Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: E85-konvertering BSR till SAAB 9-5 SC -04.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    19

    E85-konvertering BSR till SAAB 9-5 SC -04.

    Hej,

    Jag har letat runt forumet efter lämplig tråd inför en ev. E85-kovertering av Saab 9-5. Det finns en del men inte exakt det jag letade efter så jag startar en egen.
    Vill på detta sätt dela med mig om hur bra/dåligt det kommer att gå efter en konvertering av min Saab 9-5 SC 2,3t -04 som gått 7300 mil.
    Genomförde denna konvertering för 14 dagar sedan hos Karby Däck i Täby. Proceduren tog ca. 1 timme och inkluderade provkörning av bilen innan och efter uppdatering av mjukvaran. Detta gjordes i sin helhet av personalen på verkstaden medan jag tog en kaffe. Enligt BSRs hemsida skall effekten öka till 230 hk/378nm från 185hk/278 nm. Betvivlar inte detta alls då bilen efter konverteringen är märkbart mer "gasglad". Detta var inte alls mitt mål men en trevlig "bieffekt"
    Då tanken var full av bensin (95 oktan) så tog det ett tag innan jag kunde fylla på med E85 första gången. Förbrukningen bensin steg inte trots den ökade effekten. Bilen drog 0,98 L/milen med bensin i tanken.
    Nu efter en halv tank E85 har förbrukningen stigit till 1,10 L/mil. Jag kör utpräglad blandad körning med ca. 2x20 km per dag till och från arbetet.
    Återkommer framöver med rapporter om hur det hela går.

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Hej!

    Ja diskussionerna med konvertering till möjlighet att framföra sin bil med E85 och/eller blandning av E85 och BF95 har verkligen tagit fart här på forummet.

    Många samtalsämnen ifrågasätter programvaran, andra ifrågasätter om det verkligen behövs byta ut sådär många ingående artiklar i bilen som Saab har gjort.
    Inte så många trådar handlar rakt av hur livet med en etanolkonverterad bil är utan mest får folk som har etanolkonverterat sin bil eller känner en som känner en som har gjort det på sin bil komma in i tråden och skriva av sig att jo bilen håller faktiskt.

    Hoppas du får ut mer glädje av din bil nu.
    Billigare bränsleräkning och dessutom en liten extra skjuts i ryggen under acceleration skadar ju heller inte

    Låt oss också hoppas att framtida servicekostnader inte skenar iväg.....

    Kommer du köra med BioPowers serviceintervall på service var 1500:e mil numera också?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182
    Får grattulera till konverteringen.. tror du kommer vara mycket nöjd..

    Tornros det är bara ett extra oljebyte man gör ingen SERVICE...
    många som missförstår detta...

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Mycket intressant. Hur mycket kör du på ett år? Ska bli intressant att höra hur din konvertering kommer att fungera. Tänker du tanka BF98 (eftersom du trimmat) emellanåt för att förhoppningsvis förlänga livet på soppapumpen. Bytes det spridare också? inga andra åtgärder eller förmaningar från leverantören?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Mycket intressant. Hur mycket kör du på ett år? Ska bli intressant att höra hur din konvertering kommer att fungera. Tänker du tanka BF98 (eftersom du trimmat) emellanåt för att förhoppningsvis förlänga livet på soppapumpen. Bytes det spridare också? inga andra åtgärder eller förmaningar från leverantören?

    //Jesper #1873
    Kan väl svara lite... Det bytes inga spridare eller någon annan hw på
    BSR:s steg 1 E85 konverteringar... Man kan även tanka bf om det inte
    finns E85 tillgängligt, och ett extra oljebyte mellan Serviceintervallerna
    är rekomendabelt..

    Thats it....

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    19
    Hej Igen,

    Jag har sett tipset om att ibland tanka bensin för att "rensa" systemet. Kan ingenting om bakgrunden till detta men det känns som en liten insats för att eventuellt underlätta för motorn.
    Jag hade även tänkt att göra extra oljebyte på hösten då det brukar vara dags för service på våren.
    Som någon påpekade byttes inga delar alls vid uppdateringen av mjukvaran.

    Daniel

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Jag har också BSR's E85-program till min 9-5 2,3T/220.
    Hittills har det fungerat utan problem, efter en något seg start. Dock inte BSR's fel, utan en DI-kassett på väg att ge upp. Efter kassettbyte och nya tändstift har bilen gått felfritt.
    Jag byter alltid olja efter 1000-1500 mil ändå, så jag kommer att fortsätta med det. Det enda jag ska byta nästa servicetillfälle är bränslefiltret, mest i förebyggande syfte, men även för att bilen gått 16000 mil och det börjar bli dags.
    Det jag har märkt är att vid snålkörning kan jag komma ner under 10 l/100 km, rekordet är 9,6, men vid hårdare körning kan man lätt hamna på 15 l/100 km! Ganska stort spann alltså.
    All makt åt Thengil!

  8. #8

    Ang "rensa"

    Man behöver inte byta bränsle. Det förekommer en hel del rykten nu när etanol blir mer och mer aktuellt att ha som drivmedel.

    Det bästa är att köra på samma bränsle så mycket som möjligt. Vid bränslebyte får man räkna med att motorn behöver lite adaptionstid.

    Nu i vinter ligger inblandningen på etanol mellan 70-75% en sk. vinteretanolen.

    Rent generellt rekommenderas tätare oljebyte men kör man motorn ofta upp till min 80 (grader) - alltså oljetemperaturen - behöver man inte vara så orolig för uttunning av oljan. Kör man kortare körningar och man misstänker att man inte kommer upp i 80 grader kan man försöka köra nån lite längre sträcka emellannåt.
    Den som kan sin "fysik" vet att etanol förångar vid ca 79 grader.

    Alternativet är att byta olja lite oftare. Lite tätare oljebyten är alltid av godo.

    Mvh
    Rolf
    BSR

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    19
    Rolf på BSR,

    Tack för dina tips.
    Jag hade egentligen tänkt att invänta regeringens funderingar kring efterkonvertering och hoppades på ett bidrag eller åtminstone klassificering som miljöbil med allt vad det innebär för trängselskatt osv.
    Detta har dock hela tiden skjutits upp så jag orkade inte vänta längre.
    Vet du något mer om detta förslag?
    Finns det något mer utöver tätare oljebyten du anser man skall göra med sin bil för att inte äventyra bilen och dess komponenter när man nu har konverterat?

    Daniel

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av DanDan
    Rolf på BSR,

    Tack för dina tips.
    Jag hade egentligen tänkt att invänta regeringens funderingar kring efterkonvertering och hoppades på ett bidrag eller åtminstone klassificering som miljöbil med allt vad det innebär för trängselskatt osv.
    Detta har dock hela tiden skjutits upp så jag orkade inte vänta längre.
    Vet du något mer om detta förslag?
    Finns det något mer utöver tätare oljebyten du anser man skall göra med sin bil för att inte äventyra bilen och dess komponenter när man nu har konverterat?

    Daniel
    Ja, det vore ju intressant om BSR's E85-program åtminstone är en bra bit på väg för att få bilen godkänd som miljöbil enligt de kommande bestämmelserna. Är det något ytterligare som kan behövas göras innan reg.besiktning, och hur dyrt kommer det at bli? Har ju ingen lust att lägga ut ytterligare 8000:- för det.
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av DanDan
    Vet du något mer om detta förslag?

    Se senaste dokumentationen i ärendet på http://www.regeringen.se/sb/d/10061/a/95364


    M.v.h.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Mer kommentarer och input i debatten,

    http://www.automotorsport.se/etanol-som ... vete/12997

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    19

    BSR etanolkonvertering

    Hej igen,

    Har nu kört upp ytterligre två tankar E85. Förbrukningen ligger på 1,07-1,08 liter/mil. Absolut majoritet är arbetet t.o.r dvs utpräglat blandad körning.
    I förrgår märkte jag att bilen vid fullgasacceleration på 5an liksom tvekade och varvtalet sjönk lite innan bilen tog fart. Först trodde jag det var halt och asr arbetade men det var inte problemet. Detta hände 4 gånger men försvann sedan. Har naturligtvis åkt runt och testgasat bilen de senaste dagarna men fenomenet har inte kommit tillbaka. Vet någon vad detta är?

    Daniel

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Ang "rensa"

    Citat Ursprungligen postat av Rolf på BSR
    Man behöver inte byta bränsle. Det förekommer en hel del rykten nu när etanol blir mer och mer aktuellt att ha som drivmedel.

    Det bästa är att köra på samma bränsle så mycket som möjligt. Vid bränslebyte får man räkna med att motorn behöver lite adaptionstid.

    Nu i vinter ligger inblandningen på etanol mellan 70-75% en sk. vinteretanolen.

    Rent generellt rekommenderas tätare oljebyte men kör man motorn ofta upp till min 80 (grader) - alltså oljetemperaturen - behöver man inte vara så orolig för uttunning av oljan. Kör man kortare körningar och man misstänker att man inte kommer upp i 80 grader kan man försöka köra nån lite längre sträcka emellannåt.
    Den som kan sin "fysik" vet att etanol förångar vid ca 79 grader.

    Alternativet är att byta olja lite oftare. Lite tätare oljebyten är alltid av godo.

    Mvh
    Rolf
    BSR
    Hej,

    Låter intressant det du skriver.

    Jag undrar hur det är med toppen på en 9-5:a, Biopower har andra ventiler, hur påverkars std aerons ventiler efter 10-20.000 mil med E85?

    Hur påverkas slangar och bränslepumpen utav E85?

    Rekomenderar ni byte av någon hårdvara för att anpassa bilen/motorn för E85? Om inte varför?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: BSR etanolkonvertering

    Citat Ursprungligen postat av DanDan
    Hej igen,

    Har nu kört upp ytterligre två tankar E85. Förbrukningen ligger på 1,07-1,08 liter/mil. Absolut majoritet är arbetet t.o.r dvs utpräglat blandad körning.
    I förrgår märkte jag att bilen vid fullgasacceleration på 5an liksom tvekade och varvtalet sjönk lite innan bilen tog fart. Först trodde jag det var halt och asr arbetade men det var inte problemet. Detta hände 4 gånger men försvann sedan. Har naturligtvis åkt runt och testgasat bilen de senaste dagarna men fenomenet har inte kommit tillbaka. Vet någon vad detta är?

    Daniel
    Hej

    Hur har det gått med din konvertering? Har du upplevt några fler konstigheter?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  16. #16

    E85-konvertering BSR till SAAB 9-5 SC -04.

    Hej ! Bevakar detta ämne då jag konverterat till E85 i Maj 2007, BSR. Har mest haft problem sedan dess och det känns som om de inte är över ännu, det finns en tråd om detta "erferenheter E85 konvertering" vad som beror på vad kan vara lite svårt att avgöra men jag tycker mig se ett mönster. Min bil har gått relativt långt 21000 mil och är en Vector 04. Kamkedja och topp är i mkt gott skick, speciellt efter att en ventil smälte ner vid lite högre belastning, åkte på en topprenovering. Haveriet inträffade med Etanol i tanken. Kan konstatera att bilen inte mår bra av E85, speciellt slaggar spridarna ihop har haft de på ultraljudstvätt 2 gånger, det ser ut som om de har sprutat sirap( rester från sockerrör :-)). Har tidigare uppfattat i forumet att E85 och olja inte trivs ihop och kan bilda beläggningar på spridare som inte bensin och olja gör. Min topp har nyrenoverade tätningar så det är inte de som läcker, antar att det kommer lite via turbon. Tankar jag E85 har jag misständningar och skitiga spridare relatift omgående, skulle jag ladda på lite extra tror jag att ventilerna smälter ner igen.

    Dock minsta lilla olja som blandas med E85 blir problem.. Om din bil fortfarande är helt tät i styrningar och turbo torde du inte märka av några problem, den dag du blir "otät" vad avser olja kommer det problem, turbon kan släppa olja långt innan den havererar, min laddar som den ska men lite olja kommer allt. Var vaksam på misständningar och oren gång.

    BSR informerar inte om att E85 kräver mer av din motor än bensin gör. Den test som utförs visar inte om oljetätningar är otäta och tar alltså inte hänsyn till vad som händer mellan olja och E85. De berättar inte heller om att tändstiften skall bytas till 7hårdhet isf 6, just det är ingen större grej men iaf.
    SAAB 9-5 2004 med BSR Steg E85

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: E85-konvertering BSR till SAAB 9-5 SC -04.

    Citat Ursprungligen postat av UNU-E85
    Kan konstatera att bilen inte mår bra av E85, speciellt slaggar spridarna ihop
    Menar Du att Dina spridare slaggar ihop av etanol eller av etanol blandat med olja?
    Citat Ursprungligen postat av UNU-E85
    ...min laddar som den ska men lite olja kommer allt...
    Finns det ö.h.t. spridare avsett för etanol med "anti-slagg-feature" så att man kan köra med en trasig och läckande turbo?


    Hur fungerar andra etanolbilar i detta avseende för om det är så att spridarna slaggar igen (även med hel turbo) så borde ju detta vara ett stort problem på alla bilar som går med etanol, men det verkar det ju inte vara?

    Innan man beskyller etanol för att "slagga" kanske man ska fråga sig varför man har olja och etanol blandat och åtgärda de problemen först? Som Du säger, om turbon släpper olja i lagringen och detta dras in i insugsluften är det nog dags att se över sin turbo med en renovering? Det känns ju lite avigt att säga att det ställs större krav på motorn vid etanoldrift än vid bensindrift med motiveringen att man kan köra längre med ett trasigt turboaggregat på bensin än med etanol...
    Min filosofi säger väl att man inte ska köra med ett trasigt turbo-agg alls...?


    Har Du funderat på att renovera turbon så att den inte sölar in olja i insugsluften?

  18. #18

    E85-konvertering BSR till SAAB 9-5 SC -04.

    Hej

    Hm ! Det jag säger är att min bil inte har några problem då jag tankar bensin, och att det gått åt ca 0.4 liter olja på ca 1000 mil, inte mycket på en bensinare och heller inget som skulle slagga igen mina spridare, men med E85 sker detta, ingen kan vara mer ledsen än jag... Kommer givetvis på nästa service att låta GIK T.Teknik kolla igenom turbon. Min erfarenhet är att problem jag inte märker med bensin märks tidigare med E85. Att en bil med år och mil drar mer olja är inte ovanligt, lägg på parametern E85 så blir det sirap, vilket det inte verkar bli med bensin, eftersom mina spridare bevisligen inte slaggar med bensin.
    Det kan ju vara socker i E85:en men det tar jag inte för troligt.

    Vill påpeka att min turbo inte är trasig och kanske håller 5000 mil till, turbon är testad på så sätt som BSR föreskriver av den verkstad som är deras ÅF. De anser inte att det är fel, det gör däremot mina spridare.

    Jag hoppas givetvis att alla som konverterar till E85 blir nöjda med resultatet för plånbok och miljö, på sikt vill man ju att det skall kännas som en god affär för oss alla. Om BSR eller någon annan påstår att E85 är som att köra på bensin och att det inte finns några nackdelar/fördelar och att man är fulllärd så har man fel. Jag tror det finns att lära för oss alla, det kommer säkert att kosta en del, bevisfrågan är inte enkel om du vill få rätt mot den som konverterat din bil.
    SAAB 9-5 2004 med BSR Steg E85

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: E85-konvertering BSR till SAAB 9-5 SC -04.

    Citat Ursprungligen postat av UNU-E85
    ...påstår att E85 är som att köra på bensin och att det inte finns några nackdelar/fördelar och att man är fulllärd så har man fel...
    Jag är mest nyfiken på hur alla biltillverkare har valt att lösa denna problematik? Det finns ju många tillverkare som har etanolbilar i sitt sortiment, och hur gör de för att bilar med "läckande turbos" (i den mån de inte är sugmotorer) inte skall slagga igen?

    Om det vore ett välkänt faktum att det "inte går" att köra med etanol p.g.a. att spridarna bäckar igen direkt så skulle ju bilarna vara osäljbara...?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    spridarna beckar igen pga det röda färgämnet i etanolen inte oljan från motorn, bör försvinna om man tankar en tank men vanlig bensin då o då
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 konvertering till TD04 turbo 2,3 liters -01
    Av fredrikT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 20:11
  2. E85 konvertering till 9000?
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 23:42
  3. LH konvertering till T5
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •