Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Fram flyttad katalysator Saab 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Fram flyttad katalysator Saab 9000

    På min 9000 så sitter katalysatorn på downpipen, är detta bra eller dåligt??

    Bra kan jag förstå ur miljösynpunkt att katten blir varmare fortare men vad har ni andra för åsikter om denna och dess placering?? är den bättre än den som sitter längre bak eller??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601

    Re: Fram flyttad katalysator Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    På min 9000 så sitter katalysatorn på downpipen, är detta bra eller dåligt??

    Bra kan jag förstå ur miljösynpunkt att katten blir varmare fortare men vad har ni andra för åsikter om denna och dess placering?? är den bättre än den som sitter längre bak eller??
    Den bör ju sitta rätt långt fram så den når arbetstemperatur snabbt. Om bilen inte är trimmad så finns det ingen anledning att flytta bak katten. I vissa fall på downpipes med sport/race kat som är avsedda för trim så flyttar man bak katten för att skona den mot trycket i systemet.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Ok och dom som är framflyttade är inge sämre än dom bakre då??

    Nån som bytt till 3" downpipe på en sådan och flyttat katten?? är det nåt som måste göras om eller nåt eller är det bara att skruva dit??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Köper du JT 3" med racekat så sitter katen bakflyttad...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Hade tänkt köpa JT 3" komplett med plats för orginal kat, alltså den bakre för att ha att sätta dit på bilprovningen, sedan efteråt bara montera ett ersättningsrör.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Hade tänkt köpa JT 3" komplett med plats för orginal kat, alltså den bakre för att ha att sätta dit på bilprovningen, sedan efteråt bara montera ett ersättningsrör.
    Köra utan kat? Varför då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Hade tänkt köpa JT 3" komplett med plats för orginal kat, alltså den bakre för att ha att sätta dit på bilprovningen, sedan efteråt bara montera ett ersättningsrör.
    Köra utan kat? Varför då?
    Han har väl inte råd med katt, det är den ända anledningen jag kan se att skippa katten. Men det är ju ändå en jävla miljö förstöring att köra utan.

    Jag vet inte exakt hur mycket mer en bil utan kat släpper ut men har hört nått som att det är som runt 15 bilar med kat.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    jag personligen är inte så intresserad av kat, endast bilprovningen Vill ha så fritt flöde som möjligt och har inte råd med nån värre kat och hur mycket pallar orginalarn med?? den bromsar ju en del.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Köra utan kat? Varför då?
    För att bilen går bättre då om du har trimmat.
    Jag märkte då en klar skillnad med orginalkatt och ingen katt.

    Sen om det är bra,dåligt,farligt,onödigt osv. är en annan sak
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    jag personligen är inte så intresserad av kat, endast bilprovningen Vill ha så fritt flöde som möjligt och har inte råd med nån värre kat och hur mycket pallar orginalarn med?? den bromsar ju en del.
    '

    Har du trim på bilen eller kör du orginal?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    För att bilen går bättre då om du har trimmat.
    Jag märkte då en klar skillnad med orginalkatt och ingen katt.

    Sen om det är bra,dåligt,farligt,onödigt osv. är en annan sak
    Men skillnaden mellan ingen kat och RACEKAT är liten effektmässigt + att du inte sliter lika mycket på miljön.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Men skillnaden mellan ingen kat och RACEKAT är liten effektmässigt + att du inte sliter lika mycket på miljön.

    Mvh
    Jojo, men eftersom han nu inte har råd med att köpa en racekatt och kommer köra utan så är väl det upp till honom. Han vet nog lika mkt som alla andra att det inte är bra för miljön att köra utan.. Med tanke på att man får lära sig det när man tar körkort.
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    jag personligen är inte så intresserad av kat, endast bilprovningen Vill ha så fritt flöde som möjligt och har inte råd med nån värre kat och hur mycket pallar orginalarn med?? den bromsar ju en del.
    '

    Har du trim på bilen eller kör du orginal?
    Just nu är den orginal men det ska bli ändring på det nu till våren.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag skulle gissa på att katalysatorena flyttas bakåt av någon av dessa anledningar:

    a) Skydda en bristfällig (läs "billig skitkatalysator") mot höga temperaturer så gott det går.

    b) Lättast att montera den där, dels av tillverkningstekniska skäl när avgaset bryts till, dels plats under bilen(?).

    c) Någon form av övertro att den blir avsevärt lägre mottryck om den är placerad lite längre bakåt.

    Avslutningsvis, NEJ, det är inte upp till var och en att bestämma om man vill ha katalysator eller ej. Det råkar vara så enkelt att det finns en (kanske för en gångs skull) väldigt bra anledning till just denna lagen. De som kör runt med bilar som borde ha katalysator men saknar det bidrager I-N-T-E till en tolerant inställning till motorhobbyn. Jag vill nog påstå att just de är vår stora fiende!

    Tänkt OM, TÄNK om !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Har man inte råd med sportkat/racekat, så har man väl inte råd att trimma heller.

    Tänk lite på miljön! Om en bil utan kat är som 15 med så är det ju stor skillnad. Vem vill köra med 15 bilar till jobbet.

    Vissa säger att de inte bryr sig om miljön... och då bryr de sig inte om vår planet... och då bryr de sig inte om livet på vår planet... och då borde de ju vilja dö... och varför inte ta sitt liv direkt då istället... rent filosofiskt

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Vissa säger att de inte bryr sig om miljön... och då bryr de sig inte om vår planet... och då bryr de sig inte om livet på vår planet... och då borde de ju vilja dö... och varför inte ta sitt liv direkt då istället... rent filosofiskt
    Det var ju en fin filosofi. I så fall borde lejonparten av mänskligheten ta och hoppa i plurret omedelbart. De människor som bryr sig om miljön, annat än bakom tangentbordet, är lätt räknade.


    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Har man inte råd med sportkat/racekat, så har man väl inte råd att trimma heller.
    Men att trimma bil och samtidigt bry sig om miljön går bra? "Det råkar vara så enkelt att det finns en (kanske för en gångs skull) väldigt bra anledning till just denna lagen", det vill säga att manipulering av motorstyrsystem/avgascertifierat skick är olagligt.

    De som trimmar är alltså desamma som kandiderat för att hoppa i plurret... rent filosofiskt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Uppenbarligen ingen helt enkel fråga....
    (men det har väl ingen påstått?)

    Jag tror att man får tänka på att minska sin miljöpåverkan, jag tror inte på att man kan bli helt miljövänlig. Tiden är inte mogen ännu?

    Vissa grejjer är förhållandevis enkla att göra till det bättre, andra inte.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Vissa säger att de inte bryr sig om miljön... och då bryr de sig inte om vår planet... och då bryr de sig inte om livet på vår planet... och då borde de ju vilja dö... och varför inte ta sitt liv direkt då istället... rent filosofiskt
    Det var ju en fin filosofi. I så fall borde lejonparten av mänskligheten ta och hoppa i plurret omedelbart. De människor som bryr sig om miljön, annat än bakom tangentbordet, är lätt räknade.


    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Har man inte råd med sportkat/racekat, så har man väl inte råd att trimma heller.
    Men att trimma bil och samtidigt bry sig om miljön går bra? "Det råkar vara så enkelt att det finns en (kanske för en gångs skull) väldigt bra anledning till just denna lagen", det vill säga att manipulering av motorstyrsystem/avgascertifierat skick är olagligt.

    De som trimmar är alltså desamma som kandiderat för att hoppa i plurret... rent filosofiskt.

    /J
    Jag håller med dig fullt ut.

    Att trimma är ju inte direkt miljö vänligt, och om man är en sann miljö vän så kör man inte bil utan man cyklar eller åker kollektivt. Men man behöver ju inte köra utan kat.

    Man kan ju timma och ändå bry sig om miljön, bara för man trimmar så är man inte en miljö bov. Vem vet kanske bilen som är timmad står still för det mesta och ägaren cyklar till jobbet eller kör elbil tar bussen/tåget.

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Att trimma är ju inte direkt miljö vänligt, och om man är en sann miljö vän så kör man inte bil utan man cyklar eller åker kollektivt. Men man behöver ju inte köra utan kat.

    Man kan ju timma och ändå bry sig om miljön, bara för man trimmar så är man inte en miljö bov. Vem vet kanske bilen som är timmad står still för det mesta och ägaren cyklar till jobbet eller kör elbil tar bussen/tåget.
    Oki...

    Jag kan inte låta bli ibland att lobba för en mer finslipad pedagogik när det gäller dessa kära katalysatorer som poppar upp med jämna mellanrum. Varje människas sammantagna miljöbelastning är stora saker och omöjliga att helt överblicka, bara det vi äter till frukost har värre konsekvenser än vi kan ana. Därmed är det lätt hänt att tråckla in sig i en bedräglig samling oklart grundade föreställningar med resultatet att myggor silas men kameler sväljs.

    Till exempel är min personliga åsikt att den galopperande försäljningen av "miljöbilar" är grundad i ett kollektivt, okunnigt och rentav ointresserat självbedrägeri, som dock medför rätten att få sätta ett klistermärke "miljövän" i pannan för allas åsyn och beundran. Jag läste senast att varje fulltank etanol på en E85-Suv tar åkermark i anspråk som skulle räcka till produktionen av ett års mat till en lusfattig brasilianare.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Om man kör utan kat 1500 mil om året så är det ju just så många mil man kör orenat.
    Kör man trimmat men med katalysator 1500 mil om året så är det väl troligt att kapaciteten hos "trimmet" utnyttjas mindre än 100 av dessa mil så där är det väl inget tvivel om vad som mest påverkar utsläppen negativt?

    I trådskaparens exempel är det för mig helt orimligt att ens fundera över att hålla på att montera katalysatorn inför det årliga besöket på Bilprovningen för att sedan direkt därefter demontera den.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. överhettad katalysator saab 9000
    Av Ajono i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 17:01
  2. [LÖST] Pm om raderad/flyttad tråd?
    Av lillen 761 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 21:16
  3. HEMSIDAN FLYTTAD!
    Av petson i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 10:23
  4. [Flyttad] Fråga om synk-ringarna på en 9-5 SE 2,0t Kombi
    Av WannabeeGBG i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •