Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Värre trim til B207R

  1. #1

    Värre trim til B207R

    Varför finns det så lite värre trim till de nya 9-3orna?
    Jag hade en 900 2.0t innan med gt28rs och ca 350hk.
    Jag har nu en 9-3ss aero 2.0t -04 och det finns knappt inget?
    Har sett någon 300hk bil men mer är det inte. Varför är det så?

  2. #2
    Jo då det finns mera tex Noric har ju sin "Extreme" men det kostar ju en slant. Såg att 300hk kostar 76 350... Slå dom en signal och hör vad det kostar att få mera

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Jo då det finns mera tex Noric har ju sin "Extreme" men det kostar ju en slant. Såg att 300hk kostar 76 350... Slå dom en signal och hör vad det kostar att få mera
    Såg det också. Men 300hk är för lite när jag hade 350hk i min 900 som vägde mindre.
    Man kanske ska köpa ett steg 1 och köpa en 900ng igen senare?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 9-3_aero_ss
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Jo då det finns mera tex Noric har ju sin "Extreme" men det kostar ju en slant. Såg att 300hk kostar 76 350... Slå dom en signal och hör vad det kostar att få mera
    Såg det också. Men 300hk är för lite när jag hade 350hk i min 900 som vägde mindre.
    Man kanske ska köpa ett steg 1 och köpa en 900ng igen senare?
    Du kan få mer än 300hk ring och hör med dom vet jag, men gäller att man har rätt fet plånbok

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av 9-3_aero_ss
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Jo då det finns mera tex Noric har ju sin "Extreme" men det kostar ju en slant. Såg att 300hk kostar 76 350... Slå dom en signal och hör vad det kostar att få mera
    Såg det också. Men 300hk är för lite när jag hade 350hk i min 900 som vägde mindre.
    Man kanske ska köpa ett steg 1 och köpa en 900ng igen senare?
    Du kan få mer än 300hk ring och hör med dom vet jag, men gäller att man har rätt fet plånbok
    Tack för informationen. Ska nog ringa.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Maptun har väl trimmat AWR-bilen till 550 pållar? Fast dem kanske använder ett äldre block?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Maptun har väl trimmat AWR-bilen till 550 pållar? Fast dem kanske använder ett äldre block?
    Jo men det är väl som sagt en annan motor mm?

    Det är väl nästan bara karossen som är en 9-3ss på den?

    Pär eklunds har ju mer hk än AVR`S

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    AWR:en har ju t5 motor typ.
    Dock finns det nu ett 325hk kitt hos maptun som just nu är de värsta som finns till ss.

    ring dit och kolla.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    AWR:en har ju t5 motor typ.
    Dock finns det nu ett 325hk kitt hos maptun som just nu är de värsta som finns till ss.

    ring dit och kolla.

    /F
    Hittade detta: http://www.maptun.com/webshop/products. ... torder=100

    Det fanns inga acctider eller diagram?

    Är det någon hör som kör med detta?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Hej!

    Anledningen till detta är att man har trott att fodren inte håller i aluminiummotorn. Fodren sitter ju skilda från blocket hopsatta endast med några lödningspunkter. Det finns ju en person här på forumet som har spräckt fodren med 300 hkr-kitet, dock med originalkolvar. Undertecknad spräckte en kolv.

    Funderar man på 300 hkr på ss så bör man enligt mig byta till smidda kolvar. Sen vet ju ingen hur länge fodren håller ändå.

    Om Ni håller ögon och öron öppna så kanske Ni får se en E85-konverterad -ss med reg.nr. VADÅ M3 med 350-360 hkr till våren.

    Med vänlig hälsning

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Anledningen till detta är att man har trott att fodren inte håller i aluminiummotorn. Fodren sitter ju skilda från blocket hopsatta endast med några lödningspunkter. Det finns ju en person här på forumet som har spräckt fodren med 300 hkr-kitet, dock med originalkolvar. Undertecknad spräckte en kolv.

    Funderar man på 300 hkr på ss så bör man enligt mig byta till smidda kolvar. Sen vet ju ingen hur länge fodren håller ändå.

    Om Ni håller ögon och öron öppna så kanske Ni får se en E85-konverterad -ss med reg.nr. VADÅ M3 med 350-360 hkr till våren.

    Med vänlig hälsning

    Thomas Alexanderson
    Låter fränt. Ska följa det med intresse.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Anledningen till detta är att man har trott att fodren inte håller i aluminiummotorn. Fodren sitter ju skilda från blocket hopsatta endast med några lödningspunkter. Det finns ju en person här på forumet som har spräckt fodren med 300 hkr-kitet, dock med originalkolvar. Undertecknad spräckte en kolv.

    Funderar man på 300 hkr på ss så bör man enligt mig byta till smidda kolvar. Sen vet ju ingen hur länge fodren håller ändå.

    Om Ni håller ögon och öron öppna så kanske Ni får se en E85-konverterad -ss med reg.nr. VADÅ M3 med 350-360 hkr till våren.

    Med vänlig hälsning

    Thomas Alexanderson
    Ser fram emot det!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Om Ni håller ögon och öron öppna så kanske Ni får se en E85-konverterad -ss med reg.nr. VADÅ M3 med 350-360 hkr till våren.

    Med vänlig hälsning

    Thomas Alexanderson
    Hej Thomas.
    Så du har bestämt dig nu? Jag önskar lycka till och hoppas det kommer att hålla, det är ju alltid vanskligt att vara försökskanin. Med 50-60 pållar till ska det räcka att göra skylten rättvisa iaf.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    819
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Anledningen till detta är att man har trott att fodren inte håller i aluminiummotorn. Fodren sitter ju skilda från blocket hopsatta endast med några lödningspunkter. Det finns ju en person här på forumet som har spräckt fodren med 300 hkr-kitet, dock med originalkolvar. Undertecknad spräckte en kolv.

    Funderar man på 300 hkr på ss så bör man enligt mig byta till smidda kolvar. Sen vet ju ingen hur länge fodren håller ändå.

    Om Ni håller ögon och öron öppna så kanske Ni får se en E85-konverterad -ss med reg.nr. VADÅ M3 med 350-360 hkr till våren.

    Med vänlig hälsning

    Thomas Alexanderson
    Hej!

    Intressant och skall bli roligt att följa det.

    Angående fodren så borde väl någon veta vad dessa pallar, menar på att motorn sitter i rätt många GM motorer nog borde någon provat detta alt. information "läckt" ut.

    Lycka till!

    Angående tråden så är Maptun 325hk det "värsta normala" som finns för tillfället.

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Kan man inte ta ett block från Chevrolet Cobolt eller vad dem heter? Jag minns också att någon berättat om värre block som passar bolt-on för 1400 friska?

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Man använder förslagsvis Dartons M.I.D foder, därefter finns möjligheter för lite häftigare effekter.

    http://www.darton-international.com/mainpage.htm

    Edit:
    Det är för övrigt dessa som GM racing slänger in i de beryktade 1000-1400hk dragrace 4-cyl motorerna.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Om Ni håller ögon och öron öppna så kanske Ni får se en E85-konverterad -ss med reg.nr. VADÅ M3 med 350-360 hkr till våren.

    Med vänlig hälsning

    Thomas Alexanderson
    Hej Thomas.
    Så du har bestämt dig nu? Jag önskar lycka till och hoppas det kommer att hålla, det är ju alltid vanskligt att vara försökskanin. Med 50-60 pållar till ska det räcka att göra skylten rättvisa iaf.
    Innan jag bestämmer mig helt vill jag ha en helhetsbild klar vad gäller mjukvara, grenrör, turbo, spridare. Det steg 6 som Maptun ligger ute med på hemsidan på 325 hkr är t.o.m. bromsad till 335 hkr på endast 1,35 bars laddtryck. Det finns ingen färdig mjukvara idag för E85 men det går ju att ta fram. Eftersom E85 är syrerikare så tror jag inte att man behöver gå över 1,35 bar för att få 350-360 hkr på E85. Frågan är ju vad Maptuns modifierade turbo TD04HL-XT pallar för. De skriver ju runt 340 hkr men det brukar ju alltid gå att kräma ur lite till.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Funderar man på 300 hkr på ss så bör man enligt mig byta till smidda kolvar. Sen vet ju ingen hur länge fodren håller ändå.
    Hej !

    Det finns en del MapTun trimmade bilar som åker med org kolvar och 300-335 hkr..Ingen av dessa har än så länge gått sönder varken kolv eller fodren..

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Om Ni håller ögon och öron öppna så kanske Ni får se en E85-konverterad -ss med reg.nr. VADÅ M3 med 350-360 hkr till våren.

    Med vänlig hälsning

    Thomas Alexanderson
    Om jag vore dig så skulle jag satsa på att byta till 5 väx låda eller nåt..

    Om du kommer ihåg grafet som jag skickade till dig med 3an vid 150 så har du 250 hkr..Du går förbi en stor del av toppeffekten och du kommer ingenstans..

    Samma sak blir det dock lite bättre med 350 hkr 100-200 En lite peak på 350 sen går det ner mer och mer och till slut så ligger du kanske bara på 300 hkr..

    Tänk på detta innan du bestämmer dig..

    Lycka till !

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Om du kommer ihåg grafet som jag skickade till dig med 3an vid 150 så har du 250 hkr..Du går förbi en stor del av toppeffekten och du kommer ingenstans..
    Min spontana tanke är att;
    finns det verkligen inget bättre utgångsobjekt att lägga sina sista surt förvärvade pengar på, än en überkänslig 9-3 aero ss??

    Att den dessutom visat sig ha 300 topp-hästar, som sedan sjunker till 250 hk, samt problem med seg spool-up,
    ger ju en tydlig hint om hur det verkligen står till under huven...

    Att kalla detta för ett misslyckande är kanske ett väl starkt ord,
    men i detta fall skulle jag iaf ifrågasätta leverantören som tagit fram detta koncept, om utgången av trimmet blivit särskilt lyckad eller ej...

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  20. #20
    [quote=Big Tom RS4]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":ca2pzgvi
    Om du kommer ihåg grafet som jag skickade till dig med 3an vid 150 så har du 250 hkr..Du går förbi en stor del av toppeffekten och du kommer ingenstans..
    Min spontana tanke är att;
    finns det verkligen inget bättre utgångsobjekt att lägga sina sista surt förvärvade pengar på, än en überkänslig 9-3 aero ss??

    Att den dessutom visat sig ha 300 topp-hästar, som sedan sjunker till 250 hk, samt problem med seg spool-up,
    ger ju en tydlig hint om hur det verkligen står till under huven...

    Att kalla detta för ett misslyckande är kanske ett väl starkt ord,
    men i detta fall skulle jag iaf ifrågasätta leverantören som tagit fram detta koncept, om utgången av trimmet blivit särskilt lyckad eller ej...

    // Thomas[/quote:ca2pzgvi]
    Hur menar du?

    300hk är väl 300hk?

Liknande ämnen

  1. Värre koppling 9-5 2.3t
    Av Kelso i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 12:11
  2. Skumt värre!
    Av Pedgren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 18:48
  3. Jobbigt värre!!
    Av Trim i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:39
  4. Värre Växellåda ?
    Av MikkePikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •