Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Växelproblem 9-3 LTT -00 (og)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Växelproblem 9-3 LTT -00 (og)

    Behöver lite hjälp att lokalisera problemet.

    Är som sagt en 9-3 LTT -00 där växlarna har börjat bete sig underligt.

    Första symptomen var att 2:an hoppade ur när jag släppte gasen, skumt tyckte jag och lade i den igen för att köra vidare (gjorde så ett par gånger under några dagars period). Sen blev det värre och när jag skulle lägga i 2:an så skorrade det lite och nu får jag inte i den pga att jag inte vågar trycka till då det skorrar. 3:an har också börjat hoppa ur när jag släpper gasen och idag när jag åkte till bussen så kunde man känna tendens till att den också skulle börja skorra. Kan också säga att första symptomen började för 3 dagar sedan och jag har inte kört mycket, utan det kom fort men successivt. Bilen har inte gått hårt eller liknande utan jag körde hem från jobbet i stadstrafik (30km/h - 70km/h).

    Att tillägga så funkar 1:an, 4:an, 5:an och backen helt problemfritt.

    Har läst en hel del här på forumet och hittat en del tips som länkarmar, syncringar, uppgraderingspaket mm, men är det någon som kan sätta fingret lite mer exakt på vad det kan vara, eventuellt råkat ut för samma problem och hur löste det sig.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    uppgraderings paketet rekommenderas då allt
    du behöver finns där såsom synkringar synkmuff ( synkmuffen klibbar på navet) lager spännhylsa fjädrar m.m
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Felet jag har beskrivit ovan, vad låter det som? Är det länkarmsproblem eller är det syncringarna? Känns kanske lite onödigt att behöva plocka ner hela växellådan om det bara är länkarmarna.

    1. Nu har jag inte helt koll på hur man kollar upp dessa saker, finns det någon bra beskrivning på vart länkarmarna sitter och om det syns tydligt om det är dom som är problemet?

    2. När jag känner på växelspaken så känns det som växellådan typ har flyttat sig, kan det stämma då att kanske länkarmarna har hoppat ur läge?

    3. WIS finns den att få tag i? Vad heter den nyaste versionen isf?

    4. Om man skall byta uppgraderingskittet, vilken svårighetsgrad ligger det på? Har meckat en hel del motor, dock aldrig gett mig på växellådor.


    Hoppas på mycket hjälp då jag är totalt handikappad utan bil (barn som skall på dagis och till skolan, samt jobbar på andra sidan sthlm).

  4. #4
    Säger bara att det är en väldig massa pill med att fixa en växellåda. Men jag skulle gissa på synkringarna eftersom den hoppar ut först när du släpper gasen. Har för mig att det inte är synkringarna som orsakar det. Utan de är något annat i växellådan vet dock inte vad. Men jag kan inte förstå vad Länkarmarna har med växellådan att göra. Du menar inte växelstaget för flyttar det sig så kan växlarna hoppa ur dock brukar de göra det så fort man släpper ut kopplingen.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Sorry menar inte länkarmarna utan växellänkaget som kanske har hoppat snett. Har hört att man kan låsa växellådan på 3:ans växel på något sätt och sedan ställa in växeln i rätt läge.

    Har ärven fått en del tips på någon plastring som tydligen skall sitta vid växelspaken som kan vara utnött.

    Hur mycket gör motorfästena och exakt var sitter dessa, tyvärr så har jag inte tillgång till något garage så jag blir tvungen att använda OK "gör det själv hall" och då är det bra om man har koll på vad man skall kolla så man inte blir stående hela natten.

    Någon som vet vart man kan få tag i en WIS, vore bra så man kan få lite uppsikt om hur man skall gör.

    Ps.. All hjälp uppskattas otroligt mycket och om någon känner att dom har tid och lust/ork att eventuellt hjälpa mig med lite felsökning på plats så betalar jag gärna, bilen finns i Huddinge och kan köras kortare sträckor.

Liknande ämnen

  1. Växelproblem 9-5 Aero 00
    Av Turbo_Performance i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 13:06
  2. växelproblem 9-5 -98 fixad
    Av TheOne9-5 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •