Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 82

Ämne: Övertyga mig att INTE byta till Volvo

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Shit också. Var ute och provade en Flexifuel i torsdags och var långt ifrån övertygad, mycket tråkig och surrig. Dock när jag parkerade bilen så stog det en 2.0D brevid, sexväxlad dessutom. Fick bli en tur i den och då vart man lite såld.

    Blev att man lämnade in en beställning i fredags, leverans i april.

    C30 2.0D Kinetic Ice White solid

    Tillval:
    * Takspoiler
    * Glasögonhållare (ersätter innerhandtag i taket på förarsidan)
    * Regnsensor
    * Bi-xenonljus
    * Audio High Performance
    * Mugghållare fram
    * Drag fast
    * 17" Spartacus fälg
    * Panelinlägg aluminium
    * Mörkgrå interiör, Kalix textil/T-tech Mörkgrå/Quartz
    Vore inte en Momentum mer prisvärd än en Kinetic med den specifikationen? Tänker på att du valt Xenon, regnsensor och alu-panel, det ingår ju i nästa utrustningssteg.
    Toyota Verso 1,8 -11

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Vore inte en Momentum mer prisvärd än en Kinetic med den specifikationen? Tänker på att du valt Xenon, regnsensor och alu-panel, det ingår ju i nästa utrustningssteg.
    Hej

    Byggde och provade och kom fram till att denna specen blev cirka 110:- billigare i månaden, och då går jag miste om backvarnare, dimljus, larm och lackade backspeglar.
    Har detta på V50:in och det är grejer som jag klarar mig utan.
    Ta t.ex. dimljusen som är helt värdelösa på V50/S40.

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198
    äldre modellerna av volvo håller ju betydligt bättre än saab..tittade på några 9-5 or innan jag köpte min,,och vart förvånad,,bilar som gått 18000 mil och redan rostar..min förra bil en volvo hade gått 37000 mil..mindre rost än på en 99a 9-5

    saab e säkert skitbra dom första åren när dom är nya,,sen får man nog ha en fet plonka och en massa tid till att ränna på verkstan stup i kvarten och så ska man vara van vid rostarbete.Saab är fina,men verkar vara lite made in china.

    Hade min volvo inte gått så långt osv osv hade jag aldrig sålt den.Nog blir det volvo i framtiden,eller en 9-5 att titta på och en volvo att köra.
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  4. #64
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av rassa
    en 9-5 att titta på och en volvo att köra.
    Då hade jag hellre tittat på Volvon & kört Saaben... men inte pga att Volvon är snyggare

  5. #65
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Tjonge-> Hur går det med det eventuella bilbytet?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    19
    När jag skulle byta bil i våras så var jag helt inne på att byta till en Bmw 330 E90 efter att jag varit inne på Bmw i Linköping och testat.
    Men sen var vi och hälsade på släkten i Trollhättan och passade då på och testa nya 9-3 Aero V6 och vart då helsåld på den, så att det blev en Saab iallafall.
    Det är något visst med Saabsjälen. Skulle själv aldrig byta till en Volvo när det finns andra bättre märken.
    Saab 9-3 SS Aero 2,8 V6 Turbo -08

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av Spizen
    När jag skulle byta bil i våras så var jag helt inne på att byta till en Bmw 330 E90 efter att jag varit inne på Bmw i Linköping och testat.
    Men sen var vi och hälsade på släkten i Trollhättan och passade då på och testa nya 9-3 Aero V6 och vart då helsåld på den, så att det blev en Saab iallafall.
    Det är något visst med Saabsjälen. Skulle själv aldrig byta till en Volvo när det finns andra bättre märken.
    Intressant! Vill du berätta mer om varför du föredrog Aero framför 330?
    Själv har jag inte provkört någon E90 330 men däremot en Z4 3.0 272hk och den motorn tyckte jag inte var speciellt kvick, dessutom upplevde jag att den lät plågad på höga varvtal Efter den provkörningen lade jag definitivt ned de tankar jag haft på en 330 och köpte en V6 Aero istället.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Stockholm - Huddinge/Vallentuna
    Inlägg
    27
    Att byta från Saab till Volvo är som att gå från en bekväm powerboat till en tråkig oljetanker...

    Har kört nya s40 och v50 med 2.4i resp 1.8 dvs 170 resp 125 kusar, att hoppa in i morsans 9-5sc 2.0t (150hk) -00 var som att sätta sig i en räser. Att jämföra dem med min 9000 vore så orättvist så jag inte kommer gå in på det.

    Både s40 och v50in jag körde hade riktigt tråkigt chassie samt motorerna var inte mycket att hänga i gran i jämförelsen med Saabs konstverk till turbopjäser.

    Finnishen på en v70 -08 är bättre än på en 9-5 -08, dock inte som natt och dag. Men är det skäl nog att byta? Volvo har sinna fel liksom Saab, jag tror inte en Saab behöver uppsöka en verkstad mer än likvärdig Volvo.

    Vill du åka runt i en tråkig volvo bere för att ytfinnishen är något bättre så är det upp till dig
    Saab 9000cs 2.3T -92 http://www.garaget.org/TenZer

  9. #69
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag har insett (bl.a. med tanke på inbytespriserna) att 9-3:an får vara kvar i bilparken att tag till.
    Farsan köpte en S60, och visst, den har sina fördelar. Känns stabil och rejäl, men åter igen: SÅ TRÅKIG.

    V70 blir för stort, så det är S60 som hade gällt i så fall, men utrymmet bak är ju nästan obefintligt.
    Blev sugen på en ny S60 summon med helläder för kampanjpriset 210k:- . Satt i den ett tag men insåg att hjärtat trots allt klappade för Saaben.

    Hade jag nu slagit till på Volvon så misstänker jag att jag aldrig känt mig nöjd med köpet. Säkert inget fel p Volvon, men det är nog en psykologisk fråga. Det var ju det som fick mig att hamna bakom ratten på Saab från början.

    Satt några minuter under första körningen med en Saab o tänkte: Det är här jag hör hemma.

    Gnisslet, gneket och knarret är förlåtet.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Satt i den ett tag men insåg att hjärtat trots allt klappade för Saaben.

    Hade jag nu slagit till på Volvon så misstänker jag att jag aldrig känt mig nöjd med köpet. Säkert inget fel p Volvon, men det är nog en psykologisk fråga. Det var ju det som fick mig att hamna bakom ratten på Saab från början.

    Satt några minuter under första körningen med en Saab o tänkte: Det är här jag hör hemma.

    Gnisslet, gneket och knarret är förlåtet.
    Måste erkänna att jag bliir lite rörd Fint skrivet!
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Trooper
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Satt i den ett tag men insåg att hjärtat trots allt klappade för Saaben.

    Hade jag nu slagit till på Volvon så misstänker jag att jag aldrig känt mig nöjd med köpet. Säkert inget fel p Volvon, men det är nog en psykologisk fråga. Det var ju det som fick mig att hamna bakom ratten på Saab från början.

    Satt några minuter under första körningen med en Saab o tänkte: Det är här jag hör hemma.

    Gnisslet, gneket och knarret är förlåtet.
    Måste erkänna att jag bliir lite rörd Fint skrivet!
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Citat Ursprungligen postat av Spizen
    När jag skulle byta bil i våras så var jag helt inne på att byta till en Bmw 330 E90 efter att jag varit inne på Bmw i Linköping och testat.
    Men sen var vi och hälsade på släkten i Trollhättan och passade då på och testa nya 9-3 Aero V6 och vart då helsåld på den, så att det blev en Saab iallafall.
    Det är något visst med Saabsjälen. Skulle själv aldrig byta till en Volvo när det finns andra bättre märken.
    Intressant! Vill du berätta mer om varför du föredrog Aero framför 330?
    Själv har jag inte provkört någon E90 330 men däremot en Z4 3.0 272hk och den motorn tyckte jag inte var speciellt kvick, dessutom upplevde jag att den lät plågad på höga varvtal Efter den provkörningen lade jag definitivt ned de tankar jag haft på en 330 och köpte en V6 Aero istället.
    Jag tyckte Bmw 330 var härlig att köra och en väldigt bra bil men jag saknar turbo trycket i bilen, som det är nu får man varva ur den
    och dra på växlarna ordentligt om det ska hända något. Tror 335 är att föredra men den gräver ännu större hål i plånboken så då föll
    valet sig naturligt på Aero V6
    Saab 9-3 SS Aero 2,8 V6 Turbo -08

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Stockholm - Huddinge/Vallentuna
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Trooper
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Satt i den ett tag men insåg att hjärtat trots allt klappade för Saaben.

    Hade jag nu slagit till på Volvon så misstänker jag att jag aldrig känt mig nöjd med köpet. Säkert inget fel p Volvon, men det är nog en psykologisk fråga. Det var ju det som fick mig att hamna bakom ratten på Saab från början.

    Satt några minuter under första körningen med en Saab o tänkte: Det är här jag hör hemma.

    Gnisslet, gneket och knarret är förlåtet.
    Måste erkänna att jag bliir lite rörd Fint skrivet!
    Kan inget annat än att instämma
    Saab 9000cs 2.3T -92 http://www.garaget.org/TenZer

  14. #74
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Citat Ursprungligen postat av TenZer
    Både s40 och v50in jag körde hade riktigt tråkigt chassie samt motorerna var inte mycket att hänga i gran i jämförelsen med Saabs konstverk till turbopjäser.
    Motorerna kan jag hålla med om, men absolut inte vad gäller chassi. De går jäkligt fint på vägen. Jag brukar köra sträckan Laxå-Askersund med olika bilar(hyrbilar), de som kört den sträckan vet att den är väldigt kurvig runt laxsjön, och att den är ganska underhållande med rätt bil. De som funkat bäst är V50, C30 D5, MB C klass, Passat(nya) och SC 9-3ss.
    V70...nja, 9-5...njae. Peugeut 407...njae. Den absolut sämsta bilen på nämnda sträcka är min egen Passat....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Importera en volvo från staterna, den får du nog billigt

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Det är väl bara att byta och se, kanske gräset är grönare på volvo sidan?
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  17. #77
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Övertyga mig att INTE byta till Volvo

    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Nu är det nära.
    Jag har tappat tron till min Saab. Byggkvalitén och utrymmet är inte den bästa. Har varit och testat diverse nyare volvosar, och visst, det känns som en vänthall: Stort, sterilt, funktionellt, men ack så opersonligt.
    Körglädjen i min saab är iof. fantastisk, men vad hjälper det när det knirrar och knarrar. Blev väldigt förvånad när jag hämtade ut min bil för snart två år sedan.

    Snälla, övertyga mig om att behålla den. Jag älskar min Saab, och vill inte byta, men samma bil kan få mig depprimerad.
    Verkstäderna verkar inte få rätt på allt gnäll och gnek. Doom säger att det är "konsekvent 9-3".

    Min nuvarande bil finns i signaturen.
    Men, det är ju enkelt. Titta på namnen bara så är det ju färdigt sedan...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #78
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Övertyga mig att INTE byta till Volvo

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Nu är det nära.
    Jag har tappat tron till min Saab. Byggkvalitén och utrymmet är inte den bästa. Har varit och testat diverse nyare volvosar, och visst, det känns som en vänthall: Stort, sterilt, funktionellt, men ack så opersonligt.
    Körglädjen i min saab är iof. fantastisk, men vad hjälper det när det knirrar och knarrar. Blev väldigt förvånad när jag hämtade ut min bil för snart två år sedan.

    Snälla, övertyga mig om att behålla den. Jag älskar min Saab, och vill inte byta, men samma bil kan få mig depprimerad.
    Verkstäderna verkar inte få rätt på allt gnäll och gnek. Doom säger att det är "konsekvent 9-3".

    Min nuvarande bil finns i signaturen.
    Men, det är ju enkelt. Titta på namnen bara så är det ju färdigt sedan...
    Håller med. VOLVO är ju i det närmaste, bara det, en svordom. - Om inte annat får du lära dig att svära när du ska betala verkstadsräkningarna då garantier/goodwill gått ut
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  19. #79
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    V50 är den sämsta bil Volvo byggt kvalitetsmässigt. Fasen sämre än 360. Om du ska köpa SAAB så köp en 9000 aero 1998 helst. Bra kvalite bra ös och snygg. Jag har haft både volvo och saab. Mina saabar har jag fått bärga fyra gånger. Soppapump en gång vevaxelgivare en gång, startade ej en gång och en spräckt IC (orginaleffekt) Allt har hänt mina 9-5:or.

    Har haft V70:s bara turbo samt en xc70. Visst de är opersonliga men satans så driftssäkra. Kör nu en V70 D5 aut som är snål och en underbar dragbil. Det är synd att 9-5 bara görs med 1,9TID för den har för liten slagvolym. (Jag vet att det finns en 3.0TID samt en 2,2TID)

    Man ska köpa en bil som man själv tycker om.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  20. #80
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Om du ska köpa SAAB så köp en 9000 aero 1998 helst.
    Då blir det ju ingen Saab alls då? Sista årsmodellen för Aero var 1997.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Byta Volvo 740 mot Saab 9000??
    Av SaabVolvo i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 14:02
  2. Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 23:52
  3. Byta motor i en DAF/Volvo 66 men till vad?
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 23:02
  4. Övertyga mig om Saab!
    Av manlix i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 22:20
  5. Expressen hackar på Saab men inte Volvo
    Av Psycho Dave i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •