Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Skumt, motorn går inte runt 9k automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487

    Skumt, motorn går inte runt 9k automat

    Efter ihopmontering går det knappt att dra runt motorn, konvertern hänger med, kuggkransen och konvertern verkar ha fastnat på något sätt vid hopmontering.
    Vad kan vara orsaken till detta?

    Konvertern skall man väl kunna snurra runt relativt lätt innan den är fastskruvad i kuggkransen.

    Konvertern är inte fastskruvad i kuggkransen än mao.

    Vad gör man?? i övrigt är allt på plats

    Kanske ta isär allt igen...

    Motorn kommer från en manuell 2,3t och jag har flyttat över svänghjul (kuggkrans) från automat motorn.

    Tänkte först att det satt ett styrlager i veven på motorer med manuell men inte på aut men det skall det tydligen inte göra heller.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Skumt, motorn går inte runt 9k automat

    Låter som att Konvertern är klämd vid ingående axlar och oljepump mot flexplattan. Akta oljepumpen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487
    ok, låter ju inte så bra
    om jag skruvar upp bultarna mellan låda och motor, och drar ut motorn lite kan man få det rätt utan att ta isär alltihop?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973
    Lossa lådan helt för att vara på säkra sidan och så du inte skadat packboxen mellan converter och låda. Inte kul att riva en 3e gång...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    man måste ovillkorligen se till att convertern griper in i oljepumpen innan man drar ihop allting. Man får känna flera ggr och kolla så det inte börjar nypa redan när man drar ihop motorn. Har det börjat nypa och man bara drar ihop så har man garanterat knäckt nåt i pumpen.........

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    248
    Det är väldigt lätt att knäcka drevet i oljepumpen om man drar fast utan att kolla passning. Turbinen måste ha invändiga vingar för att kunna dra med sig hjulet till växellådan så har du turbin lös och försöker dra runt måste du ha den exakt i centrum det är nog rätt svårt föreställer mig att spelet invändigt inte är speciellt stort.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487
    inte bra...

    Enklast nu då är väl att ta bort bultar mellan motor/vxllåda sedan lossa växellådans fäste och drivaxel och flytta automaten utåt hjulhuset nu då.

    Kan man märka om det är ngt fel på oljepumpen i detta läge? Om det går att snurra konvertern utan problem eller så.

    Vet inte ens var den förbaskade pumpen sitter, är det innanför konvertern?

    Tack för tipsen!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    Vet inte ens var den förbaskade pumpen sitter, är det innanför konvertern?
    Röret med klorna på växellådssidan av konvertern skall gripa tag i oljepumpen och driva den.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487
    Röret med klorna på växellådssidan av konvertern
    hmm det där känner jag inte igen, var sitter det röret? menar du styrpinnen?

    Enda jag sett när man tittar "in i växellådan" från motorsidan är en stor rund trumma med en styrpinne i centrumet (konvertern)
    Det är en 94 förresten.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    drivningen till oljepumpen sker med den styrning på convertern som sticker in i lådan. Inget du ser med lådan på plats och jag skulle vilja påstå att det snudd på är omöjligt att få in convertern i rätt läge med motorn på plats.
    Detta måste man göra med båda händerna fattade på convertern och snurra försiktigt tills man känner att den sjunker in i alla lägen. Du har dels splines först i två omgångar och sen när man tycker att den är inne ska den förmodligen in en bit till och då griper den tag i pumpen.
    Insticket i pumpen kanske bara är 10mm och det brukar var alagom för att det ska gå att dra ihop men man knäcker då drevet i pumpen om de inte är i läge och ja den sitter bakom convertern.

    Har du haft bort convertern överhuvudtaget?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487
    ok på såvis.. Någon som sitter på en sprängskiss på lådan?

    Nix lådan+konvertern har suttit kvar på plats i bilen hela tiden, endast motorn har varit ur.

    Vart försiktig med att inte konvertern skulle lossna och ramla ur lådan men den satt snällt där den satt hela tiden, det var dock lite bök att få tillbaka motorn så jag den ändrade kanske läge i det skedet.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973
    Vill absolut inte verka besserwisser, men är det inte enklare att montera ihop motor och låda utanför bilen och sen lägga i hela paketet?

    Har inte hört att nån gjort som du innan... (att man bara tar loss lådan är en annan sak.)

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487
    jo kanske det är, men min lyftanordning är i klenaste laget och sedan måste man justera in kick down osv på lådan +ta bort/sätta tillbaka alla andra anslutningar till lådan, drivaxeln till den osv. Så jag tänkte det var enklare att bara ta ur moroten, låta resten vara kvar orört.
    Själva bultarna mellan lådan motor är ju inga problems om man inte tycker det är jobbigt att åla under bilen då.

    Tyckte det var relativt enkelt när man väl visste att man skulle lyfta upp motorn i innerkant mot torpeden.

Liknande ämnen

  1. Panikbromsa med 9-5 Automat - Skumt
    Av wonk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 19:43
  2. Motorn går runt men startar inte
    Av Mickemind i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •