Sidan 20 av 33 FörstaFörsta ... 10181920212230 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #381
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 997
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Alla kablar verkade sitta och remmen verkade sitta som den skulle, sedan slog det mig att jag kanske skulle kolla laddlampan, och den lös inte. Jag hoppas att detta är felet, skall förmodligen börja felsökningen i kväll..
    Möjlig felkälla vid icke lysande laddlampa är väl dåligt jordad generator, om det sedan innebär dålig laddning vet jag ej...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #382
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    På 900 sitter ju generatorn i gummibussningar så det är nog en bra idé att kolla jordningen.

    Laddlampan står ju för magnetiseringen av generatorn.
    Utan magnetisering => ingen laddning
    Det lömska är att om kabeln går av eller lampan går sönder har man inte heller någon fungerande laddlampa, dvs lampan är släckt och man saknar laddning.
    Enda sättet att upptäcka detta är med lampkontrollen före start
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #383
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    På 900 sitter ju generatorn i gummibussningar så det är nog en bra idé att kolla jordningen...
    Bra idé, även om jag gjorde om jordkabeln för ett tag sedan noterade jag i våras att den såg ganska ledsen ut.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    ...Enda sättet att upptäcka detta är med lampkontrollen före start
    Jo, det var det jag upptäckte när jag hade lastat av bilen. Jag tror jag börjar med att "tjuvkoppla generatorn" för att se så att det inte är något annat fel.

  4. #384
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    På 900 sitter ju generatorn i gummibussningar så det är nog en bra idé att kolla jordningen...
    Bra idé, även om jag gjorde om jordkabeln för ett tag sedan noterade jag i våras att den såg ganska ledsen ut.
    Nog var det allt jordkabeln som felade... Den var ordentligt korroderad och lossnade från ena kabelskon bara jag ryckte lite i den. Dessutom verkade den gått varmt då isoleringen såg lite smält ut.

    Jag hade inte riktigt rätt grejer för att tillverka en ordentlig jordkabel, så det blev en temporär lösning, men ändå bättre än den gamla. Laddlampan lyser när den ska och jag mätte upp 14,någonting volt på batteriet vid tomgång och låg last på generatorn. Ska ta en ordentlig provtur under nästa vecka för att dubbelkolla att allt fungerar som det ska igen.

    Sen står Sviesta på schemat den 12 oktober.
    Senast redigerat av rallyelwood den 2014-10-03 klockan 16:45.

  5. #385
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 997
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg

    Sen står Sviesta på schemat den 12 oktober.
    Med vilka kör du då?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #386
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Med vilka kör du då?
    Med oss på LMS banracing.

    http://www6.idrottonline.se/Linkopin...ner/Banracing/
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #387
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Då var säsongen avslutad med en riktigt blöt bankörning. Mycket regn var det och hal blev banan, men strax efter lunch fick vi faktiskt en stunds uppehåll och till och med sol. Det blev knappt 100 varv för mig och 99:an. Sammanfattningsvis en mycket rolig dag, jag börjar faktiskt gilla Sviesta...

    Film:


    Vad kommer då hända med 99:an under vintern kanske ni undrar? Inget, blir mitt svar nu, vi får väl se om jag lyckas hålla det...
    Senast redigerat av rallyelwood den 2015-05-03 klockan 00:31.

  8. #388
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    ...Vad kommer då hända med 99:an under vintern kanske ni undrar? Inget, blir mitt svar nu, vi får väl se om jag lyckas hålla det...
    Jag lyckades!

    Håll utkik efter film från körningen på Knutstorp, den kommer nog under veckan.

  9. #389
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Nu till säsongspremiären på Ring Knutstorp fick 99an äntligen sträcka på benen efter ett halvårs sömn. Riktigt roligt med en ny bana, och som alltid hade jag fått upp rytmen ordentligt, lagom till att sista stinten flaggades av...


    Fotograf: Flodin



    Senast redigerat av rallyelwood den 2015-05-02 klockan 23:57.

  10. #390
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Förr förra helgen besökte jag Mantorp för första gången på fem år. Letade tidigare i våras efter körningar just där och hittade att Hondaklubben skulle köra på Mantorp, och bjöd in andra märken också. Typiskt nog upptäckte jag någon dag senare att Scanias motorklubb skulle köra på Gelleråsen, som är min favoritbana, lördagen innan... Men som sagt det blev Mantorp, jag får köra på Gelleråsen med STCS i höst istället.

    Gulflagg under i stor sett hela min första stint, två oljesaneringar på start- respektive bakrakan gjorde att jag inte kom igång fören på eftermiddagen. En lite tröst var det då var "open pit" eftersom oljesaneringarna hade snott så mycket tid.

    Förutom de vanliga problemen (slirande koppling och momentan soppatorsk i vänstersvängar med halvtank, eller mindre) upptäckte jag efter körningen att corden på ytterkanten på ena bakdäcket syntes , samt att vänsterhjulen hade tydliga slitagemönster efter att jag tidigare säsonger kört med på tok för högt lufttryck. Så en ny uppsättning däck står på inköpslistan till nästa körning.

    Jag behöver även göra något åt körställningen, jag sitter för nära pedalerna och för långt ifrån ratten...

    Ja, just det, varvtiderna låg tryggt runt 1:50, det borde jag kunna bättra på, eller hur?

    Här kommer en film från körningen:




    Jag bjuder även på ett självporträtt (hade visst glömt att stäng av kameran...):

    Senast redigerat av rallyelwood den 2015-05-23 klockan 01:34.

  11. #391
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Nu har jag under två helger (inte effektiv tid...) meckat koppling:

    1. Det finns ett litet steg i slitagemönstret på svänghjulet beroende på att originallamellen har diameter 215mm medan den jag kört med har dito 228mm. Jag har demonterat svänghjulet för att lämna in till planing. Tips på firmor i Stockholm/Södertälje-trakten som kan göra detta?


    2. Slavcylindern går lätt och spänner inte mot tryckplattans solfjäder i viloläget.

    3. Lamellen ser lite blank ut, är den glaserad?


    4. Avståndet vinkelrätt från tryckplattans monteringsplan (mot svänghjulet) till solfjädernfingrarnas spetsar i centrum är ca 3 mm mer på den nya tryckplattan (46-47mm mot 43-44mm på den nuvarnade). Spelar det någon roll, eller har det bara att göra med att den ena tryckplattan är ny och oanvänd? (Så här mätte jag.)

    5. Den nya tryckplattans solfjäder hade en "knäck" på sig typ halvvägs in från centrum, medan den nuvarande inte har det, se skiss nedan. Kan det ha betydelse för pedalläget (den tar så högt upp att det blir svårreglerat)?


    Det jag tänker göra nu är att få svänghjulet planat, sedan montera tillbaka koplingen, med den nya lamellen. Frågan är vilken tryckplatta jag ska använda, den nya eller den nuvarande?

  12. #392
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Åtgärdspaket:
    - Planat svänghjul (det blev som mest knappt 1,5 mm borttaget)
    - Ny tryckplatta
    - Ny lamell
    - Nytt uttrampningslager
    - Schimsad tryckplatta (1 mm), för bättre tryck på lamellen

    Många saker blev det...

    Resultat:
    + Dragläget är nu betydligt lägre på pedalen = mer lättreglerat.
    - Lite mer märkbara vibrationer vid ca 1200-1500 rpm.
    ? Kommer kopplingen hålla en hel bankörning utan att slira? På onsdag kväll får jag förhoppningsvis svar.


    Improvsierat verktyg för att pressa i ny packbox vid vevaxeländen.


    Nyplanat svänghjul.


    Nya tryckplattan trycks ihop med hemsnickrat verktyg för att kunna sätta i distansringen för montering i bilen. Varför ska det vara så svårt att trycka in paketet slavcylinder, urtrampningslager, tryckplatta och lamell mellan primärhuset och svänghjulet? Har jag för låg höjd på min distansring? (Vilken höjd har originalverktyget?)


    Schims från KL Racing på plats "under" tryckplattan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rallyelwood den 2015-07-20 klockan 01:34.

  13. #393
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    I onsdags kväll busade jag i Härnösand... d.v.s. jag var på Mittsverigebanan och körde.

    Nya R-däck och ny koppling, hur gick det? Kopplingen verkar hålla måttet, inga tendenser till slirning under hela kvällen. De nya R-däcken är Kumho V70A, och den största skillnaden mot trippelåttorna var att Kumho:na var betydligt halare när de var kalla. Bästa vartid 1:19,35 (diffen till sämsta varvtid var knappt 6 sek).

    Men det blev lite jäktigt på onsdagsmorgonen, då jag kvällen innan upptäckt att bromsbeläggen vänster bak var mer eller mindre slut. Höger bak var dock helt ok, så jag misstänkte att oket börjat kärva. Som tur var hade Autoexperten i Hudiksvall en uppsättning belägg hemma. Så beläggen byttes på förmiddagen, och visst på vägen till Härnösand märktes det att oket vänster bak kärvade, jag fick dra några gånger i handbromsen efter varje kraftigare inbromsning för att beläggen inte skulle gå mot skivan. Dock verkar bankörningen ha löst problemet, mest troligt bara tillfälligt, men i alla fall, för på hemvägen märkte jag inget kärvande... Nytt ok står på inköpslistan!

    Film:





    På väg genom depån.
    Senast redigerat av rallyelwood den 2015-07-28 klockan 20:27.

  14. #394
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Trevligt med lite 99-rejsande.
    Vad gäller kärvande ok så känns det märkligt att de kärvar med tanke på att du använder dom friskt, men det kan ju hända även den bästa.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #395
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Ungefär samma varvtider som jag hade på SSK banträff i våras
    Jag kör på Federal 595 RS-R, dvs semí R-däck.

    Hur klarade sig frambromsarna ?
    Jag märker att mina frambromsar får jobba hårt på den banan trots att dom borde vara överdimensionerade
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #396
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Trevligt med lite 99-rejsande.
    Vad gäller kärvande ok så känns det märkligt att de kärvar med tanke på att du använder dom friskt, men det kan ju hända även den bästa.
    Självklart, jag försöker alltid hålla 99-racefanan högt!

    Angående oket så tror jag det lidare av att ha gått x antal 1000 mil på standardbil innan det hamnade på 99an, och vad jag minns har jag aldrig renoverat det oket. Så risken är väl att det är lika dåligt som högeroket som jag bytte för några år sedan.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    ...Hur klarade sig frambromsarna ?
    Jag märker att mina frambromsar får jobba hårt på den banan trots att dom borde vara överdimensionerade
    Mittsverigebanan är visst en banan som tar mycket på bromsarna, men jag tycker mina har klarat sig bra. I och för sig har jag inte inspekterat dem efter denna körning, men på hela förra säsongen hade de inte slitits mer än till drygt hälften, med sju bankörningar där tre var onsdagsbus.

    Jag och brorsan diskuterade just detta med bromsar och Mittsverigebanan förra året, han hade en Mitsubishi Lancer Evo 4 RS (RS => bl.a. bromsar från standard-Lancer) vilken mer eller mindre käkade upp en uppsättning belägg per onsdagsbus (oavsett vilken sort av belägg han använde), medan min 99:a knappt missfärgade beläggens röda färg. Brorsan experimenterade också med bromskylning, med marginell skillnad. Det vi kom fram till var att han hade gravt underdimensionerade bromsar (framför allt fram) medan jag hade överdimensionerad. Bilarna väger ungefär lika, men som ni kanske kan gissar är det ganska stor skillnad i effekt, till min nackdel... När han sedan bytte till samma frambromsar (större skivor och fasta ok) som vanliga Evo 4 blev det betydligt bättre, och bromarna höll fler bankörningar. Efter det har jag slutat fundera på bromskylning till 99:an, det får väl bli om och när effekten ökas någon gång i framtiden.
    Senast redigerat av rallyelwood den 2015-07-28 klockan 20:29.

  17. #397
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag har också provat lite olika varianter och sett att det inte behövs så mycket skillnad i effekt för att det ska märkas på bromsarna också.
    Just Mittsverigebanan har jag kört med GLT pga kylproblem och det gjorde även att bromsarna klarade sig bättre.

    Skiljer ju även mellan olika förare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #398
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Foto: Arvid Bäcknert




    .
    .
    .









    Foto: Arvid Bäcknert
    Senast redigerat av rallyelwood den 2015-08-04 klockan 14:05.

  19. #399
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Ojoj!! Ingen minns en fegis!
    Man blir ju ganska sugen på stcs bankörningen nu i september. Ska du dit?

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  20. #400
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Ojoj!! Ingen minns en fegis!
    Man blir ju ganska sugen på stcs bankörningen nu i september. Ska du dit?


    Jo, planen är att åka till Gelleråsen, vi kanske ses?

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •