Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: inget laddtryck ? (Nej, inte hoppad WG!)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    inget laddtryck ? (Nej, inte hoppad WG!)

    Har en T8 från 87 (ej kat) som inte vill ladda (= 2 mm. upp på gula som mest). Har kollat:

    *WG-staget sitter på, saxpinne hel
    *WG staget rör sig samt grunkan som den är fäst i undertill rör sig
    *Testat att ryckt samtliga slangar (en i taget) till MV:n, ingen skillnad i ladd (har inte gasat upp över 3500 varv, men det borde väl komma ladd tidigare med ryckt slang?)

    *testat med eller utan APC och ikopplad MV. Inget GLT alls.

    Tänke att det kanske inte kunde vara så många fel...

    Har inte kollat:

    *Tryckluft till WG:n, d.v.s. om den är hel eller inte
    *Slangen(eller är det kabel?) till knacksensorn samt
    *APC-boxen om den är paj eller inte (men borde ju få GLT ändå?)

    MV:n knackar ibland och ibland inte när APC-boxen är ikopplad men det blir inte ladd när den är tyst heller...

    Tips på fortsatt felsökning mottages tacksamt. Har kollat FAQ:en men kommer inte vidare...

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    tryckmät hela turbosystemet med lufttryck. dvs IC och så vidare, se så de inte läcker.
    kanske gjort de?

    mvh
    hej svejs

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Hade ingen aning om att man var tvungen att kolla IC:n m.m. också? Blir det verkligen inget laddtryck alls även om exv. IC:n skulle läcka? och borde det inte höras om man exv. gasar upp motorn och lyssnar (med öppen huv alltså) ?

    Kan ju bli ett grisjobb att trycksätta alla rör o.s.v. Mackgubben lär väl inte bli alltför glad heller, hehe Kollade iofs. alla flänsar och rörmuffar ganska nyligen då jag rev isär dem p.g.a. urtrampningslagret (den laddade inte innan det heller)... såg okej ut då har jag för mig..

    Läste att det kan vara nåt "lock" till WG:n som eventuellt kan kärva eller sitta fel, nån som kan fylla på med info om hur man kollar detta utan att riva allt för mycket?

    *edit* Men om jag provar att trycksätta min WG med tryckluft via slangen, och axeln inte rör sig alls då, är WG:n defekt då? För det vore ju lättare att börja kolla än att mecka ner IC:n m.m. ? /*edit

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    inte lättast att tryckmäta IC nej.. men var själv med om att en kompis hade problem med laddet i sin 9000. vi körde in lufttryck, och den klarade inte att hålla ett visst laddtryck, utan den sköt ut de. men du BÖR förmodligen höra de, men vem vet. kolla de med WG först.


    hoppas de löser sig! mvh
    hej svejs

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Lyfter tråden igen eftersom nya frågor uppstått:

    Laddtrycket är alltså 0 bar, går upp lite på gula om man tokgasar.

    Fråga 1: Om man rycker slangen mellan MV:n och WG:n, måste man upp i över 3600rpm innan laddet kommer (med urkopplad apc) ? Händer det ingenting innan s.a.s ? Kan man varva upp motorn medan man står stilla eller måste man köra bilen framåt (kanske dum fråga men...) ? Behöver man plugga någon anslutning eller räcker det att bara ta bort slangen?

    Fråga 2: Om jag kopplar ur APC:n och rycker bort slangen enligt ovan och provar och inte får ladd alls, kan jag då anta att det är fel på WG:n alt. turbon eller kan det fortfarande vara elkomponenter som jävlas?

    Fråga 3: Min MV smattar mest hela tiden både på tomgång och under färd. Rycker jag APC:n får jag inte grundladd. Jag får överhuvudtaget inte grundladd alls. Kan detta uppstå om tryckgivaren är trasig /slangen hoppad etc. eller borde man få grundladd ändå även om denna är paj?

    Blir jävligt glad för svar på frågorna ovan, vill gärna få fräs på bilen

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av claatu
    Laddtrycket är alltså 0 bar
    Uppmätt med en riktig graderad mätare?

    Citat Ursprungligen postat av claatu
    Fråga 1: Om man rycker slangen mellan MV:n och WG:n, måste man upp i över 3600rpm innan laddet kommer (med urkopplad apc) ? Händer det ingenting innan s.a.s ? Kan man varva upp motorn medan man står stilla eller måste man köra bilen framåt (kanske dum fråga men...) ? Behöver man plugga någon anslutning eller räcker det att bara ta bort slangen?
    Du måste köra bilen och stressa den lite, annars kommer du inte bygga nått vidare laddtryck. Om du rycker slangen mellan MV och WG så ska laddtrycket skena. Gör det inte det så är det antingen turbon som inte snurrar eller wastegaten som står öppen. Skulle även kunna vara ett stort läck nånstans, vet inte riktigt hur en K-Jet bil beter sig då men den bör inte gå riktigt bra kan man tänka.

    Du får nog ta och lossa downpipen och kolla så att turbon går att snurra och om wg'n hängt sig eller tappat "locket" du nämnde tidigare.

    Citat Ursprungligen postat av claatu
    Fråga 3: Min MV smattar mest hela tiden både på tomgång och under färd. Rycker jag APC:n får jag inte grundladd. Jag får överhuvudtaget inte grundladd alls. Kan detta uppstå om tryckgivaren är trasig /slangen hoppad etc. eller borde man få grundladd ändå även om denna är paj?
    Smattret beror nog på ett annat fel, troligtvis tryckgivaren som du säger. APC'n kan aldrig sänka laddtrycket mer än till GLT ~0,4bar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Jag kollade att turbon gick lätt och fint i när jag rev bort alla rör i samband med byte av urtramplager (antar att "downpipen" är röret mellan turbon och IC:n eller?)

    Har inte själv kläm på "locket", d.v.s. hur det ser ut eller var det sitter riktigt, men wg-stången sitter fast och länkaget under bilen verkar vara helt och inte fastkärvat.

    Tänker mig kommande felsökning så här (rätta mig om jag har fel!):

    1) Rycka slangen MV-->WG och ta en sväng med bilen, kolla om den bygger ladd över 3.500rpm. Om nej så fel på turbo/WG/luftläckage (IC etc.).

    --> Om "Ladd" så antagligen fel på laddtrycksgivare = mäta motstånd enl. tidigare FAQ och/eller kolla att MV är hel eftersom det lär bli samma fel om MV:n läcker antar jag? d.v.s. nästan inget laddtryck...

    APC-boxen blir väl ett senare bekymmer eftersom bilen ska ge GLT oavsett om den är inkopplad eller ej?

    till sist: tack för era svar! Det är skönt att veta i vilken ände man ska börja titta! Tack!

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av claatu
    Jag kollade att turbon gick lätt och fint i när jag rev bort alla rör i samband med byte av urtramplager (antar att "downpipen" är röret mellan turbon och IC:n eller?)

    Har inte själv kläm på "locket", d.v.s. hur det ser ut eller var det sitter riktigt, men wg-stången sitter fast och länkaget under bilen verkar vara helt och inte fastkärvat.
    Nja, downpipen är första biten på avgasröret. Biten från turbon till katten (som du iofs saknar, men på ett ungefär). Om du lossar den och kollar in i turbon så ser du wastegaten. Själva wastegaten är ju en slags ventil som styrs av tryckklockan (grejen som slangen från MV är ansluten till.) Locket ska täppa till ett hål när WG är stängd, ramlar det bort så blir det samma effekt som en öppen WG, inget laddtryck alltså. Jag har bara läst om ett enda fall där locket lossnat, så det verkar inte vara särskilt vanligt, men inte heller omöjligt.

    Du förstår hur det funkar när du ser det.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Testade idag att rycka slangen och jävlar anamma vad den laddade!

    Skönt att veta att WG:n och turbon är okej, nu kan man gå vidare med att felsöka elgrejjerna.

    BTW: är det farlig att pystrimma upp den till GLT under tiden man letar fel? Körbarheten blir ju avsevärt bättre, men man vill ju inte skada motorn heller...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

Liknande ämnen

  1. Inget laddtryck (nålen rör sig inte)
    Av Emil.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 17:27
  2. Inget laddtryck, vad är fel?
    Av fmh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •