Sidan 1 av 33 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

    Detta är min bandagsbil. Från början var det en Saab 99 GL. Bilen hade redan konverterats med hjulupphängningar och bromsar runt om från en nyare og900 när jag köpte den. Under åren har jag monterat en T16-motor från en og900, rensat inredningen, monterat störtbur, styvat upp hjulupphängningen och mer. Idag kallar jag den Saab 99 GLT16.

    Förutom att vara bandagsbil är bilen också till för landsvägsåka, och det är halva nöjet med den – att kunna ta ut den för lite aktiv körning, och kunna köra den för egen maskin till och från banorna.

    Under överskådlig framtid kommer jag ”bara” underhålla bilen och göra mindre uppgraderingar och den ska inte stå still längre än under vintern. Men jag har tankar om mer effekt och en helrenovering. Och eftersom jag aldrig tänker göra mig av med bilen kommer det förmodligen att hända i någon form, någon dag…

    - Se specifikationer, alla bilder och filmer på min hemsida.


    Foto: Redis
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av rallyelwood den 2022-10-13 klockan 18:42.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    ser ut å va en 99a i riktigt fint skick
    kul med fler T16 konveteringar!

    har du tänk å köra sleeper eller ska du göra något åt utsidan ?

    mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Hej

    Det kan aldrig bli för många 99 T16 på våra vägar!

    Kör på orginalstuk vetja. Ett par vita blinkersglas skulle nog se fint ut dock!

    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Ååå... den ser nästan exakt ut som min gamla 99:a.
    Jag älskar verkligen den färgen. Lagom gubbig look!

    Tummarna upp!

  5. #5
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej

    Det kan aldrig bli för många 99 T16 på våra vägar!

    Kör på orginalstuk vetja. Ett par vita blinkersglas skulle nog se fint ut dock!

    Mvh
    Jo det kan det, är ju redan för många..

    Tusan i mig, varannan 99a är ju t16 konverterad, hitta på något nytt eller behåll orginalmotorn för tusan..

    Jajja, bara mina tankar
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Lustgasen
    Jo det kan det, är ju redan för många..

    Tusan i mig, varannan 99a är ju t16 konverterad, hitta på något nytt eller behåll orginalmotorn för tusan..

    Jajja, bara mina tankar
    80tals 99or finns det ju relativt många kvar av i alla fall, så en sådan med en snyggt installerad T16 tycker jag är trevligt.

    Äldre 99or tycker jag dock man skall försöka behålla i orginalskick. 1981-1984 är i alla fall de 99or som man fortfarande kan se i daglig trafik. Så jag tycker personligen detta känns som det bästa utgångsobjektet.

    En 99a av årsmodell 1969-1971 vore det dock "dumt" och montera T16 i enligt mig. Sådana växer inte på träd.

    Mvh

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    519
    fin bil du har där!

    Bara att hysta i en 16vT mölla, så blir det genast roligare att köra

    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  8. #8
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Nä, originellt är det inte. Utsidan kommer jag inte göra något åt, det räcker med sänkning och 90-spoiler fram. Visst, vita blinkers förstör ju inte utseendet, men det blir ju ännu mer sleeper med original-glas.

    Med risk för att skapa mig fiender nu så hade jag alllra helst velat ha en 1969-71 och bygga på, men att hitta ett fint ex är lite svårt, kanske man kan bygga om 84:an att se ut nästan som en t.ex. 71:a, på utsidan då.

    Det som i framtiden kommer att addera lite orginalitet till min bil är konvertering till coil-overs, det är det inte många som gjort, mig veterligen bara en. Sedan tänker jag mig ju korttopp på motorn, större turbo, 4-1-grenrör, trionic 5 (eller varför inte 7?), m.m. Skulle vara trevligt med Porsche-bromsok också...

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 342
    Medlem#
    4827
    Läcker 99:a!

    Coolt stuk på den

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 592
    Härlig gubbfärg, lycka till..

    Den med några hundra hästar så åker man ju rätt trevlig bil iaf, med gubbstämpel

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Har du sett denna bild? Från 99klubbens vårträff:




    /Krister K
    /Krister K

  12. #12
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    237
    Fin 92a där bakom krister
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  13. #13
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    KristerK: Kan nog med största sannolikhet säga att den ljusgula (beigea för de icke-vetande) 99:an är min innan jag köpte den.

    Under helgen har jag förresten berövat donatorbilen på dess motor. Nu är frågan hur mkt. kablar jag behöver (och vilka) plocka för 900:an. Kablaget för tändningen bör väl gå att använda 99:ans original? Är det någe mer än just den kabelhärvan där t.ex. spridarkontakter sitter i som jag behöver plocka? (givetvis APC-härvan också)

    Skall försöka hinna med att lägga upp leta mer bilder (och text) på min hemsida under veckan.

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Värt att tänka på när du monterar ur kabelhärvan till APC är att du inte får klippa av kabeln till knacksensorn, den är nämligen skärmad. Ifall du inte redan kände till det.

    Mvh

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 656
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Värt att tänka på när du monterar ur kabelhärvan till APC är att du inte får klippa av kabeln till knacksensorn, den är nämligen skärmad. Ifall du inte redan kände till det.

    Mvh
    ...och om du redan har klippt av den så är det bara att skarva ihop den...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    KristerK: Kan nog med största sannolikhet säga att den ljusgula (beigea för de icke-vetande) 99:an är min innan jag köpte den.
    Det stämmer, det är din.

    Citat Ursprungligen postat av Lustgasen
    Fin 92a där bakom krister
    Nädu, har för mig att det var en Duett, eller en PV..? Hursomhelst var det ingen Saab iaf...


    /Krister K
    /Krister K

  17. #17
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Nu finns det lite mer bilder och info/tankar på min hemsida (http://hoftware.com/erally/99an.php)...

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Det ser bra ut! Inte helt ovanligt att de hydrauliska kuddarna ger sig, hade en som såg exakt lika ut på min 900 turbo. Dock på passagerarsidan.

    Måste säga att du har lyckats väldigt bra med hemsidan, enkel men ändå fyndig och trevlig att titta på. Bra gjort!

    Mvh

  19. #19
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Tack för kommentaren om hemsidan.

    Har börjat riva kablar ur 900:an, men har ett - vad skall man säga? - dilema. Den kabelstam som innehåller styrsystemets kontakt, samt i andra änden bl.a. spridarkontakter är urplockad, men mellan intaget till ventilationssystemet och innerskärmen på högersidan satt två kontanter, en 5-polig och en 3-polig. Jag lossade dessa men funderar på om jag behöver ha något av de kablar som fortfarande sitter kvar i bilen? Någon som kan svara på det ganska snart, ty jag är i garaget nu?

    Sedan undrar jag om det går bra att använda kablaget för tändsystemet som redan sitter i 99:an och bara byta till 900:ans tändmodul? Kanske sätta in effektmotståndet någonstans?

    Återkommer säkert med fler frågor under helgen...

  20. #20
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Håller på att sortera ut kabelhärvan jag rev ut igår. I min verkstadshandbok står det att på pin 34 till LH2.4 skall en "speed transmitter" kopplas och att den sitter bakom instrumenten. Vad är detta för något och hur ser den ut?

    Är det nödvändigt att boxen får hastighetssignal? Går det att aplicara denna "transmitter" på 99:ans instrument? Det kan väl inte ha något med farthållaren att göra, den har väl egen styrenhet?

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •