Sidan 22 av 33 FörstaFörsta ... 12202122232432 ... SistaSista
Resultat 421 till 440 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #421
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Då var säsongen avslutad (om det inte dyker upp någon oplanerad körning innan vinterväglag råder) på Gelleråsen med klubben. Det blev lite lite körtid för min del, av diverse anledningar, men annars en bra dag med bra väder och organisation.

    Mitt snabbaste varv:


    Action:

    Foto: Ola Nortén


    Foto: Linus Wallman

    Min favorit i depån:

  2. #422
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Denna vy känns bekant...

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #423
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Kopplingsproblem igen?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  4. #424
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    Kopplingsproblem igen?
    Nej, men när svänghjulet planades blev det lite obalans, så nu är det dags att kolla det och eventuellt balansera svänghjulet.

  5. #425
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Jag lyckas alltid skrapa ytan på svänghjulet när jag ska demontera kopplingen. Jag har inte kommit på något bättre sätt att bända tryckplattan från svänghjulet för att få den över styrpinnarna än att bända med en så skruvmejsel, eller två. Tips på alternativa metoder och/eller verktyg?

  6. #426
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Jag lyckas alltid skrapa ytan på svänghjulet när jag ska demontera kopplingen. Jag har inte kommit på något bättre sätt att bända tryckplattan från svänghjulet för att få den över styrpinnarna än att bända med en så skruvmejsel, eller två. Tips på alternativa metoder och/eller verktyg?
    ta bort 1 styrpinne och kör med 2. förenklar lite fruktansvärt.

    sen så bred och trubbig böjj-grejj som går med. jag har en stor gammal mejsel och en gammal böjd packningsskrapa från biltema jag använder. Liten kofot funkar säkert bra med.

  7. #427
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Svänghjulet är i balans, och kopplingen åter på plats (med bara två styrpinnar för tryckplattan)



    Men mer om det senare. Jag har ett annat problem (?) just nu. Efter ett antal korta provstarter för att kolla att svänghjulet var i balans, samt ett antal korta "drag" på startmotorn för att snurra runt svänghjulet och tryckplattan för att komma åt alla skruvar till den senare har nu en eller flera av ventiltryckarna börjat knattra. Jag gissar de blivit dränerade men att oljetrycket aldrig har kommit upp i nivå för att fylla dem igen, med mina kortkörningar.

    Finns det något sätt att "förolja" tryckarna eller räcker det med att låta motorn gå ett längre tag?

  8. #428
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    "Förolja" är krångligt,låt motorn gå på tomgång,ibland förhöjd tomgång runt 2000. Har varit med om att det tagit allt från en minut till en kvart.

    /M
    Akta skinnet!

  9. #429
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Åtgärdspaket:
    - Planat svänghjul (det blev som mest knappt 1,5 mm borttaget)
    - Ny tryckplatta
    - Ny lamell
    - Nytt uttrampningslager
    - Schimsad tryckplatta (1 mm), för bättre tryck på lamellen
    Ska göra liknande med min koppling. Shimsen på 1mm, mätte du dig till detta?
    Kopplingen du köpte från Saabklubben, läste någonstans att det var en 228mm?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  10. #430
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    Ska göra liknande med min koppling. Shimsen på 1mm, mätte du dig till detta?
    Kopplingen du köpte från Saabklubben, läste någonstans att det var en 228mm?
    Nej, jag chansade bara och hoppades på att shimsningen skulle hjälpa till mot framtida slirning (både hängslen och livrem, alltså). Det fanns inga härdfläckar på varken svänghjulet eller tryckplattan denna gång jag demonterade "paketet". Bilen har å andra sidan inte gått så långt (400-500 mil) sedan förra våren.

    Även om min kollega var noga förra gången med att spänna upp svänghjulet i svarven så att den senares egna eventuella kast eliminerades, så smög det sig ändå in för mycket kast/oplanhet i svänghjulet. Denna gång hade han utvecklat uppspänningsmetoden och det gjorde susen. (Finns det intresse kan jag återge mer utförligt ur minnet hur vi gjorde.)

    Ja, det verkar inte gå att få tag på originaldimenssion (220 mm) till og900 turbo längre utan man får hålla till godo med 228mm, som enligt uppgift är original till 9000 med samma motor/block.

  11. #431
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Intressant. Tackar för svaren!
    228mm är inte fy skam, uppgradering för oss med 90-tals og900
    "Made in UK" tycker jag mig se på tryckplattan. Vad var det för fabrikat på platta och lamell?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  12. #432
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Berätta gärna mer hur ni spände upp svänghjulen i svarven.
    Tänkte försöka ge mig på det själv.

    220mm kopplingar har jag för mig finns hos Saabklubben men kan ha fel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Berätta gärna mer hur ni spände upp svänghjulen i svarven.
    Tänkte försöka ge mig på det själv.

    220mm kopplingar har jag för mig finns hos Saabklubben men kan ha fel.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #433
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Den här satsen köpte jag förra våren på Saabklubben: https://svenskasaabklubben.nordicsho...category_id=15 Tryckplattan är märkt "Made in UK" såg jag just på en av mina bilder, någon tillverkarmärkning på varken tryckplatta eller lamell minns jag inte att jag sett. Lamellen är 228 mm i diameter.

    Min kollega hjälpte mig även denna gång med svänghjulet. Först kollades hur oplant svänghjulet var - drygt 0,4 mm - det kändes ju i bilen och syntes också i svarven. Sedan planades ytan av med ca 0,6 mm. Vilket resulterade i mindre oplanhet - ca 0,1 mm.

    Jag monterade svänghjulet för sig själv i bilen och provstartade/-varvade. Inga vibrationer som förra gången. Provade sedan med tryckplattan i de tre olika (rotations)lägena det går att sätta, inga vibrationer. Tryckplatta, lamell, slavcylinder monterades (med lagom mycket svordomar) och till sist monterades shimsen, fortfarande inga vibrationer (men knattrande ventillyftare enligt tidigare inlägg).

    En sak till, som kan vara viktig, som jag gjorde innan jag monterade svänghjul och tryckplatta, var att med ett fint slippapper "dra över" alla monteringsytor (vevaxelns fläns, svänghjulets monteringsyta på baksidan och tryckplattans "fötter" mot svänghjulet) för att ta bort små grader eller repor. Dessa kan påverka hur bra ytorna ligger mot varandra och införa viss obalans om ytorna inte ligger plant mot varandra.


    Uppspänning i svarven (jag har själv aldrig använt en svarv, så detta är min "ögonvittnesskildring"...):

    - En aluminiumcylinder med passande ytterdiameter (typ som vevaxelflänsens ytterdiameter) sattes upp i svarven och användes för att montera svänghjulet på.

    - För att eliminera eventuellt inbyggt kast i svarven så planades alucylinder och den fick en centrumstyrning med någon 1/10:s mm större diameter än centrumhålet i svänghjulet.

    - Innan alucylindern sattes upp i svarven borrades ett hål i den för en rörsprint så att sprinten kunde gå igenom ett av monteringshålen i svänghjulet.

    - Efter att änden på alucylinder blivit svarvad knackades rörsprint i sitt hål.

    - Svänghjulet trycktes på centrumstyrningen i alucylindern med presspassning och med hjälp av svarvens mothål (?) och en distans hölls det på plats och dikt an mot den svarvade ytan i alucylindern.

    - Svänghjulet roterades så att det tog stopp mot rörsprinten.

    - Med hjälp av en indikatorklocka mot en original svarvyta på svänghjulet och en mjukare hammare justerades svänghjulets kast till så lite som möjligt.

    - Till sist planades svänghjulet av.

    Det nya denna gång var rörsprinten som hindrade svänghjulet att rotera medan det planades. Min kollega hade upptäckt efter förra gången att svänghjulet hade roterat. Kanterna på svänghjulets monteringshål hade gjort "skrapmärken" i alucylinderns svarvade yta.

    Jag antar att man kan använda en vevaxelände istället för alucylindern som vi använde, det viktiga är att svarva ny ände på den för att eliminera så mycket som möjligt av "inbyggt" kast i svarven.
    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-03-22 klockan 22:29.

  14. #434
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Min tanke var att plocka änden från en kasserad vev och förse den med ett lämpligt centrum för dubben.
    Anliggningsytan får man ev svarva vid varje uppspänning.
    Självklart får man mäta noga, helst med 2 klockor för att reda ut om kastet ligger i svarven eller ämnet.

    Har du hittat någon uppgift på vilka toleranser som gäller för planheten ?
    Antar att det handlar om hundradelar ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #435
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Min tanke var att plocka änden från en kasserad vev och förse den med ett lämpligt centrum för dubben.
    Anliggningsytan får man ev svarva vid varje uppspänning.
    Självklart får man mäta noga, helst med 2 klockor för att reda ut om kastet ligger i svarven eller ämnet.

    Har du hittat någon uppgift på vilka toleranser som gäller för planheten ?
    Antar att det handlar om hundradelar ?
    Teorin bakom den metod som användes för mitt svänghjul går ut på att "nolla" svänghjulets monteringsytan innan det planas, så man inte behöver fundera på inbyggt kast i svarven. Därför planas först ytan på vevaxeländen, eller motsvarande, innan svänghjulet spänns upp, och sedan justeras svänghjulet så gott som möjligt genom att nolla mätklockan på en punkt på en original svarvyta på svänghjulet och svänghjulet snurras ett varv och justeras tills utslaget på mätklockan är så lite som möjligt. Det viktiga är ju att kontaktytan för lamellen är så parallell som möjligt till svänghjulets monteringsyta.

    Jag har sett en ritning för ett svänghjul, dock inte till Saab och med större diameter, men på den finns krav på att lamellytan ska vara parallell inom 0,1 mm till svänghjulets monteringsyta, vilket också betyder ett krav på planhet för lamellytan inom 0,1 mm.
    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-03-24 klockan 14:15.

  16. #436
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Vi är nog inne på samma linje
    Nollningen av inspänningsytan gör man väl egentligen för att eliminera ev parallellitetsproblem med uppspänningsprylarna.
    Är inte toleransen snävare än 0,1mm ska det inte vara några större problem att lyckas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #437
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    ...Nollningen av inspänningsytan gör man väl egentligen för att eliminera ev parallellitetsproblem med uppspänningsprylarna...
    Rätt, jag har kanske svamlat till det lite ovan.

  18. #438
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Igår blev första provturen för säsongen med bilen.
    (Synd att jag inte han till Knutstorp, hoppas ni hade trevligt ni som var där.)

    Förutom svänghjulet har jag gjort en del annat stort och smått under vintern, här kommer en sammanfattning.




    Bulan från Mittsverigebanan blottad.


    Även kofångarfästet blev böjt.


    Riktat kofångarfästet så gott det gick med hammare och handkraft, samt satt en förstärkning på utsidan.


    Försök att rikta bulan med självgängande skruv och en svetstång att dra med = dålig metod...


    ...det blev en massa fula hål istället. Att fixa detta, och även kofångarfästet, ordentligt får ingå i en framtida helrenovering, tror jag.


    Riktar spoilern med några spännband och en värmepistol, helt ok resultat.


    Färdigmonterat, kofångaren är tyvärr fortfarande lite knäckt i hörnet.


    Ny bromsvätska med 312°C torrkokpunkt.


    Nyrenoverat utbytesbromsok vänster bak, så nu ska jag väl slippa kärvande bakok i alla fall i år...


    "Planing" av flänsen till turbons oljeretur, som hängslen kletades tunt lager av packningssilikon på båda sidor packningen och skruvarna fick några droppar gänglåsning, samt att det också blev ny o-ring i andra änden. O-ringen på röret och sedan in i blocket, tvärtom om "går inte".

    Ett oljeläckage till: Tömningspluggen började läcka strax efter oljebytet inför vintervilan i höstas. Det har varit en lite pöl på golvet varje gång jag kommit till garaget. Jag bytte kopparpackningen mot en gummi-stål-dito och hällde lagom mycket gängtätning på pluggen. Ny olja hälldes i igen, och där har det varit tätt sedan dess. (Gängtätningen hjälper förmodligen inte så mycket då det sitter en gänginsats i godset, och det går knappast att räkna med att den flyter ut också utanför insatsen.)


    Till sist har jag även börjat på en efterlängtad sak, men den är inte klar än...

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #439
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Förra helgen blev det en 30 mil "shake-down"-tur i Sörmland och runt Mälaren. Många tankar om komforthöjande detaljer att fixa i framtiden kom fram. Bilen fick också smaka på typ alla vädertyper från strålande sol till hagelstorm...

    Innan hade jag dragit laddkabel och förlängningskabel för handsfree till mobilen bakom instrumentpanelen, och monterat en mobilhållare på vindrutan.

    Efteråt började vibrationer i bromsarna komma vid ganska moderat tryck på pedalen, typiskt skev skiva eller trasiga belägg. Jag såg inget tydligt som kunde skapa vibrationerna, men framskivorna hade en del djupa slitagespår och beläggen var lite spruckna. Nya skivor och belägg fram verkar i alla fall ha löst problemet.


    Provar Tar-ox fram denna gång (EBC RedStuff tidigare), men jag trodde jag hade en Saab?


    Nya EBC-skivor fram. (Mycket snabb leverans från Maptun, beställde torsdag fm hade de innan helgen!)


    Mobilhållare med kablar. Förlängningskabeln för handsfree går till sidan av förarstolen vid bälteshålet i högersidan.

    ---

    Min hemsida är uppdaterad med fler bilder från 2016.

    Och, jag har lagt upp några nya dokument relaterade till banåkning, som kanske någon kan ha nytta av?
    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-05-05 klockan 09:54.

  20. #440
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Två bankörningar inom loppet av sex dagar! Först var jag till Gelleråsen med Scanias motorklubb för "broms- & kurvtagningskurs" den 7:e, sedan åkte jag till Tierp Arena den 12:e för vanlig bandag.


    GELLERÅSEN 2016-05-07:
    Så här många pass ( 8 ) har jag nog inte kört under någon bandag! till arrangörer och väder.


    Stor variation, många BMW och några udda så som jag


    Sammanställning av min körning i videoformat. Bättre tider än förra året, eller vänta vi fick ju inte ta tid...

    Att döma av slitagemönstret på däcken kör jag nog fortfarande med för högt tryck, märktes speciellt på vänster fram.


    Hjälmen redo


    Denna skönhet mötte jag på vägen hem


    TIERP 2016-05-12:
    Ny bana och RIP min actionkamera. Till att börja med gick det trevande, men jag fick upp farten bra på slutet av dagen. Alltid kul med ny bana, denna var av teknisk karaktär med mycket broms och sväng. Mindre bra för mig med motorsvag bil var de extrainsatta chikanerna före och efter hästskon inne i arenan, lite svårt att få flyt genom dessa.


    Vad offrar man inte för rakare kurvor... (Tyvärr hittade vi inte minneskortet, så ingen film från denna körning )


    Lite senare. Däckstravarna verkar tycka om att hoppa på en

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-06-02 klockan 11:24.

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •