Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Etanolkonvertera og900?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Etanolkonvertera og900?

    Hur kommer jag lättast undan om jag fick lusten att köra min og900 på etanol? Behöver jag införskaffa större spridare och anpassat program, eller räcker det med ett högre bränsletryck? Jag vill självklart köra med säkerhetsmarginal, dvs inga sniklösningar.

    Behöver jag byta mycket i bränslesystemet?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Det finns inga program för E85 till våra trotjänare. Laborerar själv med detta. Större spridare (630 cc), större bränslepump och annan programvara. Får inte det att gå 100 % rätt.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep; tor, 2007-aug-02, 08:19
    Recept för cca. 220hk:

    1. Montera spridare från 9000 2.3t (0280150431)
    2. Byt soppafilter och tanka ren E85
    3. Montera intercooler, minst og900
    4. Höj laddtrycket (med pysventil) så den laddar 1.0 bar som mest. Observera att du INTE ska ladda mer än så. Det ger ingen ökad effekt, bara mer värme och laddtrycksnålen går högre upp
    5. Ställ fram tändningen några grader.
    6. Montera omslipade Matskammar
    7. Montera friflödande avgasburk bak

    That's it. Ingen APC behövs.
    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Etanolkonvertera og900?

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Hur kommer jag lättast undan om jag fick lusten att köra min og900 på etanol? Behöver jag införskaffa större spridare och anpassat program, eller räcker det med ett högre bränsletryck? Jag vill självklart köra med säkerhetsmarginal, dvs inga sniklösningar.

    Behöver jag byta mycket i bränslesystemet?
    Är det Aeron i signaturen så hoppas jag att du sparar på originalgrejorna och slänger ner en OG900S motor att slita på. Skaffa bränslesystemgrejor så du kan återställa bilen. Vore för synd att nöta ned en Aero...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Etanolkonvertera og900?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Är det Aeron i signaturen så hoppas jag att du sparar på originalgrejorna och slänger ner en OG900S motor att slita på. Skaffa bränslesystemgrejor så du kan återställa bilen. Vore för synd att nöta ned en Aero...

    J.K Nilsson
    Kommer att köpa mig en bättre begagnad motor att pilla på, ja..

    Den här motorn kommer bara få smaka 98 oktan.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "beepbeep; tor, 2007-aug-02, 08:19 ":1h8wheng
    Recept för cca. 220hk:

    1. Montera spridare från 9000 2.3t (0280150431)
    2. Byt soppafilter och tanka ren E85
    3. Montera intercooler, minst og900
    4. Höj laddtrycket (med pysventil) så den laddar 1.0 bar som mest. Observera att du INTE ska ladda mer än så. Det ger ingen ökad effekt, bara mer värme och laddtrycksnålen går högre upp
    5. Ställ fram tändningen några grader.
    6. Montera omslipade Matskammar
    7. Montera friflödande avgasburk bak

    That's it. Ingen APC behövs.
    J.K Nilsson[/quote:1h8wheng]

    Gäller bara bilar utrustade med Lucas CU14 med spridare med grön rand.
    Signatur...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Kan ju också säga att inga pysventiler kommer att sitta under min huv..

  8. #8
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 084
    Medlem#
    2661

    Re: Etanolkonvertera og900?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Är det Aeron i signaturen så hoppas jag att du sparar på originalgrejorna och slänger ner en OG900S motor att slita på.

    J.K Nilsson
    Hmm, det är exakt likadana motorer. Vill man återställa kan man ju renovera motorn.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Gäller bara bilar utrustade med Lucas CU14 med spridare med grön rand.
    Dom flödar 260 cc/min?

    Men ta dom tegelbruna till 9-5 Aero då? Kan bli lite knöligt att montera bara.

    Kanske Mats har ett chip till lättare spridare?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Ingen kan leverera chip till 900 OG med E85. Det är inte bara att såsa på 36 % mer för att få det att funka.

  11. #11
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 084
    Medlem#
    2661
    Jag tänkte köra E85 på min 99T16, men då blir det annat sprut just för att slippa bråka med LH.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Ingen kan leverera chip till 900 OG med E85. Det är inte bara att såsa på 36 % mer för att få det att funka.
    Dessvärre är det bara att såsa på 39% procent mer för att få det att funka. Nu är det mer än ett år sedan jag konverterade min 900S och den startade senast idag i -2. Jag vevade max 5 sekunder. På orginalchip och större spridare.

    APC:n har man i stort sett ingen nytta av då man kommer att slå i kapacitettaket hos turbon eller spridarna innan den börjar spika. ECU:n har ingen koll på tändningen, den styr bara soppan. Tändningen går på fördelaren. Min är framställd några grader för extra vrid.
    Signatur...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Jag hävdar att det inte är så enkelt. Jag kör med 630 cc spridare och om du tror att det är samma kallstartsegenskaper så tror du fel. Har för mig att jag testade att köra ett program för de gröna spridarna på mina större spridare. Den gick inte som den skulle.

  14. #14
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 084
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Jag hävdar att det inte är så enkelt. Jag kör med 630 cc spridare och om du tror att det är samma kallstartsegenskaper så tror du fel. Har för mig att jag testade att köra ett program för de gröna spridarna på mina större spridare. Den gick inte som den skulle.
    Uppenbart så har du inte läst ordentligt vad "beepbeep" skrivit, så jag kopierar in texten här nedan...

    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Dessvärre är det bara att såsa på 39% procent mer för att få det att funka. Nu är det mer än ett år sedan jag konverterade min 900S och den startade senast idag i -2. Jag vevade max 5 sekunder. På orginalchip och större spridare.
    Har det fungerat i över 1 år så borde det väl ha fungerat bra, annars borde han lagt ner detta projekt skulle jag tro.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Jag hävdar att det inte är så enkelt. Jag kör med 630 cc spridare och om du tror att det är samma kallstartsegenskaper så tror du fel. Har för mig att jag testade att köra ett program för de gröna spridarna på mina större spridare. Den gick inte som den skulle.

    Som sagt, DET KRÄVS MELLAN 30-50% STÖRRE SPRIDARE för att man ska håla sig inom lambdareglieringens marginaler. Att bara smacka dit vilka spridare som helst fungerar inte. DET ÄR SÅ ENKELT, men man måste veta vad man gör.

    Detm går alldelles utmnärkt så länge programmet är anpassat til spridarstorleken och bränsletypen. Om man däremot inte kan avgöra detta utan bara skruvar in större spridare på måfå och hoppas att det fungerar kommer man att få en överaskning.
    Signatur...

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Jag undrar om ni har testat lika många chip som jag har gjort?

    Om ni räknar själva på det så ser ni att ett program för gröna spridare (bensin) skall fungera med 630 cc på E85 enligt beepbeep.

    DET GÖR DET INTE.

    Har kört på E85 i 1 1/2 år.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Min är framställd några grader för extra vrid.
    Du har inte provat mickla med vacum/tryck -regulatorn på fördelaren ?
    Inbillar mig att man inte behöver backa tändningen vid laddtryck på samma sätt med E85 som det görs på bensin?
    Om jag minns rätt är det 6° tändningen backar vid laddtryck och att den avancerar lika mycket vid vacum
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Min är framställd några grader för extra vrid.
    Du har inte provat mickla med vacum/tryck -regulatorn på fördelaren ?
    Inbillar mig att man inte behöver backa tändningen vid laddtryck på samma sätt med E85 som det görs på bensin?
    Om jag minns rätt är det 6° tändningen backar vid laddtryck och att den avancerar lika mycket vid vacum
    Ja, på LTT-modeller (vilket min är) backas tändningen ordentligt vid laddtryck mha. vacuumdosan. Jag har säkert ställt fram tändningen 2-3 grader (gjorde det lite på måfå) vilket ledde till mer vrid på låga varv (utan laddtryck). Tändningsbackningen vid laddtryck är inte bortplockad men den är numera kompenserad några grader, vilket borde hålla "ojoj, det blir farliga cylindertryck därinne"-gänget nöjda.

    Har inte fipplat med fördelaren mer än så. Bästa är att det räcker att man sätta tillbaka Lucasspridare och återställa tändningen för att återigen köra på bensin. Vilket jag naturligtvis inte tänker göra

    Sen jag tankade "vinteretanol" (E75) startar bilen numera även i minusgrader med orginal soppachip. Körde med Volvos lågohmsspridare först men dessa var aningen för små och hade helt knasig spridarbild (dom var av pintle-typen) och då var det svårstartat på morgonen. 431:or har MYCKET bättre spridarbild vilket leder till att den hoppar igång när dom flesta etanolkonverterade bilar behöver antigen startgas eller bensininblandning.
    Signatur...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Jag undrar om ni har testat lika många chip som jag har gjort?

    Om ni räknar själva på det så ser ni att ett program för gröna spridare (bensin) skall fungera med 630 cc på E85 enligt beepbeep.

    DET GÖR DET INTE.

    Har kört på E85 i 1 1/2 år.
    Bilen går lambdareglerat på orginalchip och 431:or tills jag trycker på gasen. Då går den med fullgasanrikning (motsvarande bensinlambda 12:1). Allt funkar och allt är frid och fröjd. Du har alltså tryckt dit en annan (hemgjord?) chip, vilket inte lirade med dina spridare och kommit fram till att det inte funkar med orginal heller?????

    Här är lambdaloggen från min bil. Med orginal styrbox och större spridare. DET FUNKAR. End of discussion.

    Signatur...

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Min är framställd några grader för extra vrid.
    Du har inte provat mickla med vacum/tryck -regulatorn på fördelaren ?
    Inbillar mig att man inte behöver backa tändningen vid laddtryck på samma sätt med E85 som det görs på bensin?
    Om jag minns rätt är det 6° tändningen backar vid laddtryck och att den avancerar lika mycket vid vacum
    Ja, på LTT-modeller (vilket min är) backas tändningen ordentligt vid laddtryck mha. vacuumdosan. Jag har säkert ställt fram tändningen 2-3 grader (gjorde det lite på måfå) vilket ledde till mer vrid på låga varv (utan laddtryck). Tändningsbackningen vid laddtryck är inte bortplockad men den är numera kompenserad några grader, vilket borde hålla "ojoj, det blir farliga cylindertryck därinne"-gänget nöjda.

    Har inte fipplat med fördelaren mer än så. Bästa är att det räcker att man sätta tillbaka Lucasspridare och återställa tändningen för att återigen köra på bensin. Vilket jag naturligtvis inte tänker göra
    2-3° ? det var försiktigt 16V motorn utan turbo ligger 4° högre än turbomotorn
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Hur gör man för att etanolkonvertera en 9-5 -99?
    Av Danne54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 10:14
  2. Etanolkonvertera eller ej?
    Av Lupita i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 19:11
  3. Etanolkonvertera 9-3 SS -04
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 15:41
  4. Värt att etanolkonvertera?
    Av natanoy i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 01:00
  5. Etanolkonvertera 9-5:a -98?
    Av T-Jocke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •