Sidan 31 av 31 FörstaFörsta ... 21293031
Resultat 601 till 617 av 617

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (191004: film)

  1. #601
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 821
    Tänk på att borra hålet rätt diameter

    jag gjorde en hemmagjord platta och hade bara 10mm chuck och borr. Då hamnar bussningen utanför hålet och det blir små, men väldigt högljudda, gnisslingar när kolven nöter på hålet och det blir metall mot metall.

  2. #602
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Tänk på att borra hålet rätt diameter...
    Japp!

    AVO-dämparbussningarna verkar inte vara anpassade till bilen, så nu är bilen anpassad till de. När jag kom att tänka på att hålet var mindre i den bit jag kapat ur än det jag just hade borrat i den nya biten blev jag lite orolig att jag hade gjort motsvarande hål på andra sidan som original, men det visade sig att jag redan då hade koll på detta.

    Nu återstår bara att kleta lite med karosskitt och färg:

    20190601_183320_m_001.jpg 20190601_183339_m_001.jpg 20190601_214758_m_001.jpg 20190601_224038_m.jpg 20190601_231840_m_001+.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #603
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 317
    Medlem#
    7182
    Helvete vilken godstjocklek, 3mm?

    Du gör det som de borde gjort från fabrik just nu

  4. #604
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Svetsa är kul. Vet att jag fått göra samma lagning, men då var det snarare utmattning än rost som var orsaken. (Det är allt annat än slät asfalt i rallyskogen.) Har för mig att jag hade färdiga plåtar som kunde svetsas dit utan att kapa bort något innan. Kan det vara en sådan som är med på din sista bild? Förstärkningen på den gamla plåten. Får kolla på det vid tillfälle hur det ser ut och återrapportera.
    Det kreativa arbetet med att skapa nya plåtbitar som passar bra är nästan roligare. Lite svårt att få till snygga svetsar i det trånga utrymmet och med det inte helt perfekta passformen med tanke på svetsspalter, dock.

    O, jag som köra rallyinspirerat varje gång jag råkar befinna mig på en grusväg...

    Jag antog att den förstärkningsbiten sitter där är original.


    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Helvete vilken godstjocklek, 3mm?

    Du gör det som de borde gjort från fabrik just nu
    Japp, 3 mm. Totalt med godstjockleken i balken och original förstärkningsplatta blir det runt 3 mm också, så jag tänkte det var enklare att ersätta "dubbelplåt" med enkelplåt. Jag resonerade liknande på andra sidan också, men den gången blev det bara en ny bit på ovansidan balken. Hade varken utrustning, eller det 3D-tänk jag har nu, för att skapa samma typ av bockad plåt som nu.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #605
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Rejäl stötdämpar infästning! snyggt plåtarbete med!

  6. #606
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 273
    Medlem#
    3471
    Fin lagning.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  7. #607
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av pontaa Visa inlägg
    Rejäl stötdämpar infästning! snyggt plåtarbete med!
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Fin lagning.
    Tack och tack.

  8. #608
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    En blandad uppdatering


    Stötdämparfästesjobbet målat och klart:


    Nästa jobb på lista; byta bussningar till nedre länkarmarna bak. Jäklar vad de gamla nylon-bussningarna satt fast i bakaxeln Medels kniv, hammare bågfil och sticksåg samt efter ett antal förstörda skruvar, hylsor och förlängare gav de upp. De nya bussningarna är i polyuretan och ska förhoppningsvis göra bakvagnen mer följsam, både ur komfort- och race-synpunkt:


    Cash-tanken var tydligen inte helt och hållet tät. När jag demonterade den upptäckte jag spår efter små läckage i några av svetsarna. Färg och epoxy slipades av och ny epoxy penslades på, så nu är den tät igen:


    Dags, för de nya stötdämparna som krävde lite modifiering för att passa. Att de nedre bussningarna behövde trimmas visste jag, eftersom de gamla såg likadana ut. Sedan försökte jag mig på att modifiera justeringsratten för att kunna använda en nyckel för att vrida på den, eftersom det är för trångt att komma åt med fingrarna. Dock är jag inte helt övertygad om att det blev bättre, ska prova med en kort-nyckel också. Om inte annat kanske modifiering i alla fall ger bättre grepp för fingrarna? Sedan tyckte jag det behövdes en extra bricka vid den övre infästningen för att inte klämma sönder skyddshöljet vid åtdragning:






    Och till sist börjar jag så smått förbereda banåkarsäsongen genom att spendera "massa" pengar också:
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg



  9. #609
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    Har jobbat intensivt med att bygga om nerröret från turbon, den senaste veckan. Jag tänker göra en fylligare uppdatering om det och sommarens begivenheter vid ett senare tillfälle, under tiden får ni gärna kolla min Instagram-profil @rallyelwood för kortare uppdateringar.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rallyelwood den 2019-07-20 klockan 15:23.

  10. #610
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    Min semester började med drygt en veckas intensiv-meck för att få 99:an klar för sommarens drabbningar. Efter vårens stötdämpar- och bussningsbyte i bakvagnen stod montering av brandsläckare och lagande av avgasläckage kvar på listan.

    Jag hade noterat ett tag att det läckte avgas från/kring turboflänsen och att det inte hjälpte längre att dra åt muttrarna. Flänsen hade också böjt sig betänkligt. Det första jag tänkte göra var att räta ut flänsen, förstärka den med påsvetsade ribbor och sätta fjädrar under muttrarna för ett något flexiblare förband. Men, när jag demonterade nerröret och lindade av avgasbandaget uppdagades betydligt mer jobb. Det var många och stora sprickor på flera ställen i första böjen ut från turbon. Jag började med att vara dumsnål och försökte göra en ny första böj av raka bitar jag hade liggande, men efter några dagar med "tårtbitsurkapande" insåg jag att det inte skulle bli bra alls; alldeles för mycket svets och första böjen har alltid varit för nära turbo så det varit svårt att komma åt muttrarna till flänsen. Dags att öppna plånboken alltså samt kapa mer i nerröret. U-rör från Biltema (mycket fina faktiskt) och svetsböjar från Mekonomen inhandlades.

    20190712_205300_m.jpg 20190712_205559_m.jpg 20190712_205623_m.jpg 20190712_233033_m.jpg 20190713_223906_m.jpg 20190715_202324_m.jpg 20190716_212309_m.jpg 20190716_182310_m.jpg 20190716_182324_m.jpg 20190716_183738_000_m.jpg 20190716_183802_m.jpg 20190716_203901_m.jpg 20190717_225214_m.jpg 20190718_194452_m.jpg 20190718_212017_m.jpg 20190719_194155_m.jpg 20190719_211247_m_001.jpg

    En kollega hade under våren råkat ut för en motorbrand på väg till jobbet i sin super-7:a. Lyckligtvis hade han brandsläckare i bilen och lyckades släcka branden och kunde sedan köra vidare. Det var den "spark i baken" jag behövde för att faktiskt åka och köpa den där brandsläckaren jag funderat på och köpa till bilen sedan länge. Bästa och mest åtkomliga platsen tyckte jag var på golvet framför förarstolen.

    20190719_172219_m.jpg 20190719_202718_m.jpg 20190719_202805_m.jpg

    Till slut blev det äntligen dags att åka upp till Hälsingland, innan avfärd fyllde jag kylsystemet med kylarrens. Väl där upp, efter någon dags pustande, började jag skölja ur kylsystemet för att få bort alla rostavlagringar som flöt runt. Efter ett antal sköljningar och varmkörning emellan kände jag mig nöjd och fyllde på 30%-ig glykolblandning och satte dit en varmare (86°C vs. 82°C) termostat (för att jag inte hade någon annan till hands).

    20190722_203951_m.jpg

    En dag när jag var ute och körde ryckte jag sönder innerhandtaget på förardörren. Lösningen blev ett mer race-inspirerat handtag. Inte för att det är särskilt mycket lättare, men det ser lite ballare ut...

    20190726_111238_m.jpg 20190727_173021_m.jpg 20190727_173105_m.jpg

    Till Saabträffen i Gävle åkte jag sedan, se fler av mina bilder här. Jag passade på att åka längs gamla riks-13 på vägen hem.

    20190728_112356.jpg 20190728_122017.jpg 20190728_141838.jpg 20190728_180007_m.jpg 20190728_180434_m.jpg

    Under någon av tillfällena när jag var ute och varmkörde motorn under kylarrensningen uppenbarade sig ett till synes intermittent fel, motorn bara dog och ville inte starta igen direkt. Första gjorde jag om kontakterna till tändspolen, för jag tyckte de såg lösa ut, och rensade ur kontakterna till fördelaren och tändmodulen. Sedan hade jag tur att jag hade ett bättre begagnat fördelarlock och rotor på landet, så jag bytte de också. Dock blev det ingen förbättring. Felet fortsatte att komma och gå. Till och med på sommarens första bankörning. Jag funderade sedan på bränslesystemet och kollade spridarkontakter och tryckregulator utan att hitta något konstigt. Jag bytte också bränslefiltret (vilket var 12 år gammalt, så det var dags att byta i alla fall). Det nya bränslefiltret var större i diameter så jag fick borra nya fästhål i bilen och göra en ny fästbygel. Till slut hittade jag (tror jag) felet; kontakterna till huvudbränslepumpen satt inte på som de skulle, så jag gjorde om sista delen av dess kabelhärva, med nya kontakter. Efter det har den betett sig som den ska.

    20190804_111520_m.jpg 20190804_124704_m.jpg 20190730_204742_m.jpg 20190731_121751_m.jpg 20190806_193754_m.jpg 20190806_205251_m.jpg

    Inför andra bankörningen på Mittsverigebanan hade jag hunnit få nya bromsbelägg; Carbotech XP8 (tack till Pean Sweden) för frambromsarna. Jag hade nya EBC GreenStuff för bakbromsarna liggandes så jag använde de där. Vilken skillnad i bromskänsla Carbotech-beläggen gjorde, både på gata och bana. Nu ska jag bara lära mig att bromsa senare för bättre varvtider. På bana märkte jag aldrig någon tendens till varmgång (som med tidigare RedStuff-belägg) och hela tiden var det bra bett och känsla! Håller XP8:orna lika länge (slitage-mässigt) som RedStuff-beläggen så kan de vara värda det mer än dubbla priset. Så om Carbotech-beläggen är dyra eller bara kostar mycket pengar får framtiden utvisa.

    20190802_180031_m.jpg 20190802_203047_m.jpg 20190802_203110_m.jpg 20190802_222631_m.jpg 20190803_130535_m.jpg 20190803_203311_m.jpg

    Film(er) från bankörningarna på Mittsverigebanan kommer så småningom. Till sist hoppas jag på minst en bankörning till i år, och fram till saltet går 99:an som bruksbil (har tröttnat något på Vauxhall:en; för många små irriterande problem just nu).

    20190720_193407_m_001.jpg 20190801_214813_m_001.jpg

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rallyelwood den 2019-08-23 klockan 04:46.

  11. #611
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 821
    Kul uppdatering!

    Skulle tipsat att det finns universal packning på tex biltema som passar fint mellan downpipe och turbo och gör att man slipper småskit.

    har du fästet i växellådan som håller downpipen? utan det spricker det ganska fort har jag märkt..

  12. #612
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 335
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ...har du fästet i växellådan som håller downpipen? utan det spricker det ganska fort har jag märkt..
    Bra taget beslut om att göra det "ordentligt", gediget jobb nedlagt i slutänden.

    På 99 måste man väl kapa bort halva framvagnen för att kunna använda detta fäste...?
    Av bilderna att döma är så inte fallet. Håller med, ett främre fäste spar på grejerna.

    Rekommenderar att få till något sådant för att slippa göra samma jobb igen snart. :-)

    // Andreas
    Senast redigerat av flaset den 2019-08-23 klockan 08:54.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #613
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 273
    Medlem#
    3471
    Kul uppdatering, mkt jobb du gjort. Funkade nya dp:n bra nu?
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  14. #614
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 980
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Till Saabträffen i Gävle åkte jag sedan, se fler av mina bilder här.
    Det var en rejäl och läsvärd uppdatering. Vet inte vilka av dina jobb i uppdateringen som är bäst för att kunna kapa varvtider, men brandsläckaren är nog den viktigaste uppgraderingen. När jag köpte min Saab 99 för femton år sedan (jösses vad tiden går fort) så satt det redan en brandsläckare monterad på golvet framför passagerarstolen. Har ryckt den en gång utan att behöva använda den. Så jag skulle nog säga att den fungerat bra. Ungefär som en flytväst förhindrar att man ramlar i vattnet så skyddar släckaren bilen (eller andra bilar runt en) från att börja brinna.

    Mycket snygga och trevliga bilder från Gävle! Du är helt klart en fotograf med gott sinne för de små detaljerna. Dessutom artig nog att sudda regskyltar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #615
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ...Skulle tipsat att det finns universal packning på tex biltema som passar fint mellan downpipe och turbo och gör att man slipper småskit...
    Jag har inte original og900 wg-hus med plan tätningsyta, utan ett från 9000 med en konad anslutning. Jag antar att packningen du pratar om är för den förra varianten?

    -

    Nej, jag har inget fäste av dp:n mot växellåda (men vill ha). Det går inte att dra den så nära växellådan som på og900 att man kan få dit ett fäste som inte kommer flexa för mycket i sig. Och, i 99:an är det ju en "plåtvägg" mellan hålet i motorrummsgolvet för avgassystemet och växellådan. Framtida tankar på större uppdatering av hela avgassystemet innehåller dock t.ex. en flexbit mellan dp och katt och någon form av nedre uppfästning av dp mot motor/växellåda. Jag hoppas dock att fjädrarna som håller turboflänsen ska mildra påfrestningen från värmeutvidgningen, så att dp:n håller längre den här gången (detta är tredje revisionen ).

    Japp, i mitten av mekarveckan fick jag en gör-om-gör-rätt(-ish)-insikt. Och, nu fungerar dp:n bra. Min hemmagjorda kragning för att täta mot konan i wg-huset blev inte helt slät, så någon avgasmolekyl smiter fortfarande ut där.

    -

    Jag tror att bromsarna kommer kapa varvtider när jag väl vågar bromsa senare.

    -

    Jag har provat att rycka ur brandsläckaren ståendes utanför bilen och det gick utan problem. Med brandsläckaren på plats blir det något bökigare att ta sig i och ur bilen. Ska pröva med simulerad nödsituation från sittande i stolen med bälte på för att träna in momentet.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    ...Mycket snygga och trevliga bilder från Gävle! Du är helt klart en fotograf med gott sinne för de små detaljerna. Dessutom artig nog att sudda regskyltar.
    Tack, att fotoa detaljer är kul, och det är kul att experimentera med olika komponeringar. Suddar alltid reg.nr. på alla bilar eftersom jag alltid gör det på mina bilar...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rallyelwood den 2019-08-23 klockan 17:15.

  16. #616
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 821
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Jag har inte original og900 wg-hus med plan tätningsyta, utan ett från 9000 med en konad anslutning. Jag antar att packningen du pratar om är för den förra varianten?
    Dom dp jag har använd har haft kona mot plan yta men kona mot kona kanske lite avgaspasta löser biffen?

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Nej, jag har inget fäste av dp:n mot växellåda (men vill ha). Det går inte att dra den så nära växellådan som på og900 att man kan få dit ett fäste som inte kommer flexa för mycket i sig. Och, i 99:an är det ju en "plåtvägg" mellan hålet i motorrummsgolvet för avgassystemet och växellådan. Framtida tankar på större uppdatering av hela avgassystemet innehåller dock t.ex. en flexbit mellan dp och katt och någon form av nedre uppfästning av dp mot motor/växellåda. Jag hoppas dock att fjädrarna som håller turboflänsen ska mildra påfrestningen från värmeutvidgningen, så att dp:n håller längre den här gången (detta är tredje revisionen ).
    Flexrör och tex stag i skruvarna till dufflocket som håller avgaset (om det går )

    mina DP har fått brytkrafter i svetsen mot flänsen på turbon så att den velat "snurra" på flänsen och därigenom har svetsen spruckit.

    Så flexrör och/eller kanske extra upphängning i karossen vid torpeden nånstans eller golvet? finns ju alltid nått att klura på...


    hoppas det håller iaf! fjädrarna är en ny variant

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #617
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    419
    Medlem#
    7732
    Film från första bankörningen på Mittsverigebanan i somras:


    ()
    Senast redigerat av rallyelwood den 2019-10-03 klockan 11:08.

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 10:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 22:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 09:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 11:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •