Sidan 4 av 33 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #61
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Jasså, det är tankavluftningen det, man lär sig något nytt varje dag. Har trott att det varit dreneringsrör eller liknande. Då blev det ju än enklare att montera kolkanistern.

    Undrar varför den går hela vägen fram och sedan bara ut i luften, varför inte lufta tanken i tanklocket. Ja, ja, dessto bättre för den som skall montera kolkanistern (inkl. mig själv)...

    Skall se till att uppdatera hemsidan med text och bilder under veckan.

  2. #62
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Ok, nu är "nästan bara" kabelhärvorna kvar att montera innan provstart. Håll tillgodo med dessa bilder, fler finns på min hemsida som vanligt.


    Tank med bränslepump skall monteras


    IC, LMM och luftfilter sitter trångt på vänstersidan


    Oljekylare (original 900, upponervänd) samt kylfläkt från Lada Niva monterade framför kylaren


    En sak kan man säga utan att överdriva, dt blir trååångt


    VB


    Stålomspunna bromsslangar bak


    Höger fram. Jag är lite orolig för risken att bromsslangen fastnar i fjädern vid upp-/nerfjädring och/eller rattutslag, gäller även vänster. Vad säger ni, kan jag lösa det på något sätt?

    Kom ihåg: mer bilder samt mer funderingar som behöver svar finns alltid på min hemsida (se signaturen nedan). Kom även gärna med egna tips/trix och funderingar.

  3. #63
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    DOWNPIPEPROBLEM

    Problem med "downpipen".

    Trodde i min enfald att jag skulle få plats med original "downpipe" från 900:an, men efter kapande i "skyddsplåten" vid styrväxeln och bankande på själva röret har det gått upp för mig, den får inte plats. Det verkar som all andra med 99 T16 har skippat batteriböjen och byggt ny "downpipe".

    Passar de tretums "downpiperna" som finns att köpa till 900?

    Någon som har ett begagnad "downpipe" (för 99 T16) att sälja till mig?

    Det brinner liksom i knutarna, plugget tar mycket tid, jag kan inte ha bilen i garget dygnet runt och jag har regbes den 29 april...

    Så här ser det ut:




  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Det blir till att bygga ett eget, finns inga standard som passar.
    Bara köpa ett par rörkrökar o börja svetsa
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  5. #65
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    Det blir till att bygga ett eget, finns inga standard som passar.
    Bara köpa ett par rörkrökar o börja svetsa
    Precis

    Såhär gjorde jag:

  6. #66
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Jo, jag har insett det. jurkko, du skulle inte kunna specificera lite mer vilka rördelar du använde, jag har nämligen tänkte ungefär som du visar på bilden?

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Jo, jag har insett det. jurkko, du skulle inte kunna specificera lite mer vilka rördelar du använde, jag har nämligen tänkte ungefär som du visar på bilden?
    Hmm... det var ju ett tag sedan jag konverterade min 99:a, men jag har för mig att jag använde mig av två stycken 45 graders 2,5" rör från turbon...

    Fram med en smygvinkel och måtta lite vettja.
    Har inte kvar min 99:a så jag kan inte måtta åt dig. Tyvärr.

    Ska kolla om jag hittar några fler bilder på underverket

  8. #68
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    En liten fundering inför helgens mek:

    När jag monterade ur T16-motorn ur 900:an lät jag hydraulledningen till kopplingen följa med motorn. Nu när jag skulle (förra, förra helgen) koppla in ledningen igen i huvudcylindern så visade det sig att sista biten av den var för lång för att komma in i urgröpningen i fjädertornet så jag kapade helt sonika av den någon cm. Skulle sedan kona om den bara för att upptäcka att biltemas billigaste dubbelkoningssats inte klarade av att kona. Istället för att kona röret så skjöt den röret längre ner i hållaren. Då tänkte jag; "jaha, jag får väl skruva loss hydraulledningen från 99:ans originalmotor"; men det specialverktyg som behövs för det fanns inte att uppbringa någonstans, så jag satte igång att tillverka ett eget av en vanligt ringnyckel bara för att senare göra nippeln runddragen. Vad göra nu? Det borde väl hjälpa om jag värmer röret och sedan konar? Om det skulle gå åt pipan, kan man få tag på en ny sådan ledning (passande 99) någonstans? Finns det andra smarta/fungerande lösningar?

    ----

    Och, jurkko, m.fl. jag tänker kapa upp downpipen denna helg och svetsa om den, behöver förhoppningsvis inte allt för mkt nya delar...

    ----

    Psst... Kan även berätta en lite hemlighet, jag provstartade motorn förra helgen och lät han gå ca 30 sek (ingen kylvätska, inte åtskruvade tryckrör, ingen APC...).

  9. #69
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Ingen som hade lust att hjälpa mig i fallet med kopplingsledningen? Iaf, jag höll på bli tokig igår kväll. Bestämde mig för att pröva kona om ledningen en sista gång och lyckades. Sedan var det ju det där med att få den att följa plåten så bra som möjligt. Stålrör är inte så lättböjda, speciellt då man skall böja de sista 2 cm. När jag väl hade fått den som jag ville ha den skulle nippeln gängas i huvudcylindern, j-v vad det var trång och svårt att få den att gänga i, som sagt var jag höll på bli tokig där på natten. (Tack brorsan för hjälpen.) Lossade bl.a. huvudcyl. för att det skulle gå att röra på den. Den tog till slut gäng efter otalet försök.

    En lärdom till nästa gång; skaffa specialverktyg i god tid och loss ledningen vid slavcylinder. Jag kommer göra en skarv mitt på någonstans, där den är lätt åtkomlig till nästa gång jag skall lyfta ur en motor ur en 99/900/90.

    Jag jobbar hårt på kvällarna nu för att få klar bilen till fredag då jag skall till auktoriserad saab-verkstad i pite och få intyg. Regbes är på måndag.

    Downpipen är klar, så som övriga avgassystemet. 99:an har väldigt liten "kardantunnel" så halva avgassystemet hänger lägre än bilens för övrigt lägsta punkt. När jag skrapat i tillräckligt många gång så att systemet går sönder bygger jag nytt.

    Skall försöka hinna med att uppdatera hemsida men bilder och text under nästa vecka (efter regbes).

  10. #70
    Litet tipps angående knacksensorkabel så går det att löda ihop en ny (eller om man slår på stort å köper nya stift och klämmer dit) , använde lite mikrofonkabel som hade två ledare plus skärm. Blidde finfint.

    Väldans fin 99
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  11. #71
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Brorsan hjälpte mig att lufta bromsarna och kopplingen igår natt, men vi fick inte kopplingen att koppla ur. Vad kan det bero på? Några teorier: Lamellen har fastnad på svänghjulet (trots att motorn bara har stått still ca 4 mån)? Det är olika storlekar på huvudcylindern på 900 resp 99, och då jag använder 99:ans original skulle den inte skyfflas tillräckligt med vätska för att flytta urtrampningslagret tillräckligt? Tips, trix, idéer?

    ---

    Wadde, jag har ännu inte haft problem med knacksensorkabeln, men tack för tipset, kan komma till användning i framtiden...

    Ja visst är den fin. Det tycker jag fortfarande trots att jag vet om alla små rostblemor, främst undertill. Den såg väldigt cool ut när jag puttade ut den ur garaget igår medan dagsljuset var på väg tillbaka...

  12. #72
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood

    VB
    Du... jag hoppas att det inte är kopparpasta på bromsskivan...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #73
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Mågis: Mellan skivan och navet/navflänsen har jag kopparpasta, det är väl inte negativt?

    ---

    Det löste sig med kopplingen. Mkt riktigt så hade lamellen fastnat. Gick lätt att peta loss med en skruvmejsel.

    ---

    Har kört de första milen med bilen denna natt. Det gick bra. Trodde först inte att jag skulle bli klar i dag. Motorn trilskade, hackade, och ville egentligen bara gå ordentligt på tomgång. Nästa hela staben av klasskamrater hjälpte mig i felsökandet. Till slut gav jag upp, plockade ihop och var på väg hem. Någon frågade om vi provat koppla ur LMM:n (innan start). Vi gjorde så och den gick genast mkt bättre. Alltså, ny LMM:n skall införskaffas snarast; imorrn skall jag till pite och få intyg, sov gott.

  14. #74
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Kul att bilen börjar röra på sig...Alltid lika roligt när saker och ting börjar lira på allvar. Tycker du har snygga bromsskivor
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  15. #75
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Mågis: Mellan skivan och navet/navflänsen har jag kopparpasta, det är väl inte negativt?
    Inte om du frågar mig. MEN en del andra här vet jag tycker att det ska vara torranliggning där med. Jag syftade mest på det som ser ut som utsmetade rester runt om på "bromsdelen" av skivan, det är inte bra att få kopparpasta/fett/olja där då beläggen kan blir förstörda av det...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #76
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Ingen kopparpasta på bromsytan, lite ytrost bara.

    ---

    Första ca 40 mil är nu avverkade i bilen (ToR Piteå). Inga missöden längs vägen. Verkstaden hade aldrig gjort någon liknande komponentkontroll/skrivit intyg förrut så de var lika rudis som jag.

    Det var ju lite tråkigt att jag inte kunde varva mer än knappt 3000 varv. Detta berodde på att LMM:n var urkopplad och boxen hade gått i nödläge. 90-100 som marschfart dög ändå.

    Jag upptäckte även att trean fortfarnade har en tendens att hoppa ur i tid och otid. Funderar på om det kan vara lådan som är trasig ändå, och inte bara motorkuddarna ( http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=200499).

    ---

    Akut är dock att få tag på en fungerande Lucas LMM, skall regbes samt kotrollbes på måndag och ville inte bli underkänd p.g.a. dåliga avgasvärden. Någon som bor på vägen Arjeplog - Skellefteå som har en fungerande liggandes som kan tänka sig att sälja eller låna ut?

  17. #77
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Skönt att pärlan har kommit ned på hjulen och går för egen maskin! Jag hoppas att du hinner få tag på en LMM!

    MVH

  18. #78
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Har inte hunnit skriva något mer på hemsidan, men här är en försmak i bilder:


    Här monteras boxarna...


    Vänster bak


    "Ny" downpipe, mkt gammalt lite nytt


    Avgassystemet


    I Öjebyn, på väg hem
    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-03-05 klockan 17:47.

  19. #79
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood

    I Öjebyn, på väg hem
    Och utan den nya fina grillen och lyktsarjerna som du köpte av mig...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  20. #80
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Sorry, jag hann inte sätta dit dem, men jag har ena blinkersglaset som jag köpte av dig monterat...

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •