Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: expansionskärlet kokar över

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38

    expansionskärlet kokar över

    Hej!

    har precis bytt turbo då de tömdes en hel del kylarvatten. Efter påfyllning kokade de över, men de var vi beredda på att de kunde göra. men nu efter ett antal dagar så händer de fortfarande att de kokar över. har förtillfället dålig blandning, eventuellt endel mer vatten än glykol. kan blandningen göra att de kokar lättare? eller vad kan de vara..

    Förtillfället är även kylarfläkten ur funktion, men tycker inte de borde bli så jädrans varmt då man kör normalt. (ska fixas)


    tacksam för lite hjälp!

    mvh
    hej svejs

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Kör inte mer utan att fläkten är inkopplad då kommer den koka igen bara och du riskerar att toppen slår sig och att packningen blir skrot!
    En bil utan fläkt kokar, annars skulle den aldrig sitta där från början.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Kör inte mer utan att fläkten är inkopplad då kommer den koka igen bara och du riskerar att toppen slår sig och att packningen blir skrot!
    En bil utan fläkt kokar, annars skulle den aldrig sitta där från början.


    Okej, får spawna efter felet på fläkten då. Trodde inte de hade så stor invärkan då den bara går på när bilen blir såpass varm.

    ingen som har något annat att förmedla ?
    hej svejs

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Glömde.. tips på felsöknings metoder av fläkt?
    hej svejs

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Först kan man ju kolla säkringen till kylarfläkten, står på locket till boxen.

    Därefter så kan man börja med att kolla termostatkontakten på kylaren. I ena övre hörnet på kylaren (vänster sida sett innefrån kupén) sitter en rund "cylinder" med två kablar anslutna. Om man kortsluter dessa två kontakter med exv. skaftet på en skruvmejsel så ska fläkten gå igång (tändning påslagen). Prova då att lossa kontakten och kolla om tidigare ägare eller dyl. har kört kylartätning så att det är klegg eller liknande som hindrar den från att känna av tempen, samt gör rent.

    Om fläkten ändå inte startar så kan man lossa kontakterna och kortsluta dessa med varandra direkt. Om fläkten startar då så är termostatkontakten paj och man kommer att vilja köpa en ny på Feltema för ca. 80:- eller på Dyra Firman för det dubbla.

    Om fläkten inte startar trots detta så är det antigen kortis i fläktmotorn, i kablarna till den eller jordfel.

    Lycka till!

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Fläkten har väldigt stor inverkan på hur varm den blir, den gör enorm skillnad i temeraturen om man ska vara helt uppriktig.

    Felsökning hmm, du kan börja med att känna om fläkten ens snurrar så vet du om den har skurit i någon lagring eller inte, har den inte gjort det så kan du kika över kablarna till den och som om någon har en skada eller om kontakterna helt enkelt har hoppat isär.

    EDIT: Följ felsökningen ovenför istället, den var mycket mer ingående.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Tack tack! ska ta mig en titt på det imorgon, hoppas de kan vara något enkelt.

    tusen tack
    hej svejs

  8. #8
    Bara kolla en lite sak. Vad säger tempmätaren då bilen kokat? Eftersom även om inte kylfläkten fungerar med tanke på temperaturen vi har nu borde inte bilen koka så länge man kör. Stillastånde på tomgång går inte men lungn körning ska inte vara några problem. Om inte tempgivaren fungerar så kokar bilen lätt eller om luft från en cyliner går in i kylsystemet kan det även verka som att bilen kokar över. Detta märker man att det bubblar i expansionstanken.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  9. #9
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    En bil kan mycket väl koka även fast man kör så länge fläkten inte går, inte bara en bil jag har gjort detta test på sommar som vintertid och ingen har klarat av att hålla temperaturen nere trots körning. Kyfläkten gör som sagt en enorm skillnad på temperaturen, prova gärna själv att koppla ur fläkten och ta en sväng för att undersöka saken, men kör inte tills bilen kokar bara.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #10
    Det har jag gjort. Hade inga problem med det i ca. 10 graders väder. Ingen jättelång runda men så fort man stannar så sticker temperaturen snabbt uppåt. Sen vet jag inte vad han har för bil men bor i skåne så jävla fuktigt så kyler väl bättre hihihi
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    När ja kör så är de okej.. men när ja stannar en liten stund, så kokar den över direkt. kollat så kablaget till fläkten är okej, så de är ju bra. på tal om tempmätaren så fungerar den lite sisådär, ett tag va den helt sne. men nu på sistone lägger den sig oftast på mitten när ja kör. detta kan alltså tyda lite på att de är tempraturgivaren som sitter in i blocket har gett sig? för finns ju ingen tempgivare på kylarn som säger till fläkten att starta, som på de flesta andra . kom med lite tips, gärna förklara hur man kan gå till väga för att se om tempraturgivaren i blocket är trasig.


    mvh
    hej svejs

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Mja, att fläkten skall vara så oerhört viktig stämmer inte med min efarenhet.
    Körde själv 1500 mil med min 99T16 utan kylfläkt sommar som vinter. Man undvek gärna MC-drive och annat som medförde köer, och det är ju i regel bara då fläkten går annars. Alla andra situationer fungerade utan att tempen blev ett problem.
    Däremot hade jag en 9000 2.3T där plastsjoken under kylaren var borta, och det påverkade luftflödet genom kylaren ordentligt. Detta medförde att fläkten gick ofta och även i fart.

    Slutligen är det ju som så att det är ett visst övertryck i kylsystemet som ger en något ökad kokpunkt. Lyfter du då på locket försvinner övertrycket och då kan det koka och svämma över. Kanske är det så enkelt?
    Olle

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    måste bara höra med er kunniga. det är alltså tempgivaren som sitter i blocket ( på saab 900 94 ) som säger till fläkten när den ska gå igång. på de flesta andra saabar såsom 9000, så är de ju en separat givare som sitter direkt på kylaren. men vad jag förstått så sitter de ingen sådan på min ?



    hoppas ni förstår mig... mvh mathias
    hej svejs

  14. #14
    Noll koll men borde vara den vanliga tempgivaren som sitter på höger sida av blocket som sköter fläckten. Annars har jag inga bra ideer tyvär.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

Liknande ämnen

  1. Klet i expansionskärlet?
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 22:55
  2. Varför ser det ur så här i expansionskärlet?
    Av decube i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 00:54
  3. skum(t) i expansionskärlet
    Av Arne 2226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 22:04
  4. Olja i expansionskärlet
    Av JoKer65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •