Sidan 5 av 33 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #81
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Sorry, jag hann inte sätta dit dem, men jag har ena blinkersglaset som jag köpte av dig monterat...


    De monteras väl på snart ändå...ingen fara!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  2. #82
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Var och regbes idag. Visste inte att man kunde bli underkänd på felaktiga avgasvärden då, men tydligen är det nyligen infört. Jag behöver alltså göra en "omregbes" för 340 kr (!), skall se om man kan göra ett "deal" med min station att de fixar detta i samband med kontrollbesiktning, då de ändå skall mäta avgasvärdena...

    Besökte även ett par skrotar efteråt. Den första hade två bilar med lucas-system (900s), vilkas lmm betedde sig precis som min då jag testade dem i min bil. Den andra skroten hade en på lager, även om den svajade på tomgång (som om den försökte hitta rätt läge) då jag testade denna, så betedde sig inte motorn alls på samma sätt som förut; det gick att gas utan att den dog. Bilen gick att köra (testade bara någon meter) utan att motorn dog. Jag har köpt två stycken av en privatperson för hälften av det pris den senare skroten ville ha för en, efter att de själva hade prutat ner den.

    Det konstiga är att motorn gick alldeles utmärkt i 900, innan jag lyfte ur den. Antigen kan det blivit brott i kabeln (trots att jag inte klippt i den, eller skarvat), eller så har lmm:n fått sig en knäck då jag hanterat den, vilket jag tycker verkar vara troligast...

  3. #83
    Hej..
    Bara nyfiken, Sa Inte SBP något om att bromsarna var bytta och handbroms flyttad till bakhjulen???

  4. #84
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av Leffe Andersson
    Hej..
    Bara nyfiken, Sa Inte SBP något om att bromsarna var bytta och handbroms flyttad till bakhjulen???
    Nej. Jag vet inte om det hade att göra med att det stod i intyget från verkstaden, men jag tror det. Sedan kan det kanske skilja från besiktningsman till besiktningsman. Säkrast är alltid att ha med det i intyget.

  5. #85
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av Leffe Andersson
    Hej..
    Bara nyfiken, Sa Inte SBP något om att bromsarna var bytta och handbroms flyttad till bakhjulen???
    Nej. Jag vet inte om det hade att göra med att det stod i intyget från verkstaden, men jag tror det. Sedan kan det kanske skilja från besiktningsman till besiktningsman. Säkrast är alltid att ha med det i intyget.
    Man får ju bygga om bromsarna. Om man dessutom bygger om till något annat likvärdigt eller bättre som är typgodkänt från början så blir det ju enkelt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #86
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Man får ju bygga om bromsarna. Om man dessutom bygger om till något annat likvärdigt eller bättre som är typgodkänt från början så blir det ju enkelt...
    Jag tror väl inte att man "får" bygga om bromsarna villkorslöst, förr eller senare kommer man ju till en gräns då det behövs SFRO-besiktning, men annars håller jag med dig.

    ---

    Ok, nu har jag läst felkoderna dessa fick jag:

    13221 - ingen signal från LMM:n (inte konstigt då den varit urkopplad)
    13224 - fet blandning (i nödläge fettar den nog på)
    13225 - felsignal från lambdan. Är uppmätt enligt verkstadshandbok, inga fel upptäckta. Har bara uppkommit en gång, återkommer inte efter att jag raderat felkoder.

    Mätte upp LMM:n enligt verkstadshandboken; spänningsmäte mellan stift 35 på boxen (3 på LMM) och jord, fick 0,02 då det skall vara 0,2 - 0,7V

    Mätte även upp TPS:n (även om ingen felkod visats) och fick 5,4kohm mellan stift 3 och 25 på boxen (1 och 3 på TPS:n), då det skall vara 51kohm. Men spänningsvärdena mellan stift 20 på boxen (stift 2 på TPS) och jord stämde med de angivna intervallen vid stängt resp öppet spjäll.

    Alla kablar är kollade och de är hela. Hoppas min LMM:er kommer innan helgen, men jag är lite fundersam över motståndsvärdet på TPS:n, någon som kan förklara vad det är man mäter och om mina mätningar tyder på fel?

  7. #87
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Skumt att den blev underkänd..

    Reggade min 900 med T16 motor imorse och då kollade vi inte några avgasvärdena, men när de gjorde kontrollbesiktning gjorde de ju det iofs, men de var mer än ok

    Fick bilen hemkörd oxå..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #88
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    ...Reggade min 900 med T16 motor imorse och då kollade vi inte några avgasvärdena...
    Nä, när jag ringde till bilprovningen precis efter sa de att det var nya bestämmelser, kanske din besman inte kände till dem, då hade du tur, fast det hade ju inte spelat så stor roll om värdena ändå var ok...

  9. #89
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Beklagar att du fått problem med reg.bes.
    Kan säga att det just nu finns en tråd på Rejsa och en på Saabklubben där SBP's obefintliga konsekvens ang. deras egna regelverk.

    Det finns mer än en historia där personer ringt SBP's tekniska avdelning för att få svar och får olika svar beroende på vem de talar med. I det grövsta fallet så har en person fått olika svar av en och samma person under en och samma dag.

    Uppenbarligen så föreligger ansvaret på ägaren att ta reda på regelverket och sedan undervisa besiktningsmannen om vilka regler som gäller.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #90
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Usch, vad jag är dålig på att mäta! Mätningen på LMM:n skall ju vara med boxen inkopplad, och mkt riktigt så stämde värdet denna gång, fick 0,39V Även de två LMM:erna jag köpt som ersättare låg inom gränsen (0,37V resp. 0,39V).

    TPS:n verkar fungera. På ett ställe i verkstadshandboken står det att motståndet mellan pin 1 och 3 skall var mellan 4-6kohm, och på ett annat stod det 51 kohm, jag fick som sagt 5,4kohm. Så den stämmer ju. Även spänningsnivåerna med stängt resp öppet spjäll stämmer.

    Nu börjar jag tröttna, vad kan vara fel? Vad gör att motorn dör så fort man gasar lite och det är svårt att varva någonting?

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Har du kollat bränsletrycket? kolla även tryckregulatorn, min pajjade för ett tag sen, verkar va bra tryck i de gamla pumparna
    O även lyft upp pump o kollat så att gummi o sil är helt?
    Jag lyfte min när min gick dåligt o snacka om dåligt gummi, tål inte blyfri bensin tror jag, mitt nya gummi till pumpen höll 4veckor
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  12. #92
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    Har du kollat bränsletrycket? kolla även tryckregulatorn, min pajjade för ett tag sen, verkar va bra tryck i de gamla pumparna
    O även lyft upp pump o kollat så att gummi o sil är helt?
    Jag lyfte min när min gick dåligt o snacka om dåligt gummi, tål inte blyfri bensin tror jag, mitt nya gummi till pumpen höll 4veckor
    De såg iaf fräsch när jag monterade pumpen i tanken. Det är dock bökigt att lyfta ur pumpen om man inte plockar ner tanken.

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    Har du kollat bränsletrycket? kolla även tryckregulatorn, min pajjade för ett tag sen, verkar va bra tryck i de gamla pumparna
    O även lyft upp pump o kollat så att gummi o sil är helt?
    Jag lyfte min när min gick dåligt o snacka om dåligt gummi, tål inte blyfri bensin tror jag, mitt nya gummi till pumpen höll 4veckor
    De såg iaf fräsch när jag monterade pumpen i tanken. Det är dock bökigt att lyfta ur pumpen om man inte plockar ner tanken.
    Vad har du för tank???
    på min gli-tank e det bara att lyfta på locket i bagagen så sitter ju pumpen där
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  14. #94
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Fullt blås!

    Nu fungerar motorn som den skall. F-n vad kul...

    Felet då? Jo, skarvningarna jag hade gjort av kablarna till fördelaren. Det är annan kontakt på 900-fördelaren än på 99:ans originalfördelre, så jag skarvade helt sonika dit 900-kontakten. Skillnaden var att skärmningen på 99:ans kontakt var kopplad till ett av stiften i fördelarkontakten, till 900:ans fördelare går det en separat sladd till det stiftet. Jag hade lött ihop denna sladd med skärmningen. Nu på förmiddagen bytte jag till tändningskabelhärvan från 900:an, och helt plötsligt gick han lungt på tomgång och visade inga symptom på att vilja dö. "Turbokick" är en ganska härlig upplevelse...

    Så är det någon som behöver en Lucas-LMM, vet ni var ni skall vända er... Jag har ju två över nu.

    ---

    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    Vad har du för tank??? på min gli-tank e det bara att lyfta på locket i bagagen så sitter ju pumpen där
    Jo, så ser det också ut på min tank, men gummikragen är ju fastskruvad i tanken med en slangklämma som man inte kommer åt annat än om man tar ner tanken.

    ---

    Tryckvakten till bränslepumpen skall väl inte vara öppen mellan de två vaccum-anslutningarna? Den som sitter i mitten kopplar man till insuget, eller hur? Och den andra skall vara öppen mot atmosvärstryket? Som min är så sugs det in luft i den anslutning som är öppen. Är den trasig eller skall det vara så?

    ---

    Håll utkik efter uppdatering med bilder och text på min hemsida innan helgen är över.

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    ee jo, det är inga problem att lossa den slangklämman, har jag gjort många gånger.
    Bara o trycka dit en slangklammemejsel o lossa, får ju ta i lite o böja den runt gummit men det e ganska lätt
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  16. #96
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Ok, jag har ännu inte haft någon anledning att försöka, då vet jag det till den gång om/när jag behöver plocka ur pumpen.

    Hemsidan är uppdaterad med (mkt) text och bilder.










  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Skönt att höra att du fick fart på den! Nu kanske avgasvärdena är lite bättre också..?

    /Krister K
    /Krister K

  18. #98
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Avgasvärdena är ok nu. Kontrollbes nyligen, dock så besiktigades den som om det var en 84:a med originalmotor. Skall förmodligen till Luleå i mitten på vecka och skall då se till att regbes blir gk.

  19. #99
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    men vänta nu har du katt på bilen? jag har 91ans t16 motor i å jag har ingen katt? reggad så mvh
    saab 900 den sista riktiga saaben

  20. #100
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Skönt att du fick ordning på bilen! Håller tummarna för att regbes skall gå bra!

    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    men vänta nu har du katt på bilen? jag har 91ans t16 motor i å jag har ingen katt? reggad så mvh
    Detta borde väl inte vara möjligt? Saab/SBP kontrollerar väl att all avgasrening sitter på plats och fungerar samt att motorn i övrigt är i orginalskick, och en T16 av årsmodell 1991 ska ju ha katalysator. Är du säker på att den är reggad utan kat? Så att det inte är så att den är reggad med kat som sedan har blivit bortplockad?

    MVH

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •