Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen 'stammar' vid låga varv - 9000 CSE '93

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Bilen 'stammar' vid låga varv - 9000 CSE '93

    Hej på er!

    Fick nyss ordning på turbon, nu tänkte jag kolla detta i topic och om det går att fixa, eller om det är en egenskap av dessa motorer helt enkelt.

    Grejen är att bilen 'stammar' (stutter på engelska) eller hur man kan säga det, vid låga varv. När jag backar ur bilen från parkeringen, när man tar kurvan i 2-an med låga varv, osv. Det låter/känns som det är något på främre delen av bilen (motorn? avgas?) som hackar och har svårt, såsom när bilen dör, fast precis inte. Det är bara när jag belastar bilen, dvs inte vid tomgång med stillastående bil. Såfort man vill rulla igång bilen så blir det så.

    Vi hade en 2.0i innan, den hade inte alls lika mycket problem med detta. Kärringen brukade tom ta kurvor/rondeller i 3'a växel, det har hon i alla fall slutat med nu för det går inte (det är ju åtminstone en bra sak då ).


    Har ingen aning om detta är 'vanlig' på dessa motorer, eller om det troligtvis är något fel någonstans? Kan tillägga att felet fanns även när bilen gick på GLT, trodde i första hand att det fanns ett läcka på avgasröret någonstans. Men hittade inget. Det verkar dock har blivit lite värre nu (såvid det inte hänger ihop med temperaturen).

    Kan det hänga ihop med att temperaturmätaren aldrig kommer högre än typ 1/3 del på mätaren? Har haft ur hela instrumenthuset, skruvat fast allt enligt beskrivning men det hjälpte inte.

    Tacksam för svar!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 587
    det är inte så att du helt enkelt har för låga varv när du kör så bilen håller på och dör och då kan motorn hoppa lite och durra till. och har du dåliga motorfästen så känns det lite mer.

    lite svårt att förstå exakt vad du menar men jag förösker iaf ge något svar
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 340
    Medlem#
    402

    Re: Bilen 'stammar' vid låga varv - 9000 CSE '93

    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    ....... Det är bara när jag belastar bilen...
    Svårt att omsätta din beskrivning, men om det bara/mest är vid belastning, skulle det mycket väl kunna vara tändningsrelaterat.
    Kontrollera/byt tändkomponenter. Börja med tändstiften om du inte nyligen har bytt dessa.

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Jag kan beskriva på Hollänska annars, enklare för mig. Tveksamt att jag får något svar alls då dock


    Det jag menade är att bilen 'hoppar' lite vid låga varv och när bilen rullar. Alltså på tomgång går den bra, men rullar man iväg (utan slirande däck då hehe) så hoppar bilen och så måste jag nog gasa lite mera. Då ligger faktiskt varvtalet rätt lågt tror jag, lägre än på tomgång? Är det ens möjligt?

    Har ej bytt tändstift eller så (kollat på de och tyckte de såg ok ut - men det är väl inget att lita på) men skulle då inte bilen gå dåligt vid högre varv och när man gasar fullt? Vet ej?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 340
    Medlem#
    402
    Prova att byta tändstift. Billigt - och det kan vara "effektivt"...

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Oki skall göra det! Återkommer med besked.
    Är det just vid låga varv att man märker att tändstift är dåliga? Undrar bara, lär mig gärna nytt


    Tack för svaren!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  7. #7
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 340
    Medlem#
    402
    Näää...lägg i ex 4:an i 40-50 km/h å klämm ner plattan i mattan. Om den "missar" då, men går bättre/bra när du kör "på lätten"(jämn gas på ex. 4:an i 70 km/h), kan det vara något i tändningen som spökar.

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Näää...lägg i ex 4:an i 40-50 km/h å klämm ner plattan i mattan. Om den "missar" då, men går bättre/bra när du kör "på lätten"(jämn gas på ex. 4:an i 70 km/h), kan det vara något i tändningen som spökar.

    mvh/ Nitro

    Det testar jag nog direkt imorgon, tändstift vet jag inte vart man köper de till skapligt pris på en lördag?

    Bara så jag uppfattar det rätt - 'klämmer jag ner plattan i mattan' och missar den, då är det inte tändstiften men något i tändningen? (fast tändstift är väl också 'något' i tändningen )

    Kommer iaf byta tändstift, det skadar väl aldrig.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  9. #9
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 340
    Medlem#
    402
    Att motorn missar vid belastning KAN tyda på ett fel i tändsystemet. Med tändsystem avses alla ingående komponenter(tändstift, DI, ev tändkablar, fördelare, fördelarlock, rotor, brytare, tändspole etc etc).

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Så nu har jag testat det... verkar inte vara så mycket fel faktiskt. Kör jag runt 40 i 4'an så ligger varvtalet under 1000rpm och bilen har svårt men dör inte. Jag har svårt att omskriva det hela, men det som gäller är att man märker att bilen knappt orkar med såna låga varv (vilket är normal antar jag) - det som är grejen är att det känns att den börjar vibrera/resonera; det blir ett dovt lågt ljud, som en baslåda typ... starkt basljud framifrån motorn/huven. Men även det är kanske normalt på dessa motorer? Eller är det så att något inte sitter 100% fast då?

    Håller jag pedalen nedtrampat så klättrar bilen långsamt upp i varv och hastighet, såfort det kommer runt 1500 varv så försvinner basljudet och så låter det mer som det ska - jag tolkar det som att det slutar vibrera då.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Så nu har jag testat det... verkar inte vara så mycket fel faktiskt. Kör jag runt 40 i 4'an så ligger varvtalet under 1000rpm och bilen har svårt men dör inte. Jag har svårt att omskriva det hela, men det som gäller är att man märker att bilen knappt orkar med såna låga varv (vilket är normal antar jag) - det som är grejen är att det känns att den börjar vibrera/resonera; det blir ett dovt lågt ljud, som en baslåda typ... starkt basljud framifrån motorn/huven. Men även det är kanske normalt på dessa motorer? Eller är det så att något inte sitter 100% fast då?

    Håller jag pedalen nedtrampat så klättrar bilen långsamt upp i varv och hastighet, såfort det kommer runt 1500 varv så försvinner basljudet och så låter det mer som det ska - jag tolkar det som att det slutar vibrera då.
    med andra ord tycks det verka som att du bör gasa mer.

    Både og9-3 och ng900 beter sig på samma sätt när man inte gasar tillräckligt att bilen hackar fram om jag har förstått symptomet rätt.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 244
    Kan säga att jag känner igen fenomenet från min 2,3T med 93:ans motor och låda. 2,0i går mjukare på riktigt låga varv.
    2,3:an brukar bli bättre med nya stift, dock inte helt bra. Man kan väl taänka sig att motorkuddarna börjar bli lite trötta efter 29000mil (15-20000 med trim) 15 år.

    Tänk på att det är stor skillnad i utväxling mellan 2,0i och 2,3T -93
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Ja det kan vara det... tror att farsan sa något sånt också, att 2.3(T) motorn gillar bättre att varva lite mera. Men jo det var en 2.0i som jag hade tidigare och som jag relaterar mot. Det känns dock ändå som att det vibrerar en del där framme, som jag skrev i första inlägget trodde jag att jag hade ett läcka i avgassystemet i början, pga ljudet som det medför också. Brommande låg ljud, och så lite skakigt.

    Bilen har gått 16000 mil och såvid jag kan bedöma var i alla fall förra (andra) ägaren ganska snäll mot bilen. Tror dessutom att den har gått på GLT sedan 99 (dock inte nu längre )


    Tackar för alla svar! Vore klart enklast att svänga förbi hos er och låta er bedöma, men men. Borde frågat Hamilton när han var här och lyssnade lite på motorn, men tänkte inte på det då tyvärr.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Trög på låga varv
    Av nyblivensaabägare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 22:06
  2. Bilen dör vi låga varv, saab 9000 -93
    Av KingDingeLing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 19:11
  3. Bilen Rycker vid 2-3 tusen varv (9000 2.3 LTT -94)
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 16:33
  4. Mer drag i låga varv!
    Av PaaNis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 21:49
  5. Bilen "hackar" på låga varv - vad kan det bero på?
    Av PeterLovgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •