Sidan 6 av 33 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #101
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503

    katt

    jag är säker på att bilen är reggad så här å den har alltid efter ombyggnaden gått igemom bilprovningen mvh niklas
    saab 900 den sista riktiga saaben

  2. #102
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Kan väl ha att göra med när bilen är regbes, fr.o.m. något år sedan krävs det ju, id motorbyte, att alla bilar av åm -75 och senare skall ha kat. Men, iofs så har det ju alltid gällt att åm -75 och nyare skall ha avgascertad motor, vilket då inkluderar kat på bilar med orig mont kat...?

  3. #103
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    hehe vem åker runt med en katt i bilen??

    Om din bil är godkänd så har besiktningsmannen slarvat, alla motorer som är nyare än 88b ska ha katt! solklart.
    Så pass upp nästa gång du bes!
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  4. #104
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    bilen är reg besiktigad så här så det är inget problem vettu mvh
    saab 900 den sista riktiga saaben

  5. #105
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Växlarna har blivit tröga att lägga i. Idag var jag tvungen att starta på 3:an, fick varken i 1:an eller 2:an. Har justerat växellänkage två gånger utan skillnad. Verkar heller inte vara någon luft i systemet, Kommer ingen när jag luftar (pumpa på pedalen, hålla ner, öppna nippeln). När luftningsnippeln är öppen är pedalen lätt att trycka på (alltså är inte ledningen igensatt (?)). Eftersom det fungerade i början, och jag upplever det som det blivit sämre med tiden så läcker det antingen någonstans (någon uppenbar läcka har dock inte upptäckts) eller så är något slitet.

    Vad säger ni? Någon som känner igen sig?

  6. #106
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Jag skulle nog säga att det är dags att rota fram en annan växellåda ur gömmorna...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #107
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Jo, den skall väll bytas iaf, men jag har ingen just nu att byta till (om jag inte tar originallådan till 99:an). En teori är ju att det är inre läckage i huvud/slavcylindern?

  8. #108
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Diskussionen om de tröga växlarna har fortsatt i annan tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=226910, och jag har även frågat rut på andra Saab-form. Många förslag gavs, så jag nästan varken visste in eller ut.

    Hur som helst, den gångna helgen har jag inte firat midsommar utan plockat ner bilen så att jag kunde få ur motorn, vilket behövs för att komma åt att byta huvudkopplingscylinder. Hade renoverat den från 900:an viken jag bytte till. I samband med det satte jag min plan med en skarv på kopplingsledningen i verket (bild kommer inom kort).

    För att undersöka vad som orsakade problemet med att jag inte kunde koppla ur ordentligt, så var jag tvungen att riva kopplingen. När den till slut var lös visade det sig att solfjädern var "en aning" trött:



    Passade även på att renovera slavcylinder. Nu söker jag med ljus och lykta efter ny eller bättre begagnad tryckplatta (228 mm) samt dito lamell.

    ---

    Upptäckte tyvärr mer problem när motorn skulle i (var tvungen att montera i den igen utan tryckplatta), växellänkaget, där det går utan från karossen, var böjt. Kom underfund med att det berodde på min klantighet vid urlyftning av originalmotorn i höstas. Detta resulterade nu iaf i att jag inte kan justera länkaget så att jag hittar alla växlar, hittar fyra av fem, plus backen. Jag behöver ha tag på det specialverktyg som man lossar spakstället med, var kan jag få tag på ett sådant? Någon som har att låna ut eller sälja?

    Jag måste ju ha bilen körbar till senast kommande helg, det känns stressigt då flytten och exjobbet tar mycket tid och tankekraft
    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-03-05 klockan 17:51.

  9. #109
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    . Jag behöver ha tag på det specialverktyg som man lossar spakstället med, var kan jag få tag på ett sådant? Någon som har att låna ut eller sälja?
    Ta en 1/2" hylsa i lämplig storlek (8-10 mm?) och slipa tre urtag i den, så har du ditt spec.verktyg!
    Så har jag gjort, funkar perfekt.

    /Krister K
    /Krister K

  10. #110
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    . Jag behöver ha tag på det specialverktyg som man lossar spakstället med, var kan jag få tag på ett sådant? Någon som har att låna ut eller sälja?
    Ta en 1/2" hylsa i lämplig storlek (8-10 mm?) och slipa tre urtag i den, så har du ditt spec.verktyg!
    Så har jag gjort, funkar perfekt.

    /Krister K
    Eller om det är lite mer panik och du kan tänka dig att dra dit vanliga muttrar efter så kan du helt enkelt ta ett dorn eller en mejsel och sen knacka bort muttrarna med en hammare, så brukar jag själv göra om jag måste bort med ett spakställ.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #111
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av Krister K

    Ta en 1/2" hylsa i lämplig storlek (8-10 mm?) och slipa tre urtag i den, så har du ditt spec.verktyg!
    Så har jag gjort, funkar perfekt.

    /Krister K
    Aha...

  12. #112
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Eller om det är lite mer panik och du kan tänka dig att dra dit vanliga muttrar efter så kan du helt enkelt ta ett dorn eller en mejsel och sen knacka bort muttrarna med en hammare, så brukar jag själv göra om jag måste bort med ett spakställ.

    MVH// Mokko
    Precis så gjorde jag, dock satt de såpass löst så att det gick att knacka loss muttrarna utan att förstöra dem, så jag kunde använda dem igen. En spetsig tång kan även vara bra sen när man skruvar tillbaka dem.

    MVH

  13. #113
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Nu fungerar kopplingen igen och jag tror jag har 9000-lamell också. Tack till Janne i Avesta för snabb leverans av tryckplatta. Igår natt satt bilen ihop igen och allt fungerade.


    Så här snett var växellänkaget


    Så här rakt blev det


    Tryckplattan trycks ihop för att kunna lossa distansverktyget


    Skarv på kopplingsledningen


    Installerat och klart
    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-03-05 klockan 18:03.

  14. #114
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Vad fa.. hade hänt med växellänkaget?

    Hade det blivit böjt vid försök till att växla?

    MVH

  15. #115
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Vad fa.. hade hänt med växellänkaget?

    Hade det blivit böjt vid försök till att växla?

    MVH
    Såg ut som att han har glömt bort att lossa det vid ett motorlyft nästan, har själv råkat att göra så där
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  16. #116
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Vad fa.. hade hänt med växellänkaget?
    Ja, du... Det hände redan när jag skulle plockar ur originalmotorn. Då den koniska sprinten inte gick att knacka ur så lossade jag klamman på andra sidan gummiknuten och hoppades på att de skulle glida ur när jag lyfte motorn... Upptäckt dock inte förrens "nu" att läkaget var böjt.

  17. #117
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Ja va faan, det är ju inte så svårt som det kan verka att kröka till den där heller, been there done that...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #118
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Skönt att detta problem löste sig! Lycka till på resan!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #119
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Lite reflektioner efter gårdagens resa, 70 mil:

    1. Jag är rejält missnöjd med hur jag fick ihop avgassystemet. Var tvungen och åka in i en GDS-hall (för att skruva åt hastighetsmätarvajern) innan avfärd från A-plog. Avgassystemet tog i några gånger i "tröskeln" vid hallens port, i bakkant på ljuddämparen, vilket fick till följd att avgasklamman lossnade så småningom och systemet säckade ner. Systemet tog nu i i de flesta gupp och i mittsträngen på grusväg. När jag kom till Storuman lokaliserade jag den lokala Saab-verkstaden som var snälla nog att låna ut en lyft och ett verktyg i några minuter. Vill verkligen bygga om systemet, för det hänger för lågt även ordentligt ihopskruvat...

    2. Hastighetsmätaren levde sitt eget liv lite då och då, ibland så visade den 50 km/h då jag körde ungefär 90 km/h, vid ett tillfälle då jag bromsade ner från 110 km/h till ca 70 km/h så fortsatte mätaren upp i hastighet och påstod att jag körde 190 km/h. Genom att rycka lite i wiren så fixade det till sig några gånger, tror den sitter dåligt i själva mätaren.

    3. Har bara GLT, trotts att allt till APC:n är inkopplat?! Funkade utmärkt innan jag lyfte ur motorn för att byta huvudkopplingscylinder. Dåligt jordning av magnetventilen eller har en sladd gått av?

    4. Drog mellan 1,15 och 0,96 l/mil, med rejält mkt packning och ca 50-60% E85 i tanken. Lite, mycket?

    Få se om man hinner med någon bankörning i sommar, mellan rivning av garage och examensarbete. Hade tänkte mig upp till Midlandabanan någon onsdagskväll och även till Action Meet på Mantorp i augusti. Tips på andra bankörningsevenemang?

    Och andra funderingar:

    5. Lite jobbit är det att behöva hålla i vxlspaken när man köra på trean vid motorbroms och/eller smygande på gasen, för att vxl:n inte skall hoppa ur. Dax för ny vxllåda när jag har tid och råd...

    6. Motorn låter som en diesel när den är kall. Förmodligen tryckarna som låter. Vad kan man göra åt detta? Räcker det med att lufta oljekanalerna (genom kamaxeln/arna) till tryckarna?

  20. #120
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Lite reflektioner efter gårdagens resa, 70 mil:

    1. Jag är rejält missnöjd med hur jag fick ihop avgassystemet. Var tvungen och åka in i en GDS-hall (för att skruva åt hastighetsmätarvajern) innan avfärd från A-plog. Avgassystemet tog i några gånger i "tröskeln" vid hallens port, i bakkant på ljuddämparen, vilket fick till följd att avgasklamman lossnade så småningom och systemet säckade ner. Systemet tog nu i i de flesta gupp och i mittsträngen på grusväg. När jag kom till Storuman lokaliserade jag den lokala Saab-verkstaden som var snälla nog att låna ut en lyft och ett verktyg i några minuter. Vill verkligen bygga om systemet, för det hänger för lågt även ordentligt ihopskruvat...

    2. Hastighetsmätaren levde sitt eget liv lite då och då, ibland så visade den 50 km/h då jag körde ungefär 90 km/h, vid ett tillfälle då jag bromsade ner från 110 km/h till ca 70 km/h så fortsatte mätaren upp i hastighet och påstod att jag körde 190 km/h. Genom att rycka lite i wiren så fixade det till sig några gånger, tror den sitter dåligt i själva mätaren.

    3. Har bara GLT, trotts att allt till APC:n är inkopplat?! Funkade utmärkt innan jag lyfte ur motorn för att byta huvudkopplingscylinder. Dåligt jordning av magnetventilen eller har en sladd gått av?

    4. Drog mellan 1,15 och 0,96 l/mil, med rejält mkt packning och ca 50-60% E85 i tanken. Lite, mycket?

    Få se om man hinner med någon bankörning i sommar, mellan rivning av garage och examensarbete. Hade tänkte mig upp till Midlandabanan någon onsdagskväll och även till Action Meet på Mantorp i augusti. Tips på andra bankörningsevenemang?

    Och andra funderingar:

    5. Lite jobbit är det att behöva hålla i vxlspaken när man köra på trean vid motorbroms och/eller smygande på gasen, för att vxl:n inte skall hoppa ur. Dax för ny vxllåda när jag har tid och råd...

    6. Motorn låter som en diesel när den är kall. Förmodligen tryckarna som låter. Vad kan man göra åt detta? Räcker det med att lufta oljekanalerna (genom kamaxeln/arna) till tryckarna?
    Tråkigt med problem.

    Det där med avgassystemet har jag också problem med, välkommen i klubben. Blir att bygga helt nytt i vinter har jag bestämt.

    Hastighetsmätaren brukar få lite fnatt när man accelererar en hel del fortare än en orginal 99a, jag fick byta min efter samma symtom.

    Angående GLT så är det ju en hel del som kan spöka, men kolla över alla kablar som du hade loss vid huvudkopplingscylinderbytet.

    Lufta oljekanalerna? Har aldrig hört talas om...skulle tro att det är lyftarna, väldigt vanligt att de för ett himla väsen när de börjar bli gamla.
    Prova med att byta till en bra olja. Bytte olja på min grannes lillasyrras Saab 9000 som gått 33000mil, lät väldigt illa men efter ett byta blev gick den tyst och fint. Troligvis hade den inte fått ny olja på ett tag...
    Jag la ner mina lyftare i ett bad med lacknafta i några veckor, sedan pumpade jag ur allt och torkade dem och sedan ner i ett oljebad i några veckor...låter inget alls nu...nu är det spridarna som tickar istället.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •