Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta till Biltemakatalysator? OG9-3 steg1

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109

    Byta till Biltemakatalysator? OG9-3 steg1

    Hej jag har en og93 ltt årsmodell 00 som är chippad med BSR steg 1
    jag behöver byta katalysator kan jag sätta på en från Biltema utan att jag får någon lysande lampa på instrumentpanelen
    Mvh Robert

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Menar du check engine lampan?

    Den ska inte börja lysa för att du byt ar ut katen till en icke orginal.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Som icke expert kan jag bara säga vad jag hört om biltemas katalysatorer, dom håller ca 1 år, har hört detta ifrån flera oberoende personer på diverse bilverkstäder/bildelsförsäljningsställen.
    Min kat byttes för några dagar sen, iofs en 9000, men det skall inte vara några problem att byta.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Ett av problemen med att byta till en katalysator med okända egenskaper är vilket mottryck den kommer att ge. I frågeställarens fall så är bilen trimmad, vilket torde göra saken mer kritisk. Det finns kanske skäl att misstänka att Biltema katalysatorn ger ett högre mottryck. Eller, vilket på sikt är "obra", att den inte tål värmen från den trimmade motorns avgaser.

    Att klara av att rena avgserna till SBP's lätta krav är nog inga som helst problem, hur länge "Check Engine" håller sig slocken vet jag inte. Nu är ju diagnosen inte knivskarp på de lite äldre bilarna, så det kanske funkar bra till katalysatorn ger upp, när nu det blir.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Som icke expert kan jag bara säga vad jag hört om biltemas katalysatorer, dom håller ca 1 år, har hört detta ifrån flera oberoende personer på diverse bilverkstäder/bildelsförsäljningsställen.
    Min kat byttes för några dagar sen, iofs en 9000, men det skall inte vara några problem att byta.

    Biltemas Katalysatorer håller med säkerhet i mer än ett år. Den håller säkert i flera år. Med tanke på att en orginal saab kat kan hålla i 13 år utan problem så kan du väl inte tro att en biltema kat skulle gå sönder efter ett år.

    Biltema har oförkänat dåligt ryckte. De säljer väl mycket smäck men de har även bra prylar tex deras verktyg med 10 års garanti som håller bra kvalite.

Liknande ämnen

  1. Steg1 till NG9-3 B284 FWD
    Av Driftwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 20:14
  2. Köpråd - Steg1 till ng9-3 1.8t -08
    Av F.C i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 22:47
  3. bsr steg1 från og9-3-00 till en og9-3-99
    Av stunna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 12:39
  4. steg1 till OG9-3?
    Av NiV3Rt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •