Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: og9-3 Check engine - värmeproblem?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113

    og9-3 Check engine - värmeproblem?

    Check engine-lampan har börjat lyst två gånger, och jag har nollställt genom att ta bort minuspolen och då har det gått en vecka ungefär och sen har den lyst igen. Problemet är, och jag vet inteom det kan bero på det, är att den inte går upp i temp som den ska. Den ligger och fiser nere lite ovanför kallstrecket, ungefär mellan mitten och lägstanivån.

    Och iallafall de två senaste gångerna den börjat lysa (började lysa nu på morgonen), har värmen skjutit upp direkt till mitten-nivå, och stannat där. Vad i helvete kan vara fel? Lyser Check engine p.g.a värmeproblemet vad det nu är?
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 119
    Är det inte lika bra att du kopplar bort CE lampan på din bil då du inte verkar veta vad den finns där för. Man lagar inte bilen för att man släcker lampan, bara en tanke....

    Åter till ditt problem.
    CE kan tändas pga att termostatet är trasigt och eller temperaturgivaren är fel. Samma felkod för två olika problem.
    i Ditt fall är det nog termostaten som är trasig.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113
    Bad inte om några spydigheter. Gjorde bilen strömlös för att se om den slocknade, om den fått någon felindikation eller liknande. Men tack för upplysningen om termostaten, ska kolla upp det asap.
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  4. #4
    Termostaten kan hänga upp sig ibland då man kan behöva ge den en smäll eller bara göra den strömlös genom att ta ut kontakten. Om detta blir samma sak med att dra - polen vet jag inte. Men annars är det nog termostaten och det är troligen lika bra att byta eftersom de kostar så lite.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 119
    Citat Ursprungligen postat av Apocalypsica
    Termostaten kan hänga upp sig ibland då man kan behöva ge den en smäll eller bara göra den strömlös genom att ta ut kontakten. Om detta blir samma sak med att dra - polen vet jag inte. Men annars är det nog termostaten och det är troligen lika bra att byta eftersom de kostar så lite.
    Vet inte om du skrev fel här, men det finns ingen ström till termostaten om du inte menar vattenström?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113
    Men termostaten har väl ingen koppling till styrboxen? CE-lampan kanske tänds för att motorn går upp i temp så snabbt - vilket beror på termostaten? Ska iväg och köpa en termostat så får vi se om det blir bättre!
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 119
    Citat Ursprungligen postat av Thompy
    Men termostaten har väl ingen koppling till styrboxen? CE-lampan kanske tänds för att motorn går upp i temp så snabbt - vilket beror på termostaten? Ska iväg och köpa en termostat så får vi se om det blir bättre!
    Motorstyrdonet känner av att motorn inte går upp i temp tillräckligt.
    Beräknat på körsträcka skulle jag tro.

    Felkoden är säkert, Kylvätsketemperaturgivare felaktig funktion eller likn. i 90% av fallen är det Termostatet som orsakar detta.

  8. #8
    Tempgivaren har... Lite fel eller något hängde inte riktigt med men i alla fall hänger den sig så vissar den motertempen felaktigt. Men va ganska säker på att den öppnar för kylvattnet med men kanske helt ute o cyklar. Snälla berätta för mig.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 119
    Citat Ursprungligen postat av Apocalypsica
    Tempgivaren har... Lite fel eller något hängde inte riktigt med men i alla fall hänger den sig så vissar den motertempen felaktigt. Men va ganska säker på att den öppnar för kylvattnet med men kanske helt ute o cyklar. Snälla berätta för mig.
    Termostatet är helt mekaniskt, det är en bi-metall som gär så att termostatet trycks upp av fjädrar när det blir tillräckligt varmt. Öppnar inte detta eller om det står öppet hela tiden märker man det på kylvätsketemperaturen.
    Blir för varmt om det inte öppnar alls och för kallt om den står öppen hela tiden.
    Detta registeras av motorstyrdonet via tempgivaren som sitter strax intill termostatet. Eftersom felet registreras av givaren är det för den som felet sätts av styrdonet.

  10. #10
    Då är jag med. Tack för förklaringen
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Plocka ut felkoder istället för att gissa. Det gör felsökningen betydligt snabbare
    Signatur...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113
    Var sitter den där förbannade termostaten då? :P
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 119
    Följ den grova slangen från kylet så kommer du till termostatlocket.

Liknande ämnen

  1. Check Engine Dam!!
    Av jannenevala i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:57
  2. CHECK ENGINE
    Av firebird71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •