Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: portning av mitsu aggen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462

    portning av mitsu aggen?

    såhär har nån skrivit på FAQ:rn

    Fick du porta avgashuset mycket för att undvika skenande laddtryck?

    M.V.H.


    Jag portade upp wg-hålet lite för att vara på säkra sidan,men sen om det gjorde någon nytta jämfört med orginal vet jag inte..

    så jag undrar jag om man ska porta upp wastegate hålet är detta nödvändigt samt har ni några före och efterbilder på ett portat hål? införskaffa mig ett 19t med 7:ans raka hus så jag undrar om jag ska göra det eller inte jag vill ju inte ha nått skenande ladd ju???

    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186




    mer info i min projekttråd.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    ah ok såg hur du gjort
    men är portningen ett måste???
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    På din turbo tror jag inte de. Men på en Aero snurra från 9000 ja om man inte skaffar en förstärkt WG klocka.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    mitt kompressor hus är ju från en 9000 aero avgas huset vet jag ej.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men på en Aero snurra från 9000 ja om man inte skaffar en förstärkt WG klocka.

    MVH

    F
    Än en gång, förklara hur en förstärkt klocka skulle motverka skenande ladd ?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men på en Aero snurra från 9000 ja om man inte skaffar en förstärkt WG klocka.

    MVH

    F
    Än en gång, förklara hur en förstärkt klocka skulle motverka skenande ladd ?
    ja det lät ju knäppt för borde inte en hård wastegate klocka som nästan sitter fast om ni förstår hur jag menar, ha ett skenande ladd??? eller är jag fel ute nu
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Vad jag har fått förklarat är de ju att en förstärkt WG är de som trim firmorna och då maptun rekomenderar för att de inte ska bli skenande laddtryck på Aero turbon.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    På din turbo tror jag inte de. Men på en Aero snurra från 9000 ja om man inte skaffar en förstärkt WG klocka.

    MVH

    F
    Nja men nu är du väl ute å cyklar wastegate klockan har väl knappast något att göra med skenande ladd.
    Isåfall en slappare klocka som aldrig orkar hålla trycket men det funkar nog inte heller, Fredrik avgaserna skall ut,,inte hållas kvar eller har du svarat på nåt jag missat i tråden?

    Kristian

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Vad jag har fått förklarat är de ju att en förstärkt WG är de som trim firmorna och då maptun rekomenderar för att de inte ska bli skenande laddtryck på Aero turbon.

    MVH

    F
    Hej,

    Antingen missuppfattar ni varandra språkligt om vad en "förstärkt" WG innebär, eller så råder det några tekniska missuppfattningar.

    Wastegateklaffan stängs mha fjädertryck. Byter du då till en hårdare fjäder eller ökar förspänningen på befintlig fjäder kommer grundladdet att öka. För att öppna wastegaten skickar man laddtryck in i membrandosan. Ju större membran desto större kraft som motverkar fjädern. Tillräckligt stor kraft kommer innebära att att wastegaten öppnas.
    De förändringar på klockan som ev. skulle kunna göra grundladdtrycket lägre är att byta till en fysisk större klocka med större membran, eller till en mjukare fjäder. Ingen av dessa förändringar skulle jag benämna som en "förstärkning". Men vad vet väl jag.....

    mvh/Ragnar

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Vad jag har fått förklarat är de ju att en förstärkt WG är de som trim firmorna och då maptun rekomenderar för att de inte ska bli skenande laddtryck på Aero turbon.

    MVH

    F
    Hej,

    Antingen missuppfattar ni varandra språkligt om vad en "förstärkt" WG innebär, eller så råder det några tekniska missuppfattningar.

    Wastegateklaffan stängs mha fjädertryck. Byter du då till en hårdare fjäder eller ökar förspänningen på befintlig fjäder kommer grundladdet att öka. För att öppna wastegaten skickar man laddtryck in i membrandosan. Ju större membran desto större kraft som motverkar fjädern. Tillräckligt stor kraft kommer innebära att att wastegaten öppnas.
    De förändringar på klockan som ev. skulle kunna göra grundladdtrycket lägre är att byta till en fysisk större klocka med större membran, eller till en mjukare fjäder. Ingen av dessa förändringar skulle jag benämna som en "förstärkning". Men vad vet väl jag.....

    mvh/Ragnar
    Jo men detta botar väl inte skenande laddtryck?
    Har väl med att göra att hålet är för litet inte med arean på membrandosan eller?
    För isåfall så har jag portat mitt avgashus pga skenade ladd som fungerade efter portning i onödan + att jag har en större membrandosa redan.

    Kristian

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men på en Aero snurra från 9000 ja om man inte skaffar en förstärkt WG klocka.

    MVH

    F
    Än en gång, förklara hur en förstärkt klocka skulle motverka skenande ladd ?


    vill oxå veta
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Dravvel
    Jo men detta botar väl inte skenande laddtryck?
    Har väl med att göra att hålet är för litet inte med arean på membrandosan eller?
    För isåfall så har jag portat mitt avgashus pga skenade ladd som fungerade efter portning i onödan + att jag har en större membrandosa redan.

    Kristian
    Det beror på. Sätter du dit en tokigt styv fjäder spelar det inte så stor roll om du portar hålet, tryck/kraft-balansen kommer ändå hålla klappan stängd. Men visst, den klassiska lösningen är ju såklart att gå upp i diameter på wastegatehålet.

    Tricket för att få till en bra fungerande wastegate är naturligtvis att balansera storleken på hål mot en lagom stark fjäder och en lagom stor membrandosa. Målet är ett så lågt grundladdtryck som möjligt utan att få problem med reglerbarhet, maxladdtryck eller transientsvar.

    mvh/Ragnar

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Om man har GLT på ca 1bar med avhakad stång förstår inte jag hur en 0,6bar tryckdosa ska lösa problemet och få ner GLT till mer normala nivåer som verkar vara 0,6bar hos Maptun
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Det beror på. Sätter du dit en tokigt styv fjäder spelar det inte så stor roll om du portar
    hålet, tryck/kraft-balansen kommer ändå hålla klappan stängd. Men visst, den klassiska lösningen är ju såklart att gå upp i diameter på wastegatehålet.

    Tricket för att få till en bra fungerande wastegate är naturligtvis att balansera storleken på hål mot en lagom stark fjäder och en lagom stor membrandosa. Målet är ett så lågt grundladdtryck som möjligt utan att få problem med reglerbarhet, maxladdtryck eller transientsvar.

    mvh/Ragnar
    Men om du hänger av stången och ändå har skenande ladd så menar du Ragnar att det funkar med större membrandosa nja den går jag inte på

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Men om du hänger av stången och ändå har skenande ladd så menar du Ragnar att det funkar med större membrandosa nja den går jag inte på
    Du missuppfattar, antingen medvetet eller omedvetet. Båda tråkiga alternativ....

    Läs första meningen i mitt förra svar igen. "Det beror på". Därefter gav jag ett exempel på ett tillfälle då portad kanal INTE hjälper. Att det hjälper i det exempel du nämner ovan är ju självklart, men min poäng handlade om att det kan finnas mer än en felmod.

    mvh/Ragnar

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Men om du hänger av stången och ändå har skenande ladd så menar du Ragnar att det funkar med större membrandosa nja den går jag inte på
    Du missuppfattar, antingen medvetet eller omedvetet. Båda tråkiga alternativ....

    Läs första meningen i mitt förra svar igen. "Det beror på". Därefter gav jag ett exempel på ett tillfälle då portad kanal INTE hjälper. Att det hjälper i det exempel du nämner ovan är ju självklart, men min poäng handlade om att det kan finnas mer än en felmod.

    mvh/Ragnar
    Och jag tycker nog att du mer eller mindre medvetet förvirrar genom att helt korrekt beskriva ett fenomen som egentligen bara är hypotetiskt i sammanhanget. Du vet att Fredrik J har fått höra att om ett vanligt 15T#6 aggregat skenar pga för lågt avgasmottryck så kan man avhjälpa det med en "starkare" tryckdosa. Men jag tror nog att du vet att det skulle kunna skrivas in som femte grundlagen i Svea Rikes Lag att det bara är portning som hjälper i detta fall. Original tryckdosa faller inte in under det undantag du beskriver skulle kunna hända vid medelmycket sänkt mottryck i avgasröret. Du vet att Fredrik har fått något om bakfoten som ingen blir glad av om det sprids som rekomendation vid gällande problem. Därför tycker jag inte det är motiverat att uttrycka sig de två hade "språkliga missuppfattningar".

    Som sagt, det du skriver är rätt, men kanske inte så pedagogiskt om folk vill samla på sig erfarenheter innan de börjar byta avgassystem och snurror på sina Saabar. Eller för att formulera mig annorlunda: När överkursen vänder uppochned på grundkursen så ger det mer behållning att skippa överkursen och hålla sig till grundkursen där det relevanta ligger.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Och jag tycker nog att du mer eller mindre medvetet förvirrar genom att helt korrekt beskriva ett fenomen som egentligen bara är hypotetiskt i sammanhanget.
    Tja, står dig naturligtvis helt fritt att tycka.

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Du vet att Fredrik J har fått höra att om ett vanligt 15T#6 aggregat skenar pga för lågt avgasmottryck så kan man avhjälpa det med en "starkare" tryckdosa.
    Nej, det har jag ingen koll på. Folk får höra så mkt konstigt.

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Därför tycker jag inte det är motiverat att uttrycka sig de två hade "språkliga missuppfattningar".
    Det jag menade med språkliga missuppfattningar var att det i mina ögon tycks vara populär att kalla saker "starkare" och "kraftigare" när man pratar om nya saker till sin trimmade bil, även om det inte alltid är just de egenskaperna som är poängen med uppgraderingen. Inget annat.

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Som sagt, det du skriver är rätt, men kanske inte så pedagogiskt om folk vill samla på sig erfarenheter innan de börjar byta avgassystem och snurror på sina Saabar. Eller för att formulera mig annorlunda: När överkursen vänder uppochned på grundkursen så ger det mer behållning att skippa överkursen och hålla sig till grundkursen där det relevanta ligger.
    Nåja, att jag kan sakna pedagogiska kvalitéer är inget jag förnekar, även om jag här inte kan se att jag går igenom något direkt jätteinvecklat område?

    Mitt personliga intryck är förövrigt att det överlag ofta verkar saknas en djupare förståelse för wastegatedimensionering bland många entusiaster då det talas om "0,6 bars-klocka" osv. Lite märkligt, då det hela är relativt simpel teknik jämfört med de områden där det ofta finns bredare kunskaper. Nåja.

    God jul....

    mvh/Ragnar

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Maptun
    Membrandosa 9000 TD04
    I korthet: Förstärkt membrandosa till wastegate.

    För vem: För trimmade bilar med TD04-aggregat och där original membrandosa inte klarar av att uppnå önskad maxeffekt.
    Möjligen kan man missuppfatta denna text och tro att det skenande grundladdtrycket avses.

    Kan vi hädanefter för all framtid vara överens om att ett skenande grundladdtryck icke avhjälps av någon "starkare" tryckklocka, oavsett vilken någorlunda etablerad svenskspråkig nyans av begreppet styrka man lägger in?

    I övrigt undrar jag varför det måste bli trycksken bara för att aggregatet råkar vara tillverkat av MHI? Finns det verkligen problem med volvoaggregaten?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Hej!

    Jag upplevde skenande laddtryck på min T8 med TD04-15g med Volvos raka 7:ans hus.

    Jag bytte då till T3-tryckklocka från en TB03 (og900 originalturbo), visserligen har denna starkare fjäder än TD04:an, men den positiva skillnaden är att den nya klockan har längre slaglängd, öppnar alltså WG-hålet mer. Vipps var skenande ladd borta.

    Sen portade jag i alla fall WG-hålet lite senare. Bara för att.
    En sak som är mycket bra att tänka på är:
    Porta inte för mycket på den halvcirkel där WG-tallriken landar först (neråt på bilderna här under), då går tallriken ner lite i hålet och fastnar halvöppen. Inte bra. På min turbo blev det verkligen på gränsen, jag tvingades runda av kanterna lite så tallriken inte fick något att hugga tag i.

    Original VS portat



    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. kortopp vs långtopp portning(bilder om kommande portning)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 01:44
  2. Portning!
    Av yoghurt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 20:42
  3. Portning av topplock???
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 21:38
  4. Portning WG på GT3071R-WG
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 09:22
  5. Portning av top VS bränsleförbrukning?
    Av Anders-1500 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •