Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Övertyga mig att INTE byta till Volvo

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Övertyga mig att INTE byta till Volvo

    Nu är det nära.
    Jag har tappat tron till min Saab. Byggkvalitén och utrymmet är inte den bästa. Har varit och testat diverse nyare volvosar, och visst, det känns som en vänthall: Stort, sterilt, funktionellt, men ack så opersonligt.
    Körglädjen i min saab är iof. fantastisk, men vad hjälper det när det knirrar och knarrar. Blev väldigt förvånad när jag hämtade ut min bil för snart två år sedan.

    Snälla, övertyga mig om att behålla den. Jag älskar min Saab, och vill inte byta, men samma bil kan få mig depprimerad.
    Verkstäderna verkar inte få rätt på allt gnäll och gnek. Doom säger att det är "konsekvent 9-3".

    Min nuvarande bil finns i signaturen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Är planen alltså att byta upp dig i storlek så att du tittar på V70 II?

    I annat fall om det är V50 du kikar på så dras ju den också med mycket kvalitétproblem precis som din Saab.

    Inte funderat på nya A4:an istället? Kommer ju som Avant och med intressanta motoralternativ nu i vårdagarma.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Köp då inte en tråkig Volvo som alla andra. Nyare Volvo har inte nån fantastisk kvalitet de heller.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Ska du slumpa bort bilen så kan du skicka ett PM

    Annars så försvinner en känsla så där kan det vara svårt att försöka övertyga någon
    in på "rätt" bana.
    Du får nog gå och känna lite på Voblosar och annat, kanske kan du sätta dig i en hyrbil alt.
    någon kompis bil som har några mil på mätaren så att jämförelsen blir rättvis.
    Sätta sig i en flång ny bil och jämföra med sin egen känns inte rättvist nästan oavsett märke.

    Jag kör 9-5á för att jag tycker att det är mycket bil för pengarna.
    Snygg, bra kvalité, skön, går bra, bra komfort men det är nog saker man hittar hos
    andra märken oxå...
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    volvo

    Jag har haft två nya volvo en v70n bra bil likvärdig med 9-5 fast mer gnekande i volvon.Har även haft en xc90 den gnekade och knakade en riktig skitbil

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    s40 och v50 ska tydligen va riktigt dålig kvalitet i...
    men annars kan ja väl inte klaga på volvo...har inte ägt någon ny volvo så kan inte uttala mig om det men tycker de är ganska så trevliga att köra och sitta i
    instrumentpanelen ser trevligare ut än i saab, tycker den ser mer påkostad ut i volvon.

    men just de du sa med kvaliten att din saab gnäll o gnek..
    tycker jag hört de från flera, inte bara saab utan andra märken också.
    Är bilarna sämre nu??

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Tjonge:> Testa inte en Audi A4 eller A6 bara.
    då blir du ännu mer besviken på känslan i Saab'en...

    Men det e klart, en vässad saab går som faan.
    Mycket "bang for the bucks"...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Tjonge:> Testa inte en Audi A4 eller A6 bara.
    då blir du ännu mer besviken på känslan i Saab'en...

    Men det e klart, en vässad saab går som faan.
    Mycket "bang for the bucks"...
    är inte de nya audi bilarna bra??

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Tjonge:> Testa inte en Audi A4 eller A6 bara.
    då blir du ännu mer besviken på känslan i Saab'en...

    Men det e klart, en vässad saab går som faan.
    Mycket "bang for the bucks"...
    är inte de nya audi bilarna bra??
    Just det dem ær, dærfør han inte ska testa dem, før då førstår man hur stor skillnad det kan vara rent kvalitetsmæssigt..
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Tjonge:> Testa inte en Audi A4 eller A6 bara.
    då blir du ännu mer besviken på känslan i Saab'en...

    Men det e klart, en vässad saab går som faan.
    Mycket "bang for the bucks"...
    är inte de nya audi bilarna bra??
    läs det igen och tänk efter en extra gång.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Varit och provkört diverse bilar nu under förmiddagen. V70N och V70II. Dessutom blev det en sväng i en S80 med 3,2:an.
    Fastän jag kom till Volvohandlaren med inställningen "jag ska köpa Volvo", så var det INGEN av bilarna som gav det där omtalade leéndet på läpparna när jag klev ur. Flera gånger ställde jag mig frågan om det verkligen var en bil jag var och provkörde. Kunde lika gärna varit en garderob...eller ett kylskåp.
    Nästan illmåendes lotsade jag runt kärran i stan och tänkte flera gånger: "Jaha, e det såhär det känns att vara en osynlig svensson"
    Där satt jag i en fullsmetad S80 för över 400k, och ingen ser en. Inga blickar som vänder sig efter bilen. Jag hade satt mig i bilarna med stora förhoppningar, men klivit ur dom som en zombie.

    Vidare styrde jag min kos mot Audi. Dessa bilar har alltid tilltalat mig. Att hitta gnek och knirr i dessa bilar vore väl som att hitta damm och ohyra i operationssalen på ett svenskt sjukhus, tänkte jag.
    En sönderstressad säljare lotsade oss till en välutrustad A6:a och frågade om han kunde få återkomma till oss. Han låste upp bilen för att sedan stressa vidare till nästa kund.
    Väl på plats i förarstolen kunde jag inte annat än att konstatera det samma som för Volvon. Snyggt, prydligt men....Men vart är själen!? Jag startade navigatorn vars skärm och layout verkade härstamma från någon dator från slutet på 80-talet. Skärmen med dom röda nuffrorna hade en pixelstorlek som möjligtvis hade fått en gammal Ericsson 337 att känna sig omkörd beträffande teckenlayout.
    Efter ett litet tag kom min 4 åriga grabb och började rycka mig i benet. Jag klev ur bilen och gick efter honom för att se vad han ville.
    När jag såg den välbekanta nosen från en 9-5 Aero sticka ut från raden med A4 och A6:or , så förstog jag ganska snart vad han menade.
    Känslan jag fick när jag stog framför den svarta Aeron gjorde mig övertygad. "Det är i en Saab jag hör hemma" hörde jag mig själv säga.
    Jag har vid tidigare tillfällen tittat på andra märken, och vill minnas att jag har sakt samma sak.

    Frågan jag ställer mig är då: Vad är det hos Saab som gör att jag förlåter dessa tydliga brister och fel? Varför får inte inkompetenta Saab-verkstäder mig att byta märke. Vad är det som trollbinder mig till dessa bilar.
    Någon som känner igen sig?
    ...och som jag nämde tidigare, så har ingen annan "standardbil" fått mig att kliva ut med ett leénde på läpparna. Kan det vara svaret?

    ...om ni läser mitt första inlägg i tråden igen, så ser ni hur totalt övertygad jag blev, att jag trots allt äger en bil som tydligen ger mer än en transport från A till B.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Frågan jag ställer mig är då: Vad är det hos Saab som gör att jag förlåter dessa tydliga brister och fel? Varför får inte inkompetenta Saab-verkstäder mig att byta märke. Vad är det som trollbinder mig till dessa bilar.
    Någon som känner igen sig?
    ...och som jag nämde tidigare, så har ingen annan "standardbil" fått mig att kliva ut med ett leénde på läpparna. Kan det vara svaret?
    Ganska märkligt egentligen och ja, jag känner igen mig. Hade en ng900S 2.0 som förstabil och det var inte många rätt på den bilen. Spruckna oljetråg, snea bromsskivor osv massa småpill hela tiden men ändå köpte jag mig en 9-3 efter det. I princip samma bil fast med turbo och skönare stolar. Är väl likadant med den här, massa småpill men skulle inte få för mig att byta bort den av någon anledning.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Dom är ännu fulare än nyare saabar...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Fast att byta din nuvarande 9-3 till en 9-5 blir ju att byta ner sig.

    Du kanske skulle åka förbi den lokala Bmw-handlaren. Men då får du ju förståss länsa ännu ett sparkonto...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Tur att din son hjälpte dig att hitta tillbaka för Saab är riktigt trevliga bilar, trots lite knarrande. Det är förövrigt ingenting du kan hålla på och åtgärda själv lite (knarrandet alltså)? Det kanske räcker att lägga in lite olika typer av material som gör att glipor med mera blir mindre.

    Mvh
    Wall

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Fast att byta din nuvarande 9-3 till en 9-5 blir ju att byta ner sig.

    Du kanske skulle åka förbi den lokala Bmw-handlaren. Men då får du ju förståss länsa ännu ett sparkonto...
    Det är sant, och det är det jag grämer mig lite för, fast en Aero är en Aero, och nosen på en Aero gör mig knäsvag. Sen är det som du säger att teknik och layoutmässigt så känns det att man åker ett decenium bakåt i tiden när man sätter sig bakom spakarna i 9-5:an.

    BMW har jag kikat lite på, men med tanke på kostnaden så tycker jag att den där känslan som jag får när jag sätter mig i Saaben borde ingå
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    allt är inte wunderbart med nya audi a6 det kan jag intyga om ;-)
    Eller vad sägs om totalt elhaveri efter 3 dagar bilen plockades ut =D

    KvalitetsKÄNSLAN är dock OK, den verkliga, långt ifrån det. Men det är min åsikt, med facit i hand

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Tur att din son hjälpte dig att hitta tillbaka för Saab är riktigt trevliga bilar, trots lite knarrande. Det är förövrigt ingenting du kan hålla på och åtgärda själv lite (knarrandet alltså)? Det kanske räcker att lägga in lite olika typer av material som gör att glipor med mera blir mindre.

    Mvh
    Wall
    Jag hade knarr i min Passat direkt efter att ha köpt den...jäkligt irriterande!
    Jag löste det med siliconspray vid högra A-stolpen mot vindrutan. Det var snart 2 år sedan och problemet har inte återkommit.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Tur att din son hjälpte dig att hitta tillbaka för Saab är riktigt trevliga bilar, trots lite knarrande. Det är förövrigt ingenting du kan hålla på och åtgärda själv lite (knarrandet alltså)? Det kanske räcker att lägga in lite olika typer av material som gör att glipor med mera blir mindre.

    Mvh
    Wall
    Jag hade knarr i min Passat direkt efter att ha köpt den...jäkligt irriterande!
    Jag löste det med siliconspray vid högra A-stolpen mot vindrutan. Det var snart 2 år sedan och problemet har inte återkommit.
    Jag förstår dig, det är jobbigt. Har/hade det i min 900 också men nu tänker jag inte på det. Iofs brukar jag alltid ha musik på och då överröstas det ju. Något jag lagt märke till är iofs att det låter mer om man sitter i passagerarsätet.

    Mvh
    Wall

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Tur att din son hjälpte dig att hitta tillbaka för Saab är riktigt trevliga bilar, trots lite knarrande. Det är förövrigt ingenting du kan hålla på och åtgärda själv lite (knarrandet alltså)? Det kanske räcker att lägga in lite olika typer av material som gör att glipor med mera blir mindre.

    Mvh
    Wall
    Jag har varit inne på det, men det finns några andra saker som gör att jag inte gillar kvalitén. För några veckor sedan åkte bakdörren igen med lite mer kraft än normalt (låt oss säga att den blåste igen), och halva insidan inklusive lite låsdetaljer landade på golvet. Jag lyckades sätta tillbaka det, men efter det har dörren inte varit sig lik. Andra saker har lossnat på diverse ställen. Det senaste har varit några oförklarliga fel. Vid ett tillfälle la bara tankmätaren av. Felet reparerade sig själv efter en liten stund. ESP och ABS har oxo spökat en del. Jag får påpeka detta innan garantin går ut. Snart dax för service i vilket fall som.
    Hade jag inte varit så nogrann som jag är med min bil så hade den åldrats betydligt snabbare. Detaljkvalitén är ju sådan att saker är ganska ömtåliga. Slå i foten en gång i dörrsidan och där är ett märke som inte går att få bort.
    ...Sen fick jag och min bil inte den bästa starten. Verkstadsbesöken då bilen var nu var rätt många och med täta mellanrum.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Liknande ämnen

  1. Byta Volvo 740 mot Saab 9000??
    Av SaabVolvo i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 14:02
  2. Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 23:52
  3. Byta motor i en DAF/Volvo 66 men till vad?
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 23:02
  4. Övertyga mig om Saab!
    Av manlix i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 22:20
  5. Expressen hackar på Saab men inte Volvo
    Av Psycho Dave i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •