Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Montera dragkrok, vad krävs?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Norrland, nu i Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av mps
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Någon som vet varför inte draget från 98 - 04 passar på en -05 ??
    Vad skiljer `?
    De passar.
    Men SBP kom med en ny regel som säger att efter 1e Jan -05 får man inte själv montera dragkroken.
    Måste göras på verkstad.

    Vad jag har fått reda på.
    Jag har själv monterat avtagbart drag på min 9-5a. Gjorde en regbesiktning samtidigt som min vanliga besiktning nu i början av 2008. Ringde in och bokade en kombinerad vanlig besiktning och reg.besiktning. Det är tydligen inte alla stationer som genomför reg.besiktningar.

    Sen på besiktningen var inte besiktningsmannen informerad om att det skulle vara en reg.besiktning, men det gick bra ändå. Han muttrade lite om att de aldrig fick veta om det skulle vara det. Han tittade snabbt på draget när han var under bilen. Frågade om jag hade med mig själva draget och monteringsanvisningen. Jag pekade på draget som låg i bagaget och gav honom monteringsanvisningen som han snabbt bläddrade lite i. Sen var det godkänt.
    Bruksbil Saab 9-5 Aero -02
    Busbil Ascona 2.0S -77
    Prova-på att köra racebil. Bla. Formel Ford och Radical. www.empole.se

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281
    Men det var på en -02 då eller?

    Är det skillnad som man kommer med en -05 ??

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Norrland, nu i Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Men det var på en -02 då eller?

    Är det skillnad som man kommer med en -05 ??
    Ja det var på en -02. Tänkte mest dementera att det inte går att montera själv och besikta. Har tyvärr ingen aning vad som skiljer från -04 till -05
    Bruksbil Saab 9-5 Aero -02
    Busbil Ascona 2.0S -77
    Prova-på att köra racebil. Bla. Formel Ford och Radical. www.empole.se

  4. #24
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Ja som montera drag på min för en vecka sen, får se hur det går vid besiktningen då kanske läge att boka tid snart

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Piratgrejer? Är du go eller, dom säljer ju fan från BOH som är en av de största och äldsta tillverkarna i Sverige.
    Där har jag jobbat, heter väl BOH Towbars eller nått sånt nu.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Man kan tom. bygga dragkrokar själv. Kolla bara mitt senaste "fixa själv" reportage i Klassiker nr. 7 Augusti-september Där jag bygger en krok till en Chev 39´a
    http://www.klassiker.nu/
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    lånar tråden lite,


    fick tag i en avtagbar krok från en 9-3 aero -02a tror jag det var, orginal såklart

    nån som har monteringsanvisningar för denna? besiktningsmannen blir ju så tjurig annars


    tack på för hand


    mvh
    Turbo galning

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    lånar tråden lite,


    fick tag i en avtagbar krok från en 9-3 aero -02a tror jag det var, orginal såklart

    nån som har monteringsanvisningar för denna? besiktningsmannen blir ju så tjurig annars


    tack på för hand


    mvh
    Är det den här modellen av krok kanske? http://server5.starwebb.se/~svenskabil/ ... 2734se.pdf

    För övrigt ska det inte vara någon skillnad att besiktiga nyare bilar med dragkrok, såvitt jag vet. Jag monterade för ett par månader sedan själv en dragkrok på min -06 och registringsbesiktigade efteråt.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie S
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    lånar tråden lite,


    fick tag i en avtagbar krok från en 9-3 aero -02a tror jag det var, orginal såklart

    nån som har monteringsanvisningar för denna? besiktningsmannen blir ju så tjurig annars


    tack på för hand


    mvh
    Är det den här modellen av krok kanske? http://server5.starwebb.se/~svenskabil/ ... 2734se.pdf

    För övrigt ska det inte vara någon skillnad att besiktiga nyare bilar med dragkrok, såvitt jag vet. Jag monterade för ett par månader sedan själv en dragkrok på min -06 och registringsbesiktigade efteråt.
    helt rätt, tackar så hemskt mkt!


    mvh
    Turbo galning

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Myckleby Orust
    Inlägg
    82
    Är det den här modellen av krok kanske? http://server5.starwebb.se/~sv.....2734se.pdf

    För övrigt ska det inte vara någon skillnad att besiktiga nyare bilar med dragkrok, såvitt jag vet. Jag monterade för ett par månader sedan själv en dragkrok på min -06 och registringsbesiktigade efteråt.
    _________________
    Hälsningar
    Ronnie S
    2006 9-3 Vector SC 2,0T

    har en precis likadan krok fast uten låsfunktionen med nyckel min har bara det gröna vredet och det är en saab original krok...nån som har monteringsanvisningen till den modellen eller är det samma???

    Micke
    http://www.garaget.org/TEAM_MMR
    Kör Saab 9-3 2,0t -99 har oxå en Toyota Previa -91 och en Fiat 126 Cab -76
    Har ägt 146 bilar varav 36st Saab, 7st tunga mc, 2st fyrhjulingar, 3st eu scooter, 2st 125 scooter sedan 1991,,,,

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Montera dragkrok, vad krävs?

    om det finns färdigdraget kablage till drag på en saab 900 vars sitter då kontaktstycket?
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  12. #32

    Re: Montera dragkrok, vad krävs?

    När jag ska koppla in eluttaget till dragkroken, var hittar jag de fördragna kablarna/kontakterna (gäller Saab 9-5 MY06)?

    /Johan ES
    Saab 9-5 SC 2,0t BioPower -06

Liknande ämnen

  1. Montera dragkrok OG9-5
    Av Olle B i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2020-03-11, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •