Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kupefläkten är seg att få igång

  1. #1

    Kupefläkten är seg att få igång

    Hej, Har problem med när kupefläkten borde starta efter infon/staplarna som visas på ACC displayen. När man startar bilen efter en natt i kallgarage som nu på morgonen med 7 minusgrader ute borde kupefläkten gå igång nästan omgående. Staplarna som visar fläkthastigheten på ACC displayen ökar nästa omedelbart till 4-5 staplar men kupefläkten går inte i gång. Man för köra vidare i ca 5 min, sedan helt plötsligt går kupefläkten igång på full fart. Det händer inget heller om man testar att öka/minska fläkthastigheten/värmen manuellt.
    ACC:en står i AUTO med 22 grader på båda sidor.

    Bilen är en Saab 9-5 årsmodell 1999
    SAAB 9-5 SE 4D 2.3T -99 (Steg 1)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    fläkten ska dröja med att blåsa luft tills en viss temperatur har uppnåtts sen ökar den i varv. acc:n kan vara användarprogrammerad till något annat, läs i boken om hur man återställer det. om det forfarande är konstigt så kan det vara fläktmotståndet ( reglerdonet ) som gett upp eller på väg.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Kan också vara kolen i kupéfläktmotorn som är slut! Det går att byta dom, men kolen måste du köpa hos nån som renoverar elmotorer, inget saab säljer. En ny fläkt hos saab kostar c:a 3000kr, finns att köpa även på speedparts för en billigare peng, ännu billigare om du är medlem i stcs!

    En bra länk om du antingen ska byta kol eller hela fläkten. Kan verka mycket att plocka bort, men det är faktiskt väldigt enkelt med hjälp av denna beskrivning! http://www.thesaabsite.com/95/95%20Saab ... r%20RR.htm

  4. #4
    Tack för svaren, får börja med att återställa inställningarna i ACC:n och kolla fläktmotståndet och kolen till fläkten. Var sitter fläktmotståndet och är det svårt att byta?

    /Ove
    SAAB 9-5 SE 4D 2.3T -99 (Steg 1)

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Reglerdonet sitter om jag minns rätt vid pedalerna in mot värmepaketet. Kontakterna sitter på passagerarsidan mitt emot, kabeln går upp över kupéfläkten, så det är lite bök med att byta, men nog inte så svårt!

    På denna bild ser du kabeln till reglerdonet, den går från reglerdonet på förarsidan till kontakterna på passagerarsidan inne i bilen! http://www.thesaabsite.com/95/Saab%2095 ... 0cover.jpg

    Men det är relativt vanligt att kolen till fläkten är slut så jag tror mer på det!

    En länk om hur du byter kolen! http://www.thesaabsite.com/95/Saab%2095 ... ement.html

Liknande ämnen

  1. Jag mot kupefläkten i min 9k: 1 - 0
    Av Mussla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 18:53
  2. Kupefläkten
    Av steaen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 20:41
  3. Kupefläkten
    Av koff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •