Sidan 29 av 33 FörstaFörsta ... 192728293031 ... SistaSista
Resultat 561 till 580 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #561
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Trevligt med lite mer banåkande.

    När det gäller temperaturmätandet av bromsskivorna så kan det ju vara så att de hunnit svalna för länge för att skillnaden ska synas vid mätning. Du får helt enkelt införskaffa fyra IR-sensorer som du kopplar ihop med en liten arduino (eller liknande) för att bygga en kombinerad logger och live-visare. Då kan du se om skivorna är lika svala inför t.ex inbromsningen efter banans längsta raka. När du väl mätt upp temperaturskillnaden på skivorna med och utan kylning kan du rikta om givarna till att mäta däcktemperatur istället.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #562
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Om du inte har tillgång till bana och ändå vill se om nätet framför luftintagen ställer till det så kan du kanske mäta lite genom att montera en sådan här? Finns billigare än denna, men bilder på USB-kabel och nämnandet av PC-programvara såg kul ut i just denna annons. http://www.ebay.com/itm/MS6252B-Prof...gAAOxyMxpRqWK4
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #563
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Saab 99 GLT16 -84 (170820: Sommarens körningar)

    Vore nice med ett trattformat inlopp. Då komprimerar du luften och i gengäld ett högre flöde.

    Denna tratt i en 99 Turbo-spoiler hade jag tänkt mig. Synd bara att den uppdateringen ligger så långt bort i mitt projekt då massa annan lär göras innan
    Senast redigerat av _Tegel_ den 2017-08-21 klockan 20:22.

  4. #564
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_ Visa inlägg
    Vore nice med ett trattformat inlopp. Då komprimerar du luften och i gengäld ett högre flöde.
    Där kan jag nog tänka mig att instämma..
    Svårare att får till en lika snygg lösning på aktuell bil men...
    Vinterprojekt Henning? ;-)

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #565
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Det har nog blivit rekord (eller i alla fall tangerat) på atal bandagar i år: 6 st, och alla innan hösten.

    Ja, jag får nog fortsätta provserien i vår:

    - Prova med täckluckorna en bit in på dagen, när jag fått upp ångan
    - Strunta i avkylningsvarv, och mäta temp så nära inpå fullfartsvarv som möjligt
    - Kapa bort näten
    - ...
    - ...

    Jag tänker koncentrera mig på en, max två, banor nästa säsong. Både för att träna föraren och kunna göra mer konsekventa mätningar.

    Tyvärr har jag annat att tänka på under hösten/vintern (bl.a. ett Super 7-bygge), så 99an får snällt vila.
    Senast redigerat av rallyelwood den 2017-08-25 klockan 12:05.

  6. #566
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Det skulle ju inte bli mer bankörning denna säsong...

    När jag såg att det skulle bli säsongsavslutning på Linköping motorstadion kunde jag dock inte låta bli. Det var trots allt två månader sedan senaste bandagen.

    Vädret var osäkert, men första passet var torrt och jag körd ca 4 sek snabbare än tidigare i våras med STCS. Visserligen hade vi då en chikan på bakrakan, men den var inte hela orsaken till att det gick snabbare denna gång. Lite annan stötdämparinställning fram, bromskylning, framvagnsinställning och mer slitna däck är skillnaderna på bilen. Ändå tror jag mer på att det satt innanför hjälmen.

    Sedan var det blött, blött, blötare och blötast. Mycket svårt att hitta spår där det inte understyrde in i och spann ut ur kurvorna. Vid minsta lilla rattutslag och lite gas samtidigt spann det, så det var helt raka hjul som gällde innan gaspådrag. Ändå hur kul som helst.

    Till slut blev det "lite för kul" och jag snurrade av vid infarten till rondellen. Jag fick rensa en del sand ur hjulen innan jag kunde åka hem.

    Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.






    3 användare gillar detta inlägg



  7. #567
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Ser roligt ut. Smidigt att spela in lite med. Då kan man ju analysera spårval mm i efterhand


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #568
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_ Visa inlägg
    ...Smidigt att spela in lite med. Då kan man ju analysera spårval mm i efterhand...
    Det är den största anledningen till att jag brukar filma körningen. Sen ska man bara orka att titta igenom allt också...

  9. #569
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    För drygt två år sedan var jag på semesterresa i Norge med 99:a. Min reseskildring publicerades i Saabklubbens medlemstidning Bakrutan i början av 2016. Nu finns den att läsa på min hemida:

    Med racebilen till Norge


    3 användare gillar detta inlägg



  10. #570
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Premiärturen för 2018 är avklarad! Med helgens fina väder och mestadels torra vägar blev längtan för stor, så jag ställde på 99:an och gav mig ut på tur. Efter några mil fick jag soppatorsk, men det tog ett tag innan jag fattade vad felet var. Tur var att jag hade med mig en skvätt bensin så jag kunde ta mig tillbaka till en mack. Jag hade glömt bort att tankmätaren inte är att lita på längre... När jag kom tillbaka visade det säg att batteriet kokade, men varför vet jag inte? Generatorn laddar som den ska, men jag har ju inte varit snäll mot batteriet, t.ex. djupurladdat det flera gånger (läckström) och inte laddad upp det ordentligt efteråt utan bara startat med ett annat batteri och kört iväg. Så det blev en del sanering innan jag kunde återvända uppmärksamheten till min nyinförskaffade gammelbil.





    Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php...rterade-bilder

    Senast redigerat av rallyelwood den 2018-06-17 klockan 05:12.

  11. #571
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Trevlig och spännande läsning. Batterihaverier är ju inte så roliga (har haft batteribrand en gång vid laddning) men så länge det räcker med lite sanering efteråt så går det ju an. Fina, soliga och inspirerande 99-bilder blev det ju i alla fall.

    Gammelbilen verkar vara ett fint tillskott till bilparken om man har för mycket fritid.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #572
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Trevlig och spännande läsning. Batterihaverier är ju inte så roliga (har haft batteribrand en gång vid laddning) men så länge det räcker med lite sanering efteråt så går det ju an. Fina, soliga och inspirerande 99-bilder blev det ju i alla fall.

    Gammelbilen verkar vara ett fint tillskott till bilparken om man har för mycket fritid.
    Tack.

    Ja, gammelbilen är i helt ok skick och en udda modell också. Förhoppningsvis tar den inte allt för mycket av fritiden, den ska ju gå som "bruksbil". Jag bytte 9-5:an mot den, hur tokigt det än låter ;-) Men jag räknar med färre bandagar med 99:an i år på grund av den.

  13. #573
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    I år "får 99an" känna extra mycket på att vara bruksbil. T.ex. cykeltransport. Några varv på en racerbana kanske det blir i sommar.

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #574
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Inför BUS1 på Mittsverigebanan i onsdags gjorde jag en okulär besiktning av bilen och upptäckte att det var hög tid att byta bakbromsbelägg. Nu är jag inne på tredje uppsättning bak, låt vara att en var begagnat när den monterades, utan att ännu ha bytt fram. Jag misstänker att det höga slitaget beror på en kombination av belägghyvlande (slitsade) skivor, belägg av originaltyp och att det ena (vänster) utbytesoket inte verkar helt ok. Det sliter betydligt fortare på vänstersidan. Jag bytte till belägg av originaltyp igen, men bytte också till släta skivor. Se graf nedan för uppmätt bläggtjocklek (mätt på plats i ok) som funktion av körsträcka.

    Fram visar beläggen (RedStuff) viss tendens till att kladda på skivorna, men inte så illa som Tar-Ox-beläggen som jag hade innan (och som orsakade bromsvibrationerna i förfjol). Därför har jag letar efter belägg som tål högre temperatur, men inte riktigt hittat något.

    Jag letar efter lämpliga nära-racing-belägg, som ska fungera hyfsat på gatan också, både för fram och bak. Tips och erfarenheter mottages gärna. Någon som har erfarenhet av de Pagid-belägg som säljs av Speedparts, t.ex.?

    Bak har jag og900/9000-ok. Fram har jag 9000-turbo-ok.

    bromsbeläggslitage-sfa-körsträcka_180803.jpg 20180730_115725131.jpg 20180801_102508191.jpg 20180801_190343249.jpg 20180801_191658062.jpg

  15. #575
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag har samma typ av beläggslitage på min bil med 9000 ok fram och 900/9000 bak. Kör slut på i alla fall 2-3 uppsättningar bak innan det är dags att byta fram utan att något är fel. Jag har kört Redstuff förut men då sprack skivorna istället... Då höll beläggen 2 omgångar framskivor.

  16. #576
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Beläggen bak är ju så små, behövs högt tryck mot skivan vilket kanske gör att dom går fort. Men vad vet jag

    Har kört yellowstuff fram på min og900 några banträffar. Tror dom ska vara snäppet mer "racing" än redstuff. Dom har funkat bra. Några omgångar ungefär 10 varv på rad på Anderstorp gick ju fint utan klibb på skivan eller förlorad bromskraft. Gata funkar fint också.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  17. #577
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Hej,nu åker jag en 9000 på dryga 1500 kg.
    så det kan bara bli bättre på en lätt 99:a
    CT403-XP8 Carbotech bromsbelägg 1 Sats 1910,00 kr
    309.02790 Bromsbelägg StopTech 1 Sats 890,00 kr

    Mvh Peter
    Senast redigerat av pillee den 2018-08-05 klockan 15:43.

  18. #578
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Beläggen bak är ju så små, behövs högt tryck mot skivan vilket kanske gör att dom går fort. Men vad vet jag

    Har kört yellowstuff fram på min og900 några banträffar. Tror dom ska vara snäppet mer "racing" än redstuff. Dom har funkat bra. Några omgångar ungefär 10 varv på rad på Anderstorp gick ju fint utan klibb på skivan eller förlorad bromskraft. Gata funkar fint också....
    Har du original-ok fram på 900:an, eller stora 9000-ok? Jag har letat efter YellowStuff till de senare, men inte hittat...

    Senaste bankörningen var temperaturen på bakskivorna högre än fram (utan bromskylning fram), så det kanske ligger något i din teori?

    Sedan tar det något längre tid för frambeläggen att nå skivan (under antagande att kolvarna bak respektive fram har samma sträcka att åka ut). Så bakbromsarna hinner ligga an (utan direkt tryck dock) mot skivan lite längre än fram. Men den tidsskillnaden kanske ändå är försvinnande liten?


    Citat Ursprungligen postat av pillee Visa inlägg
    Hej,nu åker jag en 9000 på dryga 1500 kg.
    så det kan bara bli bättre på en lätt 99:a
    CT403-XP8 Carbotech bromsbelägg 1 Sats 1910,00 kr
    309.02790 Bromsbelägg StopTech 1 Sats 890,00 kr

    Mvh Peter
    Är dessa bakbelägg båda två, eller fram + bak? Var köper du dessa?
    Senast redigerat av rallyelwood den 2018-08-21 klockan 03:03.

  19. #579
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Under semestern blev det två körningar på Mittsverigebanan. Här kommer film från den första:


    (https://vimeo.com/album/5361450/video/285741998)

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #580
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Ser riktigt kul ut! Tack för att du delar med dig.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •