Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: ABS som slår när man rullar sakta..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    152

    ABS som slår när man rullar sakta..

    Jag har ett lite udda (kanske) problem..

    Ofta när jag bromsar så känns absen i pedalen.. Men det är bara när man rullar sakta.
    Det är inge fel på absen i övrigt.. Den funkar som den ska vid kraftig inbroms..

    Nå med givarna?
    *****************
    NG900 2.0 SET Talladega -97

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    En av givarna är på gång att stämpla ut.

    Läs ut felkod så får du reda på vilken.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    152
    LÄsa in felkoderna är inget man gör hemma i garaget själv antar jag? Blir det till att lämna in till typ saab och koppla datorn in mot boxen?
    *****************
    NG900 2.0 SET Talladega -97

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    88
    säker på att det inte är en rostig skiva då?????? kan ju oxå slå.....
    See me flying!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Kan bara vara så att det är skit på någon av sensorerna! Var det på fars 9000 classic.
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    152
    Ska plocka ned oken och slipa och lacka.. Då får jag ta och passa på att kolla så givarna sitter som dom ska och att skivorna är ók..
    *****************
    NG900 2.0 SET Talladega -97

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Passa samtidigt på att rengöra kuggkransen sensorn läser på.






  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Lyfter en gammal tråd....

    ICEMan80
    Hur gick det......hittade du felet ????

    Har konstaterat samma problem/fel på "gubbens" 9-3 M99.
    När man fisbromsar och farten....(...hihi fan, det blev ju kul ju......fis å fart.... ......)
    så slår det i pedalen. Är det fortfarande den allmänna uppfattningen att det är en sensor
    som är "på gång", eller kan det räcka det som 170KJ skrev, att resa kuggkransen/sensorerna ??
    Tilläggas skall, att han bytt sommardäck för lite sen. De verkar dock vara
    i samma dimmension, men kan detta fel uppkomma om det är tillräckligt avvikande
    rullomkrets på däcken på en axel ??

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234

    Re: ABS som slår när man rullar sakta..

    Har du en pulserande broms??? Om du har det är det kassa bromsskivor.. Dags att byta.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: ABS som slår när man rullar sakta..

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Har du en pulserande broms??? Om du har det är det kassa bromsskivor.. Dags att byta.
    Näe, man känner att ABS:en jobbar, trots att alla hjul rullar. Ingen pulsering eller så, utan det är mer som en vibration som känns i pedalen strax innan bilen stannar.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  11. #11
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Någon som har nåt tips på varför ABS:en pulsar vid låga farter, trots att hjulen inte är låsta ??
    Jag är 100% säker på att det inte är skeva skivor etc, utan det är verkligen ABS:en som pulsar.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Om man vid sådana här symptom läser hjulhastighet med TechII på alla fyra hjulen samtidigt ser man ofta att ett av hjulen går ner till 1km/h före alla andra. Detta tolkas som att ett hjul låses upp och då reglerar ABSen.

    Ganska "vanligt" fel på t.ex. tidiga ng900, tex om det är mycket skit på kransen eller om givaren sitter "snett" eller är på väg att gå sönder. Ofta ser man med TechII om man rullar från 10km/h och ner att vid ca 7km/h så doppar ett värde ner till 1km/h när de andra sjunker sakta till 1km/h.

    Antagligen beror detta på att induktionsströmmen i givaren blir så svag när man rullar sakta att signalen tolkas som att hjulet står still.

    Alltså, antingen kollar du med TechII eller så kan du titta på alla fyra givare och kransar att givarna sitter mitt för kransen och med rätt avstånd, och att kransen inte är igensatt med mycket smuts. Du borde kunna se nåt fel bara vid okulär kontroll. Men är det nåt internt fel med en givare är det nog bara TechII som gäller för att få reda på vilken.

    Detta är det vanligaste felet vid dessa symptom, men har man otur kan det bero på andra saker som kablage, styrdon osv... men det är en annan historia.

    Hoppas "bara" det är en givare som spökar för dig.

  13. #13
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Danijell
    Tack för ett mycket bra svar !!
    Skall kolla kuggransar och givare. Hittar jag inget, får jag ta till TechII.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    258

    hmm

    låter som en trasig /sprucken kuggkrans
    Vem Fan är Anja Pärson?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Re: hmm

    Citat Ursprungligen postat av Hawkaye
    låter som en trasig /sprucken kuggkrans
    Jag har åkt på precis det här problemet med min 9-5 från 1998. Lyfte upp bilen på polarens verkstad idag och kuggkransen såg ut att ha spruckit. Hur sensorn mår gick ej att utröna då vi inte hade någon dator att koppla till bilen för felsökning.

    Ringde till Ana i Trollhättan och frågade om råd och de talade om att en sensor behövde bytas. För att byta en sensor bak skulle de ha hela 4050 kronor (!) för arbete plus material. På detta skulle det komma en felsökningskostnad på 800 kronor. Att byta en sensor fram skulle "bara" kosta ca. 2000 kronor.

    Kuggkransen försvann i den allmäna röran kring kostnader på sensorer och sånt, så jag fick inget pris på vad det skulle kosta att byta en sån. Är det någon som vet mer i det fallet? Någon som gjort en liknande reparation eller byte av kuggkrans?

    Har ni några tips eller råd kring vad jag kan göra, eller är det bara att lämna in bilen på verkstaden och surt punga ut vad det kostar?

    Tacksam för svar.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Drivknut

    Hej

    Tyvärr finns det inga lösa kuggkransar att köpa så du får då byta hela drivknuten och detta kan väl tänkas gå på ca 2500kr på en saab verkstad.

    Annars kan du ju köpa en begagnad drivknut från någon skrot i närheten.
    Hinner inte med allt.....

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ok, tackar för svaret. Ska först se till att det bara är kuggkransen som är trasig. Skulle vara surt om man fixade den och sedan upptäckte att en sensor var kass. Väntar med spänning på upplösningen...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ville bara komplettera mitt tidigare inlägg för att kanske hjälpa någon annan i framtiden.

    Hade bilen hos Bekö Bil i början av månaden och mycket riktigt var det kuggkransen vänster fram som hade spruckit. Det lilla mellanrum som uppstått i kuggkransen gjorde att ABS-sensorn läste galet på just det stället med resultatet att bromsen dunkade och hackade i låga hastigheter.

    Bekö bytte både yttre och inre drivknut och kalaset gick på 4600 spänn. Känns ju inte särskilt kul när man precis köpt en fin bil (i övrigt... hoppas jag), men bromsproblem är ju lika bra att göra något åt direkt.

    ABS-sensorerna var hela och fina och nu går bilen hur mjukt och skönt som helst. Är det någon som undrar något kring detta problem så är det bara att fråga på.

    Tack för mig.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    För att inte alla ska bli oroliga
    vissa modeller av boschs abs system har dock detta som en del i sitt självtest.
    Vid ca 5km/h är det alltid ABS läge, dvs om man rör på bromsen kommer det att pulsera. Detta ska enl. expertisen dock vara helt i sin ordning.
    Min saab är inte sådan, men volvon som föräldrarna hade var sådan. Man kunde även höra ett visst surr i från abs pumpen i denna hastighet. Så allt som vibrerar är inte alltid fel.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    8

    ABS_problem.

    Jag har exakt samma problem på min 9K -97. När jag startar bilen klarar ABS:en alltid första checken. Sedan tänds den igen efter en stunds körning. Ibland omgående. Ibland efter en lång tid. Jag har dock märkt att bromspedalen pulsar och stöter när man håller foten på den och sen så tänds ABS lampan. Farten är alltid mycket låg. Max ett par km. Sensorerna är uppmätta med OK värden så det är nog kuggkransarna nästa.

Liknande ämnen

  1. Vit linje som sakta rullar på TV bilden?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 13:40
  2. Bromsarna skriker när jag kör sakta!!
    Av Foued25 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 23:52
  3. 9-5 -03 185hk varvar ner sakta!!
    Av Goalunatek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •