Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Korta WG Staget?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    128

    Korta WG Staget?

    Hej jag undrar vad som händer ifall man kortar staget på WG´n? Har en kompis som sa att man höjde laddtrycket på det sättet, kan de verkligen funka??

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Korta WG Staget?

    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    Hej jag undrar vad som händer ifall man kortar staget på WG´n? Har en kompis som sa att man höjde laddtrycket på det sättet, kan de verkligen funka??

    Både ja och nej....


    För det första så är det bra att veta vilken bil det i så fall skulle handla om? Dessutom så har modernare bilar en elektronisk laddtrycksstyrning, som man på detta sätt då manipulerar så den inte kan fungera som tänkt. I princip alltid med negativa följder som resultat, och inte det man egentligen önskar. Det kan orsaka div. fenomen och driftstörningar, samt i värsta fall motorskador.

    Något folk oftast också glömmer, är att det inte bara handlar om ökat laddtryck så är allt bra och man får mer effekt. Ökat laddtryck är normalt bara en av ingredienserna/åtgärderna, och struntar man i de andra så blir det inte bra, utan kan orsaka skador på motorn.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3

    Re: Korta WG Staget?

    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    Hej jag undrar vad som händer ifall man kortar staget på WG´n? Har en kompis som sa att man höjde laddtrycket på det sättet, kan de verkligen funka??
    Man får lite högre laddtryk. I alla fall på 9000 och 900ng bilarna. Det är inget att föredra. Bättre att trimma riktigt. Jag började med ett steg 1 på min ng 900 och slutade med 350hk så passa dig

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    128
    hehe. Det är en Saab 9000 CS 2.0 ltt -97.... Vill ju ha lite mer effekt på nåt vis men som student så är ju inte inkomsterna jätte stora precis..... Nån som har tips?
    Tack för alla snabba svar

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    hehe. Det är en Saab 9000 CS 2.0 ltt -97.... Vill ju ha lite mer effekt på nåt vis men som student så är ju inte inkomsterna jätte stora precis..... Nån som har tips?
    Tack för alla snabba svar
    Ett steg 1chipp är det enda rätta för dig, fippla med andra varianter kommer bara att kosta dig änu mera i form av evt rasad motor.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    808
    Medlem#
    11844
    På en gammal 9000 T16 -86 så skruvade jag upp APCn så jag fick ett ladd på 1bar med 95 oktan och resten av bilen orginal

    Hur mycke ökning klarar trionic LTT av trycket innan den slår ifrån?? orginal ligger ju på ca 0.45, går det att skruva upp till 0,6 med en pys ventil?? eller ger det ingenting??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Hur mycke ökning klarar trionic LTT av trycket innan den slår ifrån?
    Går väll att skuva tills det rasar...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    128
    Min Släpper trycket vid 0.75 bar....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 050
    Nu kan jag inget om 9000, men på en av mina gamla og900 så kortade jag ner staget för att kunna få mer ladd. Dock så var denna utan apc box, dvs mekaniskt styrd. Och där kunde ja skruva tills det rasade.
    Men på en annan og900 satte apc box samt andra grejjer in så jag inte kunde öka laddet.

    Vad menar du med att han släpper trycket? Skenar det iväg eller stoppas det vid 0.75 ?
    Saablös dåre

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    808
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    Min Släpper trycket vid 0.75 bar....
    Så med LTT konfiguartionen i trionic boxen så pallar den bara med upp dit då?? Blev det nån skillnad då??

    På min LTT blir det väl pys ventil då för nåt WG stag tänker jag då inte börja skruva på.

    I vår blir det riktig trimning av bilen, funderar på att sälja skotern och lägga pengarna på trim på bilen
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  11. #11
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Varför inte bara låta bli att sätta dit en pysventil och riskera motorhaveri?
    Har ni inte råd med ett steg 1 trim så har ni inte råd med en ny motor när det såväl rasar heller, man ska inte lura styrsystemet! Lägg undan några kronor vid varje löning och invänta att ni har råd att köpa ett steg 1 från någon av alla trimleverantörer istället så kan ni känna er säkra och få en mycket rappare bil, allt ligger verkligen inte i laddtryck.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. Hur viktigt är staget som sitter vid turbon?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 20:34
  2. Hur ska WG staget stå ?
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 13:14
  3. Korta wastegate staget?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 04:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •