-5 och bara flytta över topp?
    Eller kan jag flytta över vevaxel stakar och kolvar från 2,3i till min 2,0t utan problem?
    Mvh Niklas

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Veven bara sen är de andra kolvar och stakar för de är en insprutare med för hög komp.
    Om du ändå ska ha B2x4 saker så är de även den topp packningen som krävs.
    Passar gör de i ditt block.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 547
    Byter du bara kolvar/stakar så funkar det.

    Dock är det ju smidigast att tex köpa Bottendel av "Fredde1" här på forumet så har du det du söker direkt, han har till både 2.0 och 2.3L..

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4

    Ok

    Hur mkt skiljer kompförhållandet då? funderar om det skulle funka ändå då bilen bara kommer gå som standard så blir inga höga laddtryck. Är det samma dim på borrningen så att grejerna passar bara att komp blir högre?
    Anledning att jag skulle vilja sätta i dom grejerna är två dels ekonomisk dom är gratis om jag plockar ur dom själv och sen vet jag att grejerna är ok om jag gjort det själv (inget ont om ngn här på forumet men finns ju folk som är mer eller mindre seriösa)

    Men är det ngn som sitter på en fräsch bottendel eller vev till 2,0 för rätt pengar så kan ju det vara ett alternativ också.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Ok

    Citat Ursprungligen postat av Nybörjarsaab
    Är det samma dim på borrningen så att grejerna passar bara att komp blir högre? Anledning att jag skulle vilja sätta i dom grejerna är två dels ekonomisk dom är gratis om jag plockar ur dom själv och sen vet jag att grejerna är ok om jag gjort det själv (inget ont om ngn här på forumet men finns ju folk som är mer eller mindre seriösa)

    Men är det ngn som sitter på en fräsch bottendel eller vev till 2,0 för rätt pengar så kan ju det vara ett alternativ också.
    1. Svar ja, samma borr i 2.0 och 2.3 (90mm som standard)
    Tänk dock på att du behöver ett program som är för en 2.3a också, så det lär inte bli gratis hur du än gör + att det blir ett "hemmabygge" av alltihop tack vare insprutardelarna.

    2. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=211569 ...vilka passar rakt ner i din motor, som blir både oilsludge-resistent och trimtålig!

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •