Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rök när man växlar!!

  1. #1

    Rök när man växlar!!

    Tjena! Jag har en Ng 900 turbo 94:a ... Nu är det så att förra sommaren bytte jag turboagg och köpte det nytt på speedparts. Innan så rök det vitt och funkade skitbra sen när jag bytte.. Nu kör jag inte så mycket med bilen då jag använder mest min firmabil. Men så en dag när jag och min kompis skulle ut och köra så var allt helt okej. Vi körde till malmö och sen när vi skulle köra tillbaka så pressade vi bilen lite men inga problem så. Bilen var varm så det var inget med det. Men så rätt som det var så tyckte jag att det såg ut som det rök när man växlade om. Det rök när man gjorde gaspådrag efter växlingen. Rök lite blåaktigt och luktar bränd olja typ. Nu har jag iförsig chippat till maptun steg 3. Men nu så när jag kör så känner jag att jag har inte samma laddning och den ryker fortfarande när man ska växla om suck...

    Nu är då frågan. Vad kan det tänkas vara. Det kan väl inte vara turboagget igen för då blir jag lack då det är nästan helt nytt..

    Tacksam för tips och förslag.

    Mvh / Ulrick

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Jag får kalla kårar när du beskriver blåröken,jag har en teori att vid högt vevhustryck så pressas olja till turbo ut via dess lagring.Nu vet inte jag hur din årsmodell fungerar men min vevhusventilation var dålig med ihopgeggade ventslangar oljan var heller inte bra.

    Har du fräsch olja? Vevhusventilationsslangar?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  3. #3

    Re: Rök när man växlar!!

    Citat Ursprungligen postat av Maverik
    Rök när man växlar!!
    Ja, eller ta en snus

    Nä, men det jag först undrar är om turbon var NY som i nytillverkad, eller ny som i renoverad till "nyskick"? För det kan vara lite si och så med kvaliteten på turborenoveringar tyvärr
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    bara av med downpipen eller kobran och känna på axeln...

  5. #5
    ja jag får väl ta av och känna axeln...trisst om det skulle vara agget när man bytt och kört knappt 500 mil sen förra året med bilen...lär ju inte vara ngn garanti på det direkt heller.

    Ska plocka av och känna på lagringen.

    Turbon var nog renoverad, men det är nog ett svar som man kan få på speedparts såklart.

    Tack för dom som svarat än så länge...Tacksam för fler funderingar såklart

Liknande ämnen

  1. Växlar aldrig upp
    Av d_st02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 01:12
  2. Hoppa över växlar
    Av machoman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 11:32
  3. cd växlar
    Av patron i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 18:53
  4. 9-5 Aero-aut, nu växlar den som den ska!
    Av Swed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •