Sidan 30 av 31 FörstaFörsta ... 2028293031 SistaSista
Resultat 581 till 600 av 608

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (190702: blandat)

  1. #581
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    289
    Medlem#
    -
    Kul med bankörning.
    Bromsar, se till att du har bra bromsvätska, typ Motul RBF600 och bromsbelägg som klarar värme.
    Viktigt är sedan bromsteknik, hårt och kort.
    Vi fick fel bromsbelägg vid ett tillfälle och var tvungen att nödköpa på Biltema, dom jäkla beläggen klarade 30 minuter på Gelleråsen.
    Jämför med de Performance friction belägg vi vanligen använde, körde 5st 8 timmars tävling och hade 70% kvar.
    Min erfarenhet är att dom där färg+stuff beläggen inte håller.

  2. #582
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    3183
    XP8 fram
    Stoptech bak
    Pean Sweden säljer. http://www.peansweden.com/

    Jag har typ lika på racern - fast XP10 fram.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #583
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Snacka med Pean. vet vad dom sysslar med

  4. #584
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Ser riktigt kul ut! Tack för att du delar med dig.



    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Kul med bankörning.
    Bromsar, se till att du har bra bromsvätska, typ Motul RBF600 och bromsbelägg som klarar värme.
    Viktigt är sedan bromsteknik, hårt och kort.
    Vi fick fel bromsbelägg vid ett tillfälle och var tvungen att nödköpa på Biltema, dom jäkla beläggen klarade 30 minuter på Gelleråsen.
    Jämför med de Performance friction belägg vi vanligen använde, körde 5st 8 timmars tävling och hade 70% kvar.
    Min erfarenhet är att dom där färg+stuff beläggen inte håller.
    Motul RBF600; check!

    Bromsteknik; försöker...

    Biltema-belägg; usch! Nödköpte också Biltema i för-fjol, och de höll max 2 varv på Mantorp innan de gick för varmt, och de var helt slut (fram) efter den dagen (helt nya innan).

    FärgStuff-beläggen; Slitagemässigt har RedStuff hållit för mig och "kännslomässigt" har de inte tappat i prestanda på de (korta) pass jag kör. Men som sagt de verkar inte riktigt tåla temperaturen, då de verkar kladda.


    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    XP8 fram
    Stoptech bak
    Pean Sweden säljer. http://www.peansweden.com/

    Jag har typ lika på racern - fast XP10 fram.
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Snacka med Pean. vet vad dom sysslar med
    Tack!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rallyelwood den 2018-08-22 klockan 17:48.

  5. #585
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    289
    Medlem#
    -
    Det beror även på vilka däck man använder.
    Varma R-däck gör att bromspunkterna kan flyttas framåt men kräver då betydligt hårdare inbromsning och medför att bromsarna tar mer stryk.
    Jag har nte själv använt men har sett att dom där värmekänsliga dekalerna som kan sättas på oken för att få en indikation om hur varmt det blir.

  6. #586
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Ligger lite efter på uppdateringsfronten här... Film från mitt andra besök på Mittsverigebanan i somras kommer här:


    ()

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #587
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 920
    Medlem#
    Dolt
    Trevligt med lite film. Snyggt kört och lagom utnyttjande av kerbsen. Verkar inte varit rusningstrafik direkt...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #588
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Trevligt med lite film. Snyggt kört och lagom utnyttjande av kerbsen. Verkar inte varit rusningstrafik direkt...
    Själv tycker jag spårvalen är lite stökiga...

    Verkar som att regn skrämmer många.

  9. #589
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Dags för "bokslut" 2018. Sista bankörning blev på Mittsverigebanan under BUS1 Grand Finale, se film nedan. Mycket rolig och givande dag, jag körde mitt totalt snabbaste varv hittills med Toyo T1R-däck. Lägger man ihop de bästa sektortiderna totalt med dessa däck på Mittsverigebanan borde jag kunna köra ännu snabbare... Mål för nästa år?

    Tanken i början av året var att koncentrera mig på enbart två banor för att utvecklas som chaufför snabbare. Det blev bara en bana, vilket var minst lika bra. Jag har haft lite svårt att "titta" några kurvor i förväg på bandagar tidigare, nu när jag koncentrerade mig på enbart Mittsverigebanan märkte jag redan vid andra bandagen att jag såg framför mig nästkommande parti på ett annat sätt och kunde planera spårval, etc, längre i förväg. Även om jag varit flera gånger på en viss bana tidigare är det ju som oftast ett år emellan, nu blev det betydligt kortare mellan gångerna och erfarenheterna från förra gång fanns i betydligt färskare minne.

    Vidare har jag försökt träna häl-tå vid nedväxling. Ibland går det, ibland missar jag gaspedalen. En positiv effekt av tränandet som jag noterat är att jag i vissa fall, mer eller mindre automatiskt, har förberett och varit klar med växlingen inför en kurva betydligt i bättre tid innan det börjar svänga. Så jag fortsätter träna häl-tå, även till vardags.


    Mittsverigebanan_varv-sektortidsanalys_150905-180908.jpg
    Min varvtidsutveckling på Mittsverigebanan. Varvtiderna för båda däck-varianterna kryper nedåt med tiden. Kanske kan jag komma till R-däckstider med gatdäcken om jag håller på tillräckligt länge?


    beläggtjocklek-pass_170328-180909.jpg
    Än finns det material kvar på beläggen bak, som jag bytte innan första körningen i år. Jag hade hoppats på en något lägre slitagetakt nu när jag har släta skivor även bak, men det verkar vara samma som innan med slitsade skivor. Vid nästa beläggbyte bak blir det något annat än original.


    bromskivetemp-med-utan_170726-180908.jpg
    Svårt att säga något om bromskylning hjälper. Grafen visar bromsskivetemperaturmätningar jag gjort med IR-termometer sedan jag monterade bromskylning fram, oavsett bana, väder, lufttemperatur, etc.

    ---


    ()

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Senast redigerat av rallyelwood den 2018-09-30 klockan 22:36.

  10. #590
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 244
    Medlem#
    5849
    Körningen ser bra ut!
    Varvtiderna skulle nog trimmas lite med ett högre varvtalsstopp alternativt annan växlingsstrategi...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

  11. #591
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Den har vaknat ur vinteridet. Tog en tur tillsammans med brorsan i det fina vårvädret förra helgen.


    3 användare gillar detta inlägg



  12. #592
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Det bidde ett hål...

    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #593
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    7182
    Standard de där, blir gött gung när dämparn är lös

  14. #594
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Standard de där, blir gött gung när dämparn är lös
    Tur då att det inte han gå så långt. (Har varit typ så där sedan jag köpte bilen för snart 12 år sedan... )

  15. #595
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Först en papp-bit, sedan en plåt-bit. Nöjd med passningen, bara att smälta dit.




    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  16. #596
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    7182
    Snyggt! Så länge det inte är ett hopplöst hav av rost (vilket du inte har) så är sånadär reparationer ganska kul, man tävlar med sig själv varje gång för och få det mer och mer osynligt och det är ganska "lätt" bara man tar sig tid. Varje lagning blir snyggare och snyggare i alla fall när jag själv pysslar har jag märkt.

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #597
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    87
    Kan instämma med Joh900, sådana små job är ganska roliga att göra.

    Men de ser bra ut så kämpa på!

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2
    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    Projektet på samma bil @ Garaget
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  18. #598
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    7182
    Liten tryckluftsslipmaskin och tryckluftsdriven sticksåg är guld värt när man håller på med dessa typer av reparationer också, slipper man de stora snitten som blir när man ska finkapa med en vanlig 115/125mm skiva.

    Även tryckluftsdriven bandslip är grymt bra och slipa plåtrent med och även till viss del slipa ned svetsar men då får man va väldigt försiktig då banden går av direkt om man kör mot en vass kant och banden kostar fan typ 15-20kr st så det kan bli väldigt dyrt fort

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #599
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    412
    Medlem#
    7732
    Jo, man blir ju bättre med åren, ju mer man tränar. Jag gjorde andra sidan för typ 10 år sedan, vill inte riktigt titta på den lagningen nu. Visserligen håller den än, men den är allt annat än snygg...

    Uppbyggandet fortsätter:

    20190530_214353_m_001+.jpg 20190530_214411_m.jpg 20190530_214511_m.jpg

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #600
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 920
    Medlem#
    Dolt
    Svetsa är kul. Vet att jag fått göra samma lagning, men då var det snarare utmattning än rost som var orsaken. (Det är allt annat än slät asfalt i rallyskogen.) Har för mig att jag hade färdiga plåtar som kunde svetsas dit utan att kapa bort något innan. Kan det vara en sådan som är med på din sista bild? Förstärkningen på den gamla plåten. Får kolla på det vid tillfälle hur det ser ut och återrapportera.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 10:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 22:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 09:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 11:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •