Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli

  1. #1

    "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli

    jag har ett problem men min motor som jag blir galen på! Det som är gjort med motorn är:

    2,0L turbo!
    trim kammar
    chippad (300hk)
    större avg hus "max 2.2bar) "cosworth"
    större IC
    3' avgassystem från turbon utan kat!
    växellådan-orginal....
    T3/T04b turbo (cossie avgashus 3"ut) 48mm in till avgashuset
    Jt 3" helsats
    openair filter 76mm inlopp
    Röda aerospridare 431:or
    Intercooler 600x300x76mm helaluminium
    hks öppen dump..
    Justerbar Linjär bränsletrycksregulator
    Mats bränslechip
    Mats vassare kamaxlar
    Tryckrör i 3"
    Rör från turbo till intercooler 60mm

    Vad problemet är:

    Den får för mycket soppa över hela registret. Och svajar upp o ner på tomgången. måste även tillägga att den hade samma fenomen när det va återcirkulerande dump på den."har funderingar på att de beror på bränslet" För när man lägger gaspådrag så svartryker den kanske så ordentligt. Och känns även gasnka kraftigt i kupén men när man lägger gasen i botten att den får för mycket soppa. känner värkligen att den har svårt att komma upp i ladd för att den får för mycket soppa.. När den då har kommit upp i ladd så går den hyfsat men helt klart för mycket bränsle.. Och det som jag gjort o provat är att byta lmm och har även satt dit en linjer bränsletrycksregulator efter som att jag i sin tur tänkte i fall den nu e trasig så köper jag en med mätare för då ser jag vad jag har för tryck o ställer in med det.. o det har inte gjort någon skilnad för om man går ner så lågt att man tycker den går bra så då går inte bilen av huvudtaget på gaspådrag.. Har även haft problem att de har vart så mycket bränsleflöde att den knappt kunde komma upp i turbotryck för att det började hacka o stötta så mycket att man kunde slå huvudet i ratten om man inte visste om det.. Har nu försökt att hitta felet i ett halv år men har inte hittat felet någon som har något förslag? Blir galen snart..:S

  2. #2

    Re: "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "

    Citat Ursprungligen postat av flash_turbo
    jag har ett problem men min motor som jag blir galen på! Det som är gjort med motorn är:

    2,0L turbo!
    trim kammar
    chippad (300hk)
    större avg hus "max 2.2bar) "cosworth"
    större IC
    3' avgassystem från turbon utan kat!
    växellådan-orginal....
    T3/T04b turbo (cossie avgashus 3"ut) 48mm in till avgashuset
    Jt 3" helsats
    openair filter 76mm inlopp
    Röda aerospridare 431:or
    Intercooler 600x300x76mm helaluminium
    hks öppen dump..
    Justerbar Linjär bränsletrycksregulator
    Mats bränslechip
    Mats vassare kamaxlar
    Tryckrör i 3"
    Rör från turbo till intercooler 60mm

    Vad problemet är:

    Den får för mycket soppa över hela registret. Och svajar upp o ner på tomgången. måste även tillägga att den hade samma fenomen när det va återcirkulerande dump på den."har funderingar på att de beror på bränslet" För när man lägger gaspådrag så svartryker den kanske så ordentligt. Och känns även gasnka kraftigt i kupén men när man lägger gasen i botten att den får för mycket soppa. känner värkligen att den har svårt att komma upp i ladd för att den får för mycket soppa.. När den då har kommit upp i ladd så går den hyfsat men helt klart för mycket bränsle.. Och det som jag gjort o provat är att byta lmm och har även satt dit en linjer bränsletrycksregulator efter som att jag i sin tur tänkte i fall den nu e trasig så köper jag en med mätare för då ser jag vad jag har för tryck o ställer in med det.. o det har inte gjort någon skilnad för om man går ner så lågt att man tycker den går bra så då går inte bilen av huvudtaget på gaspådrag.. Har även haft problem att de har vart så mycket bränsleflöde att den knappt kunde komma upp i turbotryck för att det började hacka o stötta så mycket att man kunde slå huvudet i ratten om man inte visste om det.. Har nu försökt att hitta felet i ett halv år men har inte hittat felet någon som har något förslag? Blir galen snart..:S
    jag har precis samma fel på min, har du tändbox på din?

  3. #3

    Re: "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "

    [quote=Lufsen_]
    Citat Ursprungligen postat av "flash_turbo":3rosh5fc
    jag har ett problem men min motor som jag blir galen på! Det som är gjort med motorn är:

    2,0L turbo!
    trim kammar
    chippad (300hk)
    större avg hus "max 2.2bar) "cosworth"
    större IC
    3' avgassystem från turbon utan kat!
    växellådan-orginal....
    T3/T04b turbo (cossie avgashus 3"ut) 48mm in till avgashuset
    Jt 3" helsats
    openair filter 76mm inlopp
    Röda aerospridare 431:or
    Intercooler 600x300x76mm helaluminium
    hks öppen dump..
    Justerbar Linjär bränsletrycksregulator
    Mats bränslechip
    Mats vassare kamaxlar
    Tryckrör i 3"
    Rör från turbo till intercooler 60mm

    Vad problemet är:

    Den får för mycket soppa över hela registret. Och svajar upp o ner på tomgången. måste även tillägga att den hade samma fenomen när det va återcirkulerande dump på den."har funderingar på att de beror på bränslet" För när man lägger gaspådrag så svartryker den kanske så ordentligt. Och känns även gasnka kraftigt i kupén men när man lägger gasen i botten att den får för mycket soppa. känner värkligen att den har svårt att komma upp i ladd för att den får för mycket soppa.. När den då har kommit upp i ladd så går den hyfsat men helt klart för mycket bränsle.. Och det som jag gjort o provat är att byta lmm och har även satt dit en linjer bränsletrycksregulator efter som att jag i sin tur tänkte i fall den nu e trasig så köper jag en med mätare för då ser jag vad jag har för tryck o ställer in med det.. o det har inte gjort någon skilnad för om man går ner så lågt att man tycker den går bra så då går inte bilen av huvudtaget på gaspådrag.. Har även haft problem att de har vart så mycket bränsleflöde att den knappt kunde komma upp i turbotryck för att det började hacka o stötta så mycket att man kunde slå huvudet i ratten om man inte visste om det.. Har nu försökt att hitta felet i ett halv år men har inte hittat felet någon som har något förslag? Blir galen snart..:S
    jag har precis samma fel på min, har du tändbox på din?[/quote:3rosh5fc]

    Jag har fördelare....

  4. #4

    Re: "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "

    [quote=flash_turbo][quote="Lufsen_":2pswdbxp]
    Citat Ursprungligen postat av "flash_turbo":2pswdbxp
    jag har ett problem men min motor som jag blir galen på! Det som är gjort med motorn är:

    2,0L turbo!
    trim kammar
    chippad (300hk)
    större avg hus "max 2.2bar) "cosworth"
    större IC
    3' avgassystem från turbon utan kat!
    växellådan-orginal....
    T3/T04b turbo (cossie avgashus 3"ut) 48mm in till avgashuset
    Jt 3" helsats
    openair filter 76mm inlopp
    Röda aerospridare 431:or
    Intercooler 600x300x76mm helaluminium
    hks öppen dump..
    Justerbar Linjär bränsletrycksregulator
    Mats bränslechip
    Mats vassare kamaxlar
    Tryckrör i 3"
    Rör från turbo till intercooler 60mm

    Vad problemet är:

    Den får för mycket soppa över hela registret. Och svajar upp o ner på tomgången. måste även tillägga att den hade samma fenomen när det va återcirkulerande dump på den."har funderingar på att de beror på bränslet" För när man lägger gaspådrag så svartryker den kanske så ordentligt. Och känns även gasnka kraftigt i kupén men när man lägger gasen i botten att den får för mycket soppa. känner värkligen att den har svårt att komma upp i ladd för att den får för mycket soppa.. När den då har kommit upp i ladd så går den hyfsat men helt klart för mycket bränsle.. Och det som jag gjort o provat är att byta lmm och har även satt dit en linjer bränsletrycksregulator efter som att jag i sin tur tänkte i fall den nu e trasig så köper jag en med mätare för då ser jag vad jag har för tryck o ställer in med det.. o det har inte gjort någon skilnad för om man går ner så lågt att man tycker den går bra så då går inte bilen av huvudtaget på gaspådrag.. Har även haft problem att de har vart så mycket bränsleflöde att den knappt kunde komma upp i turbotryck för att det började hacka o stötta så mycket att man kunde slå huvudet i ratten om man inte visste om det.. Har nu försökt att hitta felet i ett halv år men har inte hittat felet någon som har något förslag? Blir galen snart..:S
    jag har precis samma fel på min, har du tändbox på din?[/quote:2pswdbxp]

    Jag har fördelare....[/quote:2pswdbxp]

    okei jag med, märker du ifall din misständer lr går på tex bara tre cylindrar?

  5. #5
    okei jag med, märker du ifall din misständer lr går på tex bara tre cylindrar?

    Nej det skulle jag inte kunna säga.. inte vad jag har laggt märke till..

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av flash_turbo
    okei jag med, märker du ifall din misständer lr går på tex bara tre cylindrar?

    Nej det skulle jag inte kunna säga.. inte vad jag har laggt märke till..
    okei, det gör iaf min..har du kollat lambdan?

  7. #7
    [quote=Lufsen_]
    Citat Ursprungligen postat av "flash_turbo":bnzb685b
    okei jag med, märker du ifall din misständer lr går på tex bara tre cylindrar?

    Nej det skulle jag inte kunna säga.. inte vad jag har laggt märke till..
    okei, det gör iaf min..har du kollat lambdan?[/quote:bnzb685b]

    Har varken lamda eller katt på min...

  8. #8
    [quote=flash_turbo][quote="Lufsen_":1qp7ng07]
    Citat Ursprungligen postat av "flash_turbo":1qp7ng07
    okei jag med, märker du ifall din misständer lr går på tex bara tre cylindrar?

    Nej det skulle jag inte kunna säga.. inte vad jag har laggt märke till..
    okei, det gör iaf min..har du kollat lambdan?[/quote:1qp7ng07]

    Har varken lamda eller katt på min...[/quote:1qp7ng07]

    har du tagit bort lambdan? ifall du gjort det nyligen o den gick innan så lär du ju sätta tillbaka den

  9. #9
    [quote=Lufsen_][quote="flash_turbo":2viex2hu][quote="Lufsen_":2viex2hu]
    Citat Ursprungligen postat av "flash_turbo":2viex2hu
    okei jag med, märker du ifall din misständer lr går på tex bara tre cylindrar?

    Nej det skulle jag inte kunna säga.. inte vad jag har laggt märke till..
    okei, det gör iaf min..har du kollat lambdan?[/quote:2viex2hu]

    Har varken lamda eller katt på min...[/quote:2viex2hu]

    har du tagit bort lambdan? ifall du gjort det nyligen o den gick innan så lär du ju sätta tillbaka den[/quote:2viex2hu]

    Har aldrig haft någon i min ägo men vet inte ägaren innan om han ahr plockat bort den häller...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Hej!

    1. Bilar utan lambda = bilar utan kat. Och tvärtom Och eftersom ni inte har DI så gissar jag att bägge era bilar är av -88A årsmodell.

    2. Se över alla tänddelarna så att de är friska. Använd endast original tändkablar samt NGK stift.

    3.
    Citat Ursprungligen postat av flash_turbo
    Den får för mycket soppa över hela registret. Och svajar upp o ner på tomgången. måste även tillägga att den hade samma fenomen när det va återcirkulerande dump på den."har funderingar på att de beror på bränslet" För när man lägger gaspådrag så svartryker den kanske så ordentligt.
    Du ska inte köra med öppen dump, eftersom det blir mätfel på luftmängden då=bilen går fett.

    Om det svartryker får den för mycket bränsle, helt klart!

    Har du letat efter luftläckage? Spruckna slangar mm?

    Citat Ursprungligen postat av flash_turbo
    Och känns även gasnka kraftigt i kupén men när man lägger gasen i botten att den får för mycket soppa. känner värkligen att den har svårt att komma upp i ladd för att den får för mycket soppa.. När den då har kommit upp i ladd så går den hyfsat men helt klart för mycket bränsle.. Och det som jag gjort o provat är att byta lmm och har även satt dit en linjer bränsletrycksregulator efter som att jag i sin tur tänkte i fall den nu e trasig så köper jag en med mätare för då ser jag vad jag har för tryck o ställer in med det.. o det har inte gjort någon skilnad för om man går ner så lågt att man tycker den går bra så då går inte bilen av huvudtaget på gaspådrag.. Har även haft problem att de har vart så mycket bränsleflöde att den knappt kunde komma upp i turbotryck för att det började hacka o stötta så mycket att man kunde slå huvudet i ratten om man inte visste om det.. Har nu försökt att hitta felet i ett halv år men har inte hittat felet någon som har något förslag? Blir galen snart..:S

    Kör du på BF98?
    Vidare, vilket bränsletryck har du? Använder du original BTR? Är mats-chippet anpassat för de röda spridarna och för det bränsletryck du har nu?

    Provat med en o-chippad LH-box eller med original chip tillsammans med original spridare och BTR?

    Vad har du för GLT? Vad är max laddtryck?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    "Hyvens"

    Nr 1: Du har helt rätt!

    Nr 2: Skall Göras!

    Nr 3: Vet att den blir fet men som sagt så fet som den är nu blir det inte och vet att tomgången kan bli svår/omöjlig att få bra :P

    Har letat efter luftlekäckars med startgas men kunde inte hitta något.. o inge spruckna slangar häller...

    Jag kör på 98 och har brt på 2,8bar som i sin tur är det som ska vara efter chipet och spridarna är även till det chipet med... har inte provat att sätta på orginal box men vilka boxar kan jag använda till min?

    GLT kommer jag inte ihåg men det är inställt rätt gjorde efter att läst lite här på forumet och fick rätt värde och maxladd är 1,5...

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Ok, börja med att byta tänddelarna.

    Har du en spikdiod kan du se om/när bilen spikar.

    Bara läsa på din LH-låda vilket nr du har och skaffa en likadan. Du har inte kvar original chippet?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Ok, börja med att byta tänddelarna.

    Har du en spikdiod kan du se om/när bilen spikar.

    Bara läsa på din LH-låda vilket nr du har och skaffa en likadan. Du har inte kvar original chippet?

    Mvh

    Ja men en spikning uppkommer inte den vanligast om man ger motorn för lite bränsle?

    Ne jag har ju inte det.. va så när jag köpte bilen..
    Ja blir att skaffa en sdåan o sedan se..:P

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Tycker jag känner igen en del av symptomen....

    Har i mitt fall kommit fram till att det var bränsletrycksregulatorn som spelade spratt. Vid kontrollmätning av bränsletryck så visade det sig att den var 2.7bar som den skulle vara (med nykörd, avstängd motor) men på tomgång så hoppade bränsletrycket mellan 2.5 och 5 bar ! Inte undra på att den gått fett och dragit nästan 2l/mil senaste tanken !

    En idé på enkel bränsletrycksmätare finns http://www.visit.se/~skoglund/T16brux_9.htm

    Min har suttit monterad i typ 2 år och funkar utmärkt
    Kalibreringen gjorde jag m.h.a. tryckluft och en manometer

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955
    Testa med en annan luftmassemätare är mitt tips.
    /John
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Tycker jag känner igen en del av symptomen....

    Har i mitt fall kommit fram till att det var bränsletrycksregulatorn som spelade spratt. Vid kontrollmätning av bränsletryck så visade det sig att den var 2.7bar som den skulle vara (med nykörd, avstängd motor) men på tomgång så hoppade bränsletrycket mellan 2.5 och 5 bar ! Inte undra på att den gått fett och dragit nästan 2l/mil senaste tanken !

    En idé på enkel bränsletrycksmätare finns http://www.visit.se/~skoglund/T16brux_9.htm

    Min har suttit monterad i typ 2 år och funkar utmärkt
    Kalibreringen gjorde jag m.h.a. tryckluft och en manometer

    / Kenth
    Tack för svaret men jag har inskaffat mig en btr med manometer o ställt in på alla möjligs tryck men får den inte att gå bra på något ut av dom.. och har även prövat med en annan luftmassemätare men ingen förändring...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 708
    Provat att skruva CO-skruven på LMM i botten så du får 0 Ohm?
    Mäts mellan stift 3 & 6
    Kommer bara påverka när du inte har fullt öppet spjäll (100% WOT)

    Har liknande problem som du på min -85a.
    Går taskigt o fetar soppa om man kör mjukt, sotar ner hela baken på bilen.
    Har testat labba tändning, CO, bränsletryck utan framgång..börjar tröttna..

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av NoeffectZ
    Provat att skruva CO-skruven på LMM i botten så du får 0 Ohm?
    Mäts mellan stift 3 & 6
    Kommer bara påverka när du inte har fullt öppet spjäll (100% WOT)

    Har liknande problem som du på min -85a.
    Går taskigt o fetar soppa om man kör mjukt, sotar ner hela baken på bilen.
    Har testat labba tändning, CO, bränsletryck utan framgång..börjar tröttna..
    Ja det e ett jäkla skit när man inte hittar felet.. men ska nog byta spridare och pröva med orginal boxar om jag kan hitta några till den.. :P

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp, sid säger "vänta.." 93SS, PROBLEM LÖST!
    Av Phed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 21:14
  2. problem med styrning av värmen/kyla "hjälp"
    Av polarn99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 22:17
  3. Hjälp CHECK ENGINE 9000 "FIXAT""
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:05
  4. saab 900t 96 Sensonic problem "HJÄLP!!!!"
    Av saltade i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 06:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •